Keramiska vevlager till BB92/PF41 och 30 mm axel?

JHenning

Aktiv medlem
Hej! Är ute efter det i rubriken, men det verkar inte finnas något överflöd av keramiska vevlager med just dessa dimensioner... Finns det folk där ute som sitter på några goda tips? Tack på förhand!

Kogel och Ceramic speed finns iaf på r2-bike. De har även Rotors vevlager men jag är osäker på om det verkligen är keramiska, lite för billigt för det.

Kogel och Ceramic speed finns iaf på r2-bike. De har även Rotors vevlager men jag är osäker på om det verkligen är keramiska, lite för billigt för det.

Tack! Ja hade sett dem, men fortfarande smalt utbud kan tyckas. Skulle också helst ha en sådan variant med en tub inuti ramen (som bara Kogel verkar ha) för att hålla så mycket skit bort som möjligt.

Jag har gjort misstaget att behöva botanisera bland 4130 lager och mitt enda tips om man inte kan tänka sig att byta vev är att försöka hitta dubbelradiga lager som kan kompensera för de små kulorna.
Att spendera pengar på keramiska kulor är helt bortkastat då fördelen med dessa visar sig vid varvtal som är ca 200ggr mer än den genomsnittlige cyklisten.

Vill man ändå köpa keramiska så är väl Rotors billigast runt 1000kr med ”hybridkulor” har jag för mig stål överdragna med keramik, men skulle hellre byta lager oftare.

Tack för svaren! Nej kanske är det så att effektivitetsvinsterna med keramiska vevlager är försumbara, men det ser ju så trevligt ut när vevarna bara snurrar på utan att stanna, så någon skillnad bör det ju vara? Och ja, har verkligen förstått att det är dubbelradiga lager som gäller. De med enkelrader slits ju oerhört fort.

Tack för svaren! Nej kanske är det så att effektivitetsvinsterna med keramiska vevlager är försumbara, men det ser ju så trevligt ut när vevarna bara snurrar på utan att stanna, så någon skillnad bör det ju vara? Och ja, har verkligen förstått att det är dubbelradiga lager som gäller. De med enkelrader slits ju oerhört fort.

Att vevarna snurrar länge obelastat är också rätt så icke-relevant, och går även att få till med annat än keramiska lager.

Att vevarna snurrar länge obelastat är också rätt så icke-relevant, och går även att få till med annat än keramiska lager.
Ok! Kan bli så att jag fortsätter på dubbelradiga Race Face-lager då, de är ändå något billigare. Synd bara att de verkar vara slut överallt i de dimensioner som jag behöver...

Ok! Kan bli så att jag fortsätter på dubbelradiga Race Face-lager då, de är ändå något billigare. Synd bara att de verkar vara slut överallt i de dimensioner som jag behöver...
Att de snurrar obelastat har bara att göra med typen och mängden lagerfett. Mina keramiska snurrar då inte särskilt fort.

en vän som säljer lager sa nån gång när jag nämnde keramiska "varför då, är ju som mest effektivt vid tusentals rpm). enligt honom spelade fett, tätningar och toleranser mer roll i de rpm man trampar. Sen är möjligt att keramiska håller bättre, men samtidigt är ju inte hela lagren keramiska när man köper keramiska

Senast ändrad:
Passar det här?

Passar det här?

Ja det är just det jag är ute efter! Norge alltså, ska se om de skickar till Sverige.

Tillbaka
Topp