Kedjetvätt

D i U

Aktiv medlem
Kedjetvätt
Jag funderar på att köpa en kedjetvätt antingen muc off eller park tools men hur bra är dom igentligen? Jag tänker att om kedjan går igenom ett bad av avfettning med små borstar borde den ju bli ren men sen måste man väl ändå skölja med vatten för att få av resterna av avfettning ändå?

Kanske inte mycket svårare att spruta på avfettning på kedjan/kassetten, borsta av med en bra borste eller liknande och sedan skölja av?
Så frågan är: är det de värt att lägga 300,- på en tvätt och spara några sekunders tid med en kedjetvätt??

Kedjetvätt
300:- är ju drygt 30 diskborstar (vid tillbud) vilka funkar för en fem á tio tvättar styck (innan dom är för skitiga).
(Hur länge är en kedjetvätt ren? Jag vet inte utan undrar.)

Du vill ju egentligen bara tvätta bort smuts och slitagerester och inte oljan, egentligen...
...men det är ju svårt att hitta ett rengöringsmedel som känner igen saker :-)
Jag tycker såpa funkar fint men det kan man säkert ha delade meningar om :-)

Kedjetvätt
Jag brukar köra vanlig avfettning å en diskborste brukar hålla hur länge som helst (nästan). Speciellt denna gången vill jag ha bort oljan från kedjan då jag ska börja provköra med wax istället.

Kedjetvätt
Det går rätt bra med en trasa eller typ torkpapper också. Vill man få den renare än bara "rentorkad" så kan man ha wd40 eller typ sprit/spolarvätska.

Kedjetvätt
Kör både med och utan tvätt (park tool)
Fördelen med kedjetvätten tycker jag är att jag inte spiller så mycket avfettning i miljön, hyfsat enkelt att så tillbaka den använda avfettningen på en flaska och lämna till återvinning.

Kedjetvätt
Finns ju billigare att prova med 129 kr på clas ohlson och 69.90 på harald nyborg, själv har jag en BBB som jag tycker funkar bra, skulle aldrig bli så ren om jag skulle nöta med trasa eller diskborste.

Kedjetvätt
Så här gör jag regelbundet:
1. Fyll kedjetvätten med avfettning, snurra 30 varv
2. Fyll kedjetvätten med vatten/diskmedel, snurra 30 varv
3. Skölj med vatten
4. Se din spegelbild i kedjan

Kedjetvätt
Jag använde den ett par gånger å sedan fick det vara. Upplevde att den drog in gruset in i länkarna istället.
Kör sedan dess den enkla varianten. Torka av, smörj, torka av och klart! :)
Gör man det var å varannan tur så ser kedjan ut som ny.

frid!

Kedjetvätt
Hur smörjer ni kedjan? Jag brukar leta upp kedjelåset och därifrån gå ett varv med droppflaskan med ett lätt tryck så oljan lägger sig jämt på insidan kedjan.

Kedjetvätt
Vet att du egentligen frågade efter en bra kedjetvätt...men jag tröttnade på skitiga, kladdiga kedjor i somras och fettade av dem en gång för alla på både landsväg och mtb. Gav Squirtlube en chans även om jag var skeptisk till en början då andra vaxbaserade inte funkat förr för mig. Ångrar mig iiiinte! Byter aldrig tillbaka. Snurrar grymt bra och har nu efter drygt 300 sammanlagda mil aldrig hört ett gnissel eller knarr. Så för mig är kedjetvätt=Skölj med ren H2O vid vanliga cykeltvätten, smörj var 10-15mil. Enklare kan det inte bli. Kört 25mil som mest på en smörjning vid torrt väder även om det kändes som absoluta gränsen. Har funkat bra nu även nu när vintern kom både i slask och kyla.

Kedjetvätt
Öppnar kedjan, tar av den och lägger i en glasburk med avfettning över natten. Byter avfettning dagen därpå och låter ligga en stund, tar upp och låter torka. Sedan är kedjan ren nog att lägga på Squirt på.

