Kedjestagsrör som expanderat?

ensamvarg

Aktiv medlem
Hej Happy,

Kan vatten i kedjestaget få röret att svälla så till den grad att både däck och lillklinga tar i?

Det rann en del vatten ur ramen. Jo, jag vet att vatten expanderar när det fryser, och kan spräcka saker och ting. Men frågan är om det är tillräckligt? Cykeln har stått ute oskyddat sedan sommaren 2018, ramen är aluminium.

Är det värt att försöka ”klämma” tillbaka röret, eller är det bara att skrota ramen och använda alla komponenter på ett hemmabygge eller en köpt ram? Eller är även det en dålig idé?

Jag har tyvärr inte ekonomi att köpa ny cykel, även om det hade varit roligare än en implanterad tand ?.

Hej Happy,

Kan vatten i kedjestaget få röret att svälla så till den grad att både däck och lillklinga tar i?

Det rann en del vatten ur ramen. Jo, jag vet att vatten expanderar när det fryser, och kan spräcka saker och ting. Men frågan är om det är tillräckligt? Cykeln har stått ute oskyddat sedan sommaren 2018, ramen är aluminium.

Är det värt att försöka ”klämma” tillbaka röret, eller är det bara att skrota ramen och använda alla komponenter på ett hemmabygge eller en köpt ram? Eller är även det en dålig idé?

Jag har tyvärr inte ekonomi att köpa ny cykel, även om det hade varit roligare än en implanterad tand ?.
Materialfysikern i mig säger att det rent teoretiskt borde gå då rör i en ram är tunnare än vad man kan tro och frysande vatten kan utsätta omgivningen för enorma krafter, men oftast kan vattnet expandera fritt i minst en riktning (längs med röret i detta fall). Så jag säger det kan ha gått till så utan tvekan, men det är svårt att säga säkert utan undersökning.

Se ramen som körd är det säkra svaret. Många aluminiumlegeringar tycker inte om att kallbearbetas och värmer man så måste det ske precis rätt med rätt temperatur över ganska långa tider för att ramen ska behålla styrkan.

Bild är nog hjälpsamt
Tyckte de var så dåliga, men visst har du rätt:
IMG_0064.JPG
IMG_0066.JPG

Materialfysikern i mig säger att det rent teoretiskt borde gå då rör i en ram är tunnare än vad man kan tro och frysande vatten kan utsätta omgivningen för enorma krafter, men oftast kan vattnet expandera fritt i minst en riktning (längs med röret i detta fall). Så jag säger det kan ha gått till så utan tvekan, men det är svårt att säga säkert utan undersökning.

Se ramen som körd är det säkra svaret. Många aluminiumlegeringar tycker inte om att kallbearbetas och värmer man så måste det ske precis rätt med rätt temperatur över ganska långa tider för att ramen ska behålla styrkan.
Ja jag tänker också att det finns utrymme för isen att expandera in i ”vevhuset” och bakåt. Röret är något ”buckligt” på insidan, knappt synligt men det känns när jag drar fingrarna över det.

Bara skrota alltså. Bye bye bike. ?

Första frågan blir. Vad är det annars som hänt?
Att den stått lutad mot en vattenpost för trädgårdsvatten två vintrar, och mot en vedtrave två vintrar. Nästan upprätt. Jag tror inte det skulle skeva ramen på det sättet. Men jag får nog bli räddare om mina övriga cyklar och framtida förvärv. Under tak är åtminstone ett minimum verkar det.

Eftersom ramen är utdömd kan du ju ändå försöka att pressa samman den på kritiska ställen (med försiktighet). Fungerar det så fungerar det, annars är den ju dömd till skroten. Det finns en del trådar om bucklor i ramar där oroliga ägare är rädda för implosion. Svaren är allt från "skrota ramen" till cykla vidare. Jag har själv cyklat flera år med en buckla i ramens övre rör utan att ramen visat tecken på att vika. I övrigt se mitt svar i din andra aktiva tråd.

Jag hade bara klämt tillbaka det där, minsta möjliga så att allt går fritt. Det är (normalt sett) rätt odramatiskt om ett kedjestag skulle gå av eftersom det är tre stag till som håller ihop alltsamman.

