Kina-sadelstolpe, rätt av...

LydiaHanke

Aktiv medlem
Naturligtvis längst bort på turen, blev att stå tillbaka.

Va på väg över ett fält, inget konstigt alls och hade inte ens hög fart. Knak och sedan blev det plötsligt väääldigt mjukt.

Tror jag håller mig till aluminium numera, eller ska man tänka som Tage Danielsson, "risken att det händer igen, är ju så otroligt liten"

IMG_20170212_165601.jpg

Bilagor

• IMG_20170212_165527.jpg
    IMG_20170212_165527.jpg
    254.7 KB · Besök: 29
köper man dyrt så har man garanti köper man kinabilligt så får man räkna med att de kan hålla kanon o de kan gå av första ggn man använder de eller rent av innan man hunnit använda de .... men de där ser onekligen ut att orsakats av för hårt dragen klämma mao krossade fibrer

Momentnyckel använd, men vem säger att den är rätt, vem vet?

Mest förvånad över att den gick sönder på ett sådant relativt lugnt parti. Var dessutom 15kg tyngre när jag körde sist, menmen.

Glad att jag fortfarande bara har ett hål baktill!

Att det är spänt för hårt tror jag inte på.
Momentet är för gängan i min värld. Det var nog bara en billig dålig stolpe utan någon kvalitetskontroll.

Hur länge varit använd, kan ju varit på gång sen ett tag.
Vad är klämskruv momentet på en carbongstolpe ?

Ett rör krossas man inte mitt på i brådrasket (skillnad med ändan uppåt på gaffeln).
Däremot är ju momentet som högst så långt som möjligt från sadeln så att det gick sönder just där är ju inte konstigt.

Körde av min när jag vallade sambon på halvvasan , halvjobbigt att stå i 35 km .
Helt klart resultat av för lätt och klen klämma som var tvungen att dras till stolpen fastnade , man lär så länge man lever .

M

Efter ca 4 år, så har man nog inte