Kedjetvätt
Sist körde jag diesel i hink, för att lösa upp klägg, sedan spola med vatten för att få bort grus/sand. Låter torka, smörjer.

Nu var det ju inte något direkt svar på trådfrågan, det jag beskriver är inte den dagliga tillsynen. Då är det spola med vatten när kedjan är på cykeln, torka av, låta torka, smörja in.

Kedjetvätt
Det slutade med att jag köpte en muc off chain cleaner, bra mycket dyrare än vanlig avfettning men alltid värt att prova på och se om resultatet blir bättre.

Kedjetvätt
För min del som varken tävlar eller kör flera timmar om dan handlar det inte så jättemycket om hur länge kedjan håller utan att den och resten av cykeln skall vara ren och ready to race ( tja även att jag nu inte tävlar) efter varenda cykeltur. Att grejerna håller längre är bara en bonus för min del.

Kedjetvätt
Hej.. Använd diesel i tvätten, det är ju en tunntunnolja, så torkar du av så gott det går (eller blåser med tryckluft) och smörjer. Det är fint att livslängden ökar, men jag gör rent för att växlingarna sitter rappare. Torrvax på landsväg så slipper du tvätta, men jag använder olja i terrängen. Torrvax har jag provat på crossen, satt nog på några mil.. mvh borano20

Kedjetvätt
Vill bara tipsa om att ha en bra kedjeslitagemätare, oavsett hur man nu gör för att rengöra den. Shimano TL-CN42 är överlägset bäst vad jag vet, sedan borde Park Tool CC-3.2 komma - den är lite längre än andra mätare jag sett så den borde vara lite mer noggrann.

Kedjetvätt
Vernersson sa:
Mini_me sa:
Jösses vilket jävla meck! :O
Förvånande att ingen postat den här länken ännu...

D i U sa:
För min del som varken tävlar eller kör flera timmar om dan handlar det inte så jättemycket om hur länge kedjan håller utan att den och resten av cykeln skall vara ren och ready to race ( tja även att jag nu inte tävlar) efter varenda cykeltur.
Fast då räcker det väl att torka bort lös skit med en trasa på kedja, klingornas ramper (om man kör framväxlat), och jockey wheels (sorry)?

Kedjetvätt
emmer sa:
Vernersson sa:
Mini_me sa:

D i U sa:
För min del som varken tävlar eller kör flera timmar om dan handlar det inte så jättemycket om hur länge kedjan håller utan att den och resten av cykeln skall vara ren och ready to race ( tja även att jag nu inte tävlar) efter varenda cykeltur.
Fast då räcker det väl att torka bort lös skit med en trasa på kedja, klingornas ramper (om man kör framväxlat), och jockey wheels (sorry)?

Blir aldrig riktigt rent å snyggt och som i de här fallet har jag precis övergått från klassisk olja till ceramic vax så jag var extra noga med att få bort olja för att kunna värdera om vaxet är bra eller dåligt, både i funktion och om den kommer färga kedjan eller inte.

Kedjetvätt
Vad gäller rengöring och skötsel av kedjor är det främst två saker man vill åstadkomma för en god funktion.

1: Få bort eventuell smuts inifrån kedjan.
2: Ha in smörjmedel, inne i rullarna där belastningen är.

Synlig smuts på utsidan av kedjan spelar ingen större roll för funktionen, om ens någon.

För att man ska få bort smutsen inne i kedjan med en kedjetvätt måste man skölja och byta tvättvätska tills inget mer grums syns, och sista omgången av tvättvätska är ren. Är det smuts i tvättvätskan sköljs denna smuts _in_ i kedjan, kanske längre in där den var från början, till en plats där den gör verklig skada. De små partiklar och vägdammet som fastnat utanpå kedjan är ett utmärkt slipmedel som man absolut inte vill ha inne i kedjan.

