Kessiakoff & Lindgren kör Full-Dynamix nästa år !

Trident

Aktiv medlem
Senast redigerad av en moderator:
Coolt! Hoppas de har förbättrat kvaliteten sedan 2005, då gick ju ramarna av på löpande band... Jag som kör Cannondale fäller ju en tår när han nu byter...

Innan ni börjar mailbomba mig vill jag bara säga att den team hojen jag körde på i år redan är såld ! Jag håller som bäst på att sätta ihop den jag kommer att köra nästa år och den kommer att vara färdig framåt juletider och då kommer lite smaskiga biler och specar upp här.

//Porath

Vad dåligt, men undrar om Cannondale-Vredestein kommer värva någon ny.

Olsson: Håller med, undrar när vi får tillbaks vår mekaniker. (:

Crosscar, jag har kännt till detta flera veckor så visst är det old news för vissa av oss. Tro inte att de nöjer sig med Fredrik, det kommer att bli fler trevliga värvningar men jag tiger som muren tills det läcker ut på annat håll.

//Porath

Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Trident: Jag tiger också =)

Ja fast då tillför man inte nånting och kan lika gärna skita i att skriva, ut med språket!

man hoppas ju han får bra betalt :D annars känns det ju just nu som ett nerköp. men å andra sidan, om de nu köper in massa fler så kan det bli bra

man får väll vara glad för fredriks skull :D

Undrar om de har nån FS på G.Finns ju en hoj under ett skynke på deras hemsida
Varför har nästan alltid italienska företag jobbiga flashsidor med vidrig musik?

Om jag känner Kessiakoff rätt så kör han inte på vad som hells bara för att han får bra betalt, om de inte kan erbjuda en hoj som är bra nog i hans kritiska ögon så hade han inte kört för dem. Den jag körde på i år kan inte viktmässigt konkurrera med t.ex. de värsta Scott hojarna med det finns andra egenskaper än vikt att titta på. Kan ju även avslöja att det kommer värre varianter till -08 än det som syns i dag så även viktbögarna får sitt.

http://www.kadens.se/cldoc/690.htm

Crosscar, jag vet ju att även du går och väntar på en landsvägshoj som inte skäms för sig. Vi lär träffas någon gång till året vilket jag ser fram emot, jag känner förmodligen till mer om dig än du om mig men det får jag väl ändra på ;-)

//Porath

ja, alltså deras hojar blir säkert bra, känns ändå lite konstigt att byta så pass nära inpå OS. men som sagt, tycker Fredrik att det ä bra, så äre säkert bra.

säger inte att det ä samma, men nån måste ju hålla me om att de ä lika:
Bild1.png ht=680

Vikten på ramen ovan var ju inte fy skam, ca 200 gram lättare än en Taurine, men då har å andra sidan Taurinen en massa smaskiga SI-komponenter som gör att totalvikten på hel cykel ändå hamnar väldigt lågt.
Den stora frågan är väl hur Fredrik ska klara sig utan sin Lefty? Har man en gång kört Lefty vill man inte byta.

Han får väl ta och flytta över sin lefty... bara att beställa en adapter i titanium så är ju saken klar! Ironi.

Det intressanta är hur mkt man som supporter bryr sig om materialet. Känns som flera här, även mig inräknat, tror att det kommer gå åt helvete (överdrift förståss) för honom för att han byter till ett stall/cykelmärke med mindre FoU.

Jag kan inte mkt om motorcyklar eller MotoGP, men var det inte så att Valentino Rossi bytte efter flera år som världsmästare på Honda till Yamaha (som då inte alls var ett toppstall), men ändå vann har precis som han gjort tidigare.

Vad jag vill ha sagt är att en åkare i klass med Fredrik vet hur man får ut det mesta/bästa ur materialet. Det kommer gå skitbra trots att det är nära inpå OS i Peking!

Dessutom tror jag att han kommer sakna Scalpel:ens egenskaper mer än Leftyn.... :-)

För att ge några exempel...
De bytar ut navfettet mot olja för att det är lättare, kapar vajrar ända in och filar ner det sista.

Så om de är noga med utrustningen behöver kanske inte spekuleras i mkt mera :)

Full-Dynamixen är en tyngre och sämre cykel så givetvis kommer han påverkas av det.

Absalon har ju kört ganska bra med startfältets tyngsta cykel... Kekke reder sig nog. Cannondale har jäkligt fina cyklar, men på den här nivån så är alla cyklar fina nog för att vinna med. i slutänden är det i skallen och benen prestationen sitter.

(sorry Justus :))

visst cyklarna är inte så lätta som dom hadde velat ha dom dom har sponsorer och då måste dom köra med dom sakerna och dom kommer att köra med shimano rakigenom och rock shox och då blir det inte lika lätt som han körde med inann men jag tror att han fixar det. det hänger inte så mycket på komponenter när man är på den nivån då hänger det mäst på kroppens värden.