Men innan det går av börjar det spricka och kollar man av området lite då och då har man alla chanser i världen att finna sprickan innan haveriet är ett faktum.

Sen skulle jag också slutat förvara hojen ute i regnet. Eller kanske borrat dräneringshål i lägsta punkten på kedjestagen..

Jag ska göra ett försök … tänkte i vilket fall som helst demontera allt från ramen, det kan ju komma till användning någonstans.

Jodå, det blir under tak i framtiden, lesson learned.

Lillklingan har jag använt många gånger, det finns branta backar där jag bodde förut, och även här, så den behöver jag behålla.

Är det bara lillklinga som tar i? Då är enklaste lösningen att skruva av lillklingan, den har jag aldrig behövt.
Jag misstänker att den lösningen inte fungerar. Det är troligen en lågpriscykel från Peak. På sådana sitter billiga fyrkantsvevpartier med fastnitade klingor. Så om det inte går att åtgärda kedjestaget, så får TS gå över till singelklinga, alternativt vevparti med två klingor.

TS har f.ö en annan tråd om (troligen) samma cykel, med några andra problem. Mitt intryck är att TS (ursäkta mig igen) är ganska okunnig, och saknar många verktyg. Det blir för många trösklar att gå över för att fixa cykeln, så om ingen handgripligen kan hjälpa honom, så är det bättre att lägga ned projektet och köpa en billig fungerande cykel. Kanske TS kan be någon i happykollektivet att fixa det mest akuta, alternativt låna ut nödvändiga verktyg? Själv bor jag för långt bort för att kunna bistå.

Jag misstänker att den lösningen inte fungerar. Det är troligen en lågpriscykel från Peak. På sådana sitter billiga fyrkantsvevpartier med fastnitade klingor. Så om det inte går att åtgärda kedjestaget, så får TS gå över till singelklinga, alternativt vevparti med två klingor.

Man ser bultarna på klingorna, så det går.

Är det en pendlarcykel hade jag lätt klämt ihop röret.
Jag här klämt rätt ordentligt på min pendlare, iofs stål men ändå. Polygrip is thy friend!

/T

är det inte lagringen till vevpartet som är utslitet eller felmonterat så att klingorna tar i??

man kan även slå in bulan med klubba:)

Senast ändrad:
Hade samma problem då jag bytte till ett större vevparti och mittenklingan då tog i kedjestaget.
Pragmatisk lösning blev att hålla en rundstav i stål (för att få en mjuk inbuktning) precis vid kontaktpunkten och slå till med en slägghammare.

Jag hade samma symptom på en crescent sleipner som jag fick i konfimationspresent....cycle europe ville inte ta det på goodwill 20 år senare :LOL:
Rören såg ut som dina, fast några av svullnaderna hade spruckit.

Jag har varit med om precis samma grej på en alucykel. Dessutom med en längsgående spricka. Jag klämde tillbaks röret till sin ursprungliga form så gott det gick med en skruvtving (med mjuka käftar) och cyklade vidare på den. Märkte inte av några som helst problem efteråt. Borrade även ur ändarna på sprickan för att minska risken att den förlängs.

Så jag säger: kläm tillbaks och cykla på.

Jag har varit med om precis samma grej på en alucykel. Dessutom med en längsgående spricka. Jag klämde tillbaks röret till sin ursprungliga form så gott det gick med en skruvtving (med mjuka käftar) och cyklade vidare på den. Märkte inte av några som helst problem efteråt. Borrade även ur ändarna på sprickan för att minska risken att den förlängs.

Så jag säger: kläm tillbaks och cykla på.
Gilla på skruvtving, mer osäker på cykla vidare. Men sannolikt kommer ett ny förskjutning som tar i nånstans innan det imploderar.

Min maggropskänsla är att det blir för höga trösklar för TS. Det handlar ju i princip om att bygga en cykel av delar. Dessutom har cykeln stått ute länge, så det finns säkert fastoxiderade skruvar. Bättre vore att du eller någon i era trakter hjälper honom med de mest akuta sakerna, fixa kedjestag och lossa frihjulskrans.