Alla varianter av tvättvätskor för kedjetvättar jag sett är någon form av lösningsmedel, som löser upp smörjmedel, olje- eller vaxbaserade. Får man inte bort all tvättvätska inifrån kedjan löser den bara upp och förstör och förhindrar det smörjmedel man försöker använda från att fungera.

Jag tycker alltså själv att vanliga kedjetvättar är ganska så värdelösa. För att de ska ha en chans att funka måste man tvätta och byta vätska sjukt ofta, och sedan går det inte att smörja ordentligt genom att det blir kvar tvättvätska inne i kedjan.

Lättast tycker jag är att borsta bort den värsta smutsen från kedjans utsidan emellanåt med en nagelborste och sedan torka av den med trasa. Då minimerar man risken att få in smutsen i kedjan. Smörjer gör man då och då med en droppe olja på varje rulle. Vaxbaserade smörjmedel verkar vara en bra idé, både smörjmässigt och för att mindre smuts fastnar på kedjan. Jag har ännu inte provat det själv dock, men kommer nog snart göra det.

Kedjetvätt
Naugas sa:
Vad gäller rengöring och skötsel av kedjor är det främst två saker man vill åstadkomma för en god funktion.

1: Få bort eventuell smuts inifrån kedjan.
2: Ha in smörjmedel, inne i rullarna där belastningen är.

Synlig smuts på utsidan av kedjan spelar ingen större roll för funktionen, om ens någon.

För att man ska få bort smutsen inne i kedjan med en kedjetvätt måste man skölja och byta tvättvätska tills inget mer grums syns, och sista omgången av tvättvätska är ren. Är det smuts i tvättvätskan sköljs denna smuts _in_ i kedjan, kanske längre in där den var från början, till en plats där den gör verklig skada. De små partiklar och vägdammet som fastnat utanpå kedjan är ett utmärkt slipmedel som man absolut inte vill ha inne i kedjan.

Alla varianter av tvättvätskor för kedjetvättar jag sett är någon form av lösningsmedel, som löser upp smörjmedel, olje- eller vaxbaserade. Får man inte bort all tvättvätska inifrån kedjan löser den bara upp och förstör och förhindrar det smörjmedel man försöker använda från att fungera.

Jag tycker alltså själv att vanliga kedjetvättar är ganska så värdelösa. För att de ska ha en chans att funka måste man tvätta och byta vätska sjukt ofta, och sedan går det inte att smörja ordentligt genom att det blir kvar tvättvätska inne i kedjan.

Lättast tycker jag är att borsta bort den värsta smutsen från kedjans utsidan emellanåt med en nagelborste och sedan torka av den med trasa. Då minimerar man risken att få in smutsen i kedjan. Smörjer gör man då och då med en droppe olja på varje rulle. Vaxbaserade smörjmedel verkar vara en bra idé, både smörjmässigt och för att mindre smuts fastnar på kedjan. Jag har ännu inte provat det själv dock, men kommer nog snart göra det.

+1 000 000

Jag har kört vaxbaserat i säkert tio år nu. Sprejar på ett lager, väntar någon minut och torkar sedan bort överskott plus gammal smuts. Några gånger per år drar jag en trasa genom kassett och drev för att få bort det värsta. Det kan se skitigt ut men funktionen är 100% och slitaget minmalt. Enkelt och jag sparar tid, pengar och miljön.

Kedjetvätt
D i U sa:
emmer sa:
Vernersson sa:
Mini_me sa:

D i U sa:

Blir aldrig riktigt rent å snyggt och som i de här fallet har jag precis övergått från klassisk olja till ceramic vax så jag var extra noga med att få bort olja för att kunna värdera om vaxet är bra eller dåligt, både i funktion och om den kommer färga kedjan eller inte.

Vad gör du rent kedjan med efter avfettningen som lämnar en fet yta som vaxet sedan hamnar på?

Jag har testat squirt (sommarvarianten, nu ska det ju krävas en vintervariant, tydligen) och då rengjorde jag med sprit innan. Kör dock shimano ptfe kedjeolja nu igen.

Tillbaka
Topp