Vad gäller rengöring och skötsel av kedjor är det främst två saker man vill åstadkomma för en god funktion.
1: Få bort eventuell smuts inifrån kedjan.
2: Ha in smörjmedel, inne i rullarna där belastningen är.
Synlig smuts på utsidan av kedjan spelar ingen större roll för funktionen, om ens någon.
För att man ska få bort smutsen inne i kedjan med en kedjetvätt måste man skölja och byta tvättvätska tills inget mer grums syns, och sista omgången av tvättvätska är ren. Är det smuts i tvättvätskan sköljs denna smuts _in_ i kedjan, kanske längre in där den var från början, till en plats där den gör verklig skada. De små partiklar och vägdammet som fastnat utanpå kedjan är ett utmärkt slipmedel som man absolut inte vill ha inne i kedjan.
Alla varianter av tvättvätskor för kedjetvättar jag sett är någon form av lösningsmedel, som löser upp smörjmedel, olje- eller vaxbaserade. Får man inte bort all tvättvätska inifrån kedjan löser den bara upp och förstör och förhindrar det smörjmedel man försöker använda från att fungera.
Jag tycker alltså själv att vanliga kedjetvättar är ganska så värdelösa. För att de ska ha en chans att funka måste man tvätta och byta vätska sjukt ofta, och sedan går det inte att smörja ordentligt genom att det blir kvar tvättvätska inne i kedjan.
Lättast tycker jag är att borsta bort den värsta smutsen från kedjans utsidan emellanåt med en nagelborste och sedan torka av den med trasa. Då minimerar man risken att få in smutsen i kedjan. Smörjer gör man då och då med en droppe olja på varje rulle. Vaxbaserade smörjmedel verkar vara en bra idé, både smörjmässigt och för att mindre smuts fastnar på kedjan. Jag har ännu inte provat det själv dock, men kommer nog snart göra det.