Min maggropskänsla är att det blir för höga trösklar för TS. Det handlar ju i princip om att bygga en cykel av delar. Dessutom har cykeln stått ute länge, så det finns säkert fastoxiderade skruvar. Bättre vore att du eller någon i era trakter hjälper honom med de mest akuta sakerna, fixa kedjestag och lossa frihjulskrans.
Det är ju iofs ett jobb man lär sig saker på. Såååå svårt är det ändå inte om man tar det lugnt.

Det är ju iofs ett jobb man lär sig saker på. Såååå svårt är det ändå inte om man tar det lugnt.
Sant. Men av en annan tråd från TS drar jag min slutsats. Sen drar jag slutsatsen att han bor i en region med över en halv miljon invånare i rimlig närhet, så det mest praktiska vore att någon hjälper honom med de mest akuta sakerna. TS har inte heller gett någon respons på ett tag i de två trådar som behandlar cykeln (förmodar att det är samma), ett tecken på uppgivenhet? Kanske dags för en "hjälp mig mecka" tråd, där man kan be om handgriplig hjälp. Happy skall ju vara ett hjälpsamt forum.

Det är ju redan massa sprickor där, zooma in på bilden, i skarven mellan tvärstag och kedjestag på drivsidan, det syns supertydligt. Rakt till skroten.

TS här … okunnig? Ja kanske, men genom att våga visa sin okunnighet och fråga så får man veta mer.

Tack CCS för ditt vänliga erbjudande om hojen, även om du plockat bort det. Tyvärr har jag inte hunnit svara tidigare. Men jag har ingen möjlighet att ta mig till Uddevalla. Även jag saknar bil. Men tack ändå.

Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att en enkel fråga om ett knäppt problem skulle skapa ett sådant engagemang. Jag borde veta, jag har lurkat här i 10+ år. Men Happy levererar. Tack.

Nåväl. Det är två helt olika cyklar. Hade det varit samma hade jag hållit mig till en tråd. Den här tråden handlar om en (lågpris?) Scott Aspect 710 från 2014-ish, där alltså kedjestaget expanderat.

Den andra tråden jag kapade handlar om ett lågpris pendlarhärke från kanske 00-talet, kanske äldre, men inte sannolikt. Jag har förklarat mig där. Sedan orkade jag inte skriva mer på bussen hem igår.

Alltså, ja jag saknar vissa verktyg. Nej jag vill inte ha handfast hjälp, men väl goda råd. Det har jag fått. Tack. Jag har inte tummen mitt i handen. När jag var runt 13 plockade jag ner min cykel i atomer och sedan ihop igen. Nej det blev inte perfekt, bakhjulet blev lite snett. Samma sak med mopeder 15–16-ish. Jag saknar som sagt bil, har 3 km genom skogen till närmaste busshållplats, och Västtragik är högst tveksamma till att släppa ombord cykelvrak på bussarna. Alltså lättare att köpa verktyget och göra jobbet själv.

De sprickor i godset @Stervelo nämner ovan är bara sprickor i lacken som flagar. Metallen har inga synliga sprickor. Där.

Cykeln är inte felmonterad, knappt sliten. Största misstaget är att den fått stå ute sedan jag flyttade till hus för snart 4 år sedan. Inget garage, ingen carport, och ja … jag tänkte mig inte för.

Klingorna är skruvade. Möjligen fastrostade. WD-40, 5-56, Coca-Cola/PepsiCola, vilja, våld och vaselin.

Möjligt att den inte är värd besväret, men jag har som ni förstår inte mycket att välja på om jag ska vara ärlig. Begagnat … jo, men jag ska ta mig dit och få hem den. Begagnat här på K&S är långt över min budget dessutom.

Jag vet, jag är en bitter gammal gubbe. Därav mitt illustra nick.

Men Happy levererar som sagt, jag har fått massor med tips, råd och hjälp, och ska återgälda med att så småningom berätta hur det slutade.

Tack!

Edit: lade till några ord.

Tillbaka
Topp