Kejdebyte

TritonLXX

Ny medlem
Kejdebyte
Ny här på forumet och ganska okunnig kring cyklingens mekanik. Jag skulle behöva lite hjälp. Lämnade in min TT cykel eftersom kedjan bröts av under en runda. Inget konstigt med det. Ny kedja hos cykelhandlaren och sedan ut på en runda. Växlar igenom och sedan knak och sedan fastnar allt. Kedjan tar sig inte framåt och det visar sig att derailleur fastnat i kassetten och det går inte att få loss. Bifogar bild. Nedan jag sedan tittar lite noggrannare på cykeln upptäcker jag att vajern till främre kasset verkar avklippt och vikt så börjar jag undra. Såg det ut så innan jag lämnade in den. Bifogar bild på detta också. Summa summarum. Är helt okunnig på detta område och det känns olustigt att gå tillbaka till en handlare som jag kände stort förtroende. Inte kan de ha gjort fel och mixtrat med cykeln? Är det någon här som kan ge någon ledtråd eller ett uttalande vore jag tacksam

Bilagor

• IMG_2560[1].JPG
    IMG_2560[1].JPG
    60.3 KB · Besök: 28
  • IMG_2563[1].JPG
    IMG_2563[1].JPG
    49.9 KB · Besök: 22
  • IMG_2561[1].JPG
    IMG_2561[1].JPG
    60.9 KB · Besök: 26
Kejdebyte
Har han möjligen monterat en kedja för 9-delat på en 10-delad?

EDIT och ja, om det ser ut så utan att det fastnat på nåt annat sätt är kedjan för kort (pinsamt att missa detta)

Senast ändrad:
Kejdebyte
Men du klarade dig från att vurpa som det verkar?! Var i så fall glad för det åtminstonde, kan bli
rejäla vurpor av sådana haverier.

Kejdebyte
Prova att ta en bild på hela drivpaketet så man ser får nån som helst grepp om vad det är som försiggår på de andra bilderna.

Kejdebyte
Hej tack för alla snabba svar. Sabotage? Hoppas inte det. Den vikta kabeln såg inte ut så tidigare och jag förstår inte hur detta skulle gå förbi outtäckt. Det värsta är att jag brukar tävla i ganska höga hastigheter och jag är glad att inte något hände. Ska tävla på lördag och det är väl bara att strunta i. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till reparatören. Kände ett stort förtroende i butiken, snackade lite skit mm. Kände att den här nya cykelhandlaren i Hbg nog kan fortsätta reparera och laga min cykel. Så tråkigt att det blir såhär. Hatar sådana här situationer. Det ska bara funka. Tips på vad kan man säga till handlaren och hur man ska förhålla sig. Väldigt besviken helt klart och jäv.. förbannad att jag missar en tävling. Detta ska väl inte vara någon svår grej att fixa om man kan sina grejor. Känns som om de var varit på och pillat på hela växelföret också. Tips på duktig mekaniken i Hbg trakten?

Bilagor

• IMG_2567[1].JPG
    IMG_2567[1].JPG
    80.2 KB · Besök: 28
Kejdebyte
Kedjan är för kort!

Lyft av den från framklingan och försök lirka ut bakväxeln ur kassetten.

Funkar grejerna fortfarande och allt är rakt och helt kan du bara tuta och köra men du MÅSTE skippa att köra kombinationen "stora fram - stora bak" (för den skall du ändå aldrig ha), och köra ditt race.

Det normala förfarandet vid kedjebyte är att se till att den nya kedjan har precis samma antal länkar som den gamla. Sen kör man alltid igenom alla växlarna efter byte och kollar av så det funkar. Den som gjort jobbet är riktigt kass, ärligt talat.

Att byta en kedja tar typ en kvart för mig som inte är mekproffs så om resten är helt, lätt fixat.

EDIT: Vid närmare eftertanke är det tveksamt om du ens borde köra på något lägre än de 4-5 högsta växlarna. Bättre att byta kedjan.

Senast ändrad:
Kejdebyte
Står 50/34. Vajersträckaren har jag inte rört, skruvas den av när byter kedja.Är det en mekaniker som rört den? Kan det vara något man kan råka att komma åt? Ser avklippt ut?

Kejdebyte
Min analys byggt på några få bilder:
- För kort kedja
- För kort hölje/vajer till framväxeln. Montera dessutom bort vajersträckaren, onödigt skit enl mitt förmenande.
- Du saknar vajer till bakväxeln, men jag kan/har troligen fel.

Senast ändrad:
Kejdebyte
Jag skulle tippa på att vajerspännare till framväxeln sitter i för tajt vinkel och således är benägen att hoppa ur. Det är bara att växla ner till lilla klingan så att spänningen i vajern släpper och sen böja in den igen.

Hade likadant på min Speedconcept också innan jag rev ner alla vajrar för att korta dem efter att jag lirat in styret så som jag ville ha det. Satte min vajerspännare ca: 1,5-2cm ifrån inloppet i ramen när jag gjorde om det själv och har aldrig råkat ut för det igen efter detta

Tillbaka
Topp