Senast redigerad av en moderator:
saijm: Klart det hänger på komponenterna, fråga du Kessiakoff eller Sauser. Båda är väldigt kräsna. Annars kapar man inte vajrar ända in vid växeln och filar ner det sista bara för att spara vikt om man inte bryr sig.

Jensen: Helt klart likt. Tittade på en Sintesi kolfiberracer i helgen på cykelmässan och den var väldigt lik någon sådan kinaram med.

cerro:ända anledningen till att dom lättar saker och ting är för dom kan och dom har sponsorer till nya saker om skiten går söndermen jag kan säga att kroppens värden spelar ännustörre roll till hur dom kör på tävlingarna

sajim: Visst, den stora skillnaden gör kroppens värden, men att ha en extremt lätt cykel kan ge huvudet det där lilla, men ack så viktiga, övertaget mot sina konkurrenter på startlinjen till en Världscup (å andra tävlingar med). Är inte huvet med så går det inte att cykla fort trots bra fysiska värden.

Det låter på vissa här som att det är någon stålhäck från 80-talet eller någon skithoj från biltema som Kessikoff kommer att köra nästa år. Snackar ni av egen erfarenhet när ni dömer ut Full-Dynamix eller är det bara spekulationer och gissningar ? Den Team Issue Ultra jag körde i år vägde 9,7kg i storlek Large utan några specialknep annat än att jag slängt bort lillklingan, körde på vanliga däck med Stan's vätska och byggt om kassetten lite men det är ju mer eller mindre standard i dag. F-D kommer med en lättare ram till nästa år och jag skulle gissa att de har lite mer hyss för sig för att kapa lite vikt.

Vad väger era superlätta hojar när ni hänger dem i vågen och inte litar på katalogvikter ?

//Porath

Trident: Nya Scalpelen vägde ju 9,68kg enligt Justus våg i storlek Large. Men ska bli kul att se vad de hittar på till Fredrik. Och oavsett märke så hoppas jag att det går bra för honom nästa år.

> Vad väger era superlätta hojar när ni hänger
> dem i vågen och inte litar på katalogvikter ?
>
> //Porath

min årets focus väger 9,1 kg och jag tycker den är tung. nästa år ska jag bygga en lätt istället. min förra årets xc-cykel vägde 8,3. jag siktar på 8,5 med lätta däck för 2008 års cykel. med tre klingor, och utan massa superlätta specialdelar.

Många bygger svinlätta cyklar, även jag (Helstel XTC med Kolfibergallel).
Men frågan är håller det.
Kanske för det riktigt grymma som är smidiga i kroppen som en katt.
Typ Kessiakoff mm, skulle deras värsting hjul braka sönder så tar de ett nytt bara vid depåsonen.

Skall bli helt klart ku att se vad de kommer att ha för spec !?!?!?!.

Epic 07

Micke S, det är ju helt sanslöst lätt ! Jag körde med full Sram x.0, Reba WC, Avid Ultimate och SLR hjul och är fullt medveten om att de FSA K-force light tillbehöran jag hade inte är de lättaste på markanden. Jag håller som bäst på att bygga ihop ett par lättare hjul med Tune nav, Sapim CX-ray ekrar för att lätta hjulen lite men för att komma ned i dina vikter måste jag ju kapa minst ett kilo på ramen också vilket kommer att bli tufft så det är nog bara att inse att man är två direkt på startlinjen. Skönt att ha något att skylla på i alla fall och nu är det inte så blodigt allvar för mig i gubbklassen (H30).

Jag ger väl upp då och får väl beklaga som ni andra att Fredrik inte har vett nog att stanna i ett team som kan bygga riktiga hojar. Han får väl harva för dem något år och trösta sig med att lönen i alla fall är bra, grabben är ju fortfarande ung så han kan säkert byta team någon gång till och göra lite resultat där i stället.

Hoppas nu bara inta att en massa folk springer iväg och köper dessa skitcyklar bara för att Kessiakoff kör på dem, vore ju katastrof !

Kalla bara in den här !
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=&artgrp=2114&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std20

Visserligen full lx-disk, helt ok gaffel och hjul men drygt 9tusen måste väl vara rena rånet eller ?

//Porath

Såja Trident, jag förstår dig.Ta du en Kopp och svälj ner slipdamman nu
Min XTC med Reba WC gaffeln, var lättare än din hoj.
Men du hade moset i bena och jag runt Magen så där vann du lätt.

Kekke tror jag inte hade vald Dynamixen bara för att pengarna, utan de ser ju och har fått testa säkert endel.Lättaste hojen har ju inte alltid bästa åkegenskaperna ändå.
Tänk det är kanske !?!? flera som tänker samma som han och vill testa något nytt eller ?????.

Epic 07

GT/GIANT, jag har just slipat klart väggarna och målat alla lister men det blir ingen fika utan jag är i stället ombytt och klar för styrkeintervaller på trainern. Skall bli riktigt skönt dessutom behöver jag lite mer mos i benen än många andra, jag har ju så tung hoj du vet ;-)

Skall bli kul att höra reaktionerna nästa vecka när nästa åkare presenteras.

//Porath

Tillbaka
Topp