Keramikfälgar - syftet?

tailwind

Medlem
Keramikfälgar - syftet?
Varför betalar man mer pengar för keramicfälgar? Har förstått att bromsbeläggen sliter mindre, men är fälgen i sig starkare?På en långtur med mycket tung packning - har jag några som helst fördelar med keramik?

De fälgar jag tittar på för tillfället är Mavic Ex 721.

Keramikfälgar - syftet?
Fälgen i sig är inte starkare, men du får en slitstarkare yta och rätt mycket bättre friktion. En keramfälg bromsar bättre än en alufälg när den är blöt, och du kan köra i lera utan smärgla dig igenom fälgsidorna.
Keramfälgen bromsar bättre när den är torr också, men där är skillnaden mindre.
Nackdelen, förutom priset, är att den keramiska ytan kan släppa fläckvis om man råkar dänga till fälgen lite olämpligt. Fläckarna kommer sen kännas som små hugg och vibrationer när man bromsar. För alptouring så blir inte keramfälgarna lika varma vid ihärdigt bromsande som rena alufälgar blir.

Keramikfälgar - syftet?
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> För alptouring så blir inte
> keramfälgarna lika varma vid ihärdigt bromsande
> som rena alufälgar blir.

Vilket kan vara ett problem.
Det är ju samma effekt som utvecklas och med keramiskafälgar hamnar en större del av denna effekt som värme i klossarna och det är inte alla klossar som tål detta.....

/Håkan

Keramikfälgar - syftet?
men det finns belägg för keramiska fälgar,

dom nyper bättre när det är blött, och har längre livslängd för när du bromsat bort all keramisk beläggning så har du fortfarande "vanligt" alu kvar... är väll inte bästa lösningen men det funkar ok. ett par keramiska fälgar och ett par magura hydrauliska fälgbromsar så har du nyp så det räcker...

Keramikfälgar - syftet?
På 90-talet fanns det ett helgjutet, 3- eller 4-ekrat magnesiumhjul vars namn undflyr mig. Snortungt, lättbucklat och helt omöjligt att serva. Det såg dock jävligt tufft ut, särskilt med vissa bromsgummin då man lämnade ett gnistregn efter sig när man bromsade...

Keramikfälgar - syftet?
bonbon skrev:
-------------------------------------------------------
> Syftet är väl ändå att man får mörkare
> bromsytor så att det kan misstas för
> kolfiberfälgar på avstånd.

Helt korrekt uppfattat.
//P

Keramikfälgar - syftet?
Lånar den här gamla tråden, för att fråga om Magura-klossar för keramisk fälg:
Hur blir effektiviteten på vanlig alu-fälg, om man väljer grå eller grön kloss (avsedd för keramiskt)?

Har inte förstått ifall sådan kloss skal vara skonsam mot keramiklagret, eller om den är hårdare mot vanligt alu? Och därmed får sämre grepp?

Jag spontanköpte en påse överblivna klossar, med enbart grått o grönt. Borde vara svart eller rött för alu.
Exploderar mammas cykel nu?

Tillbaka
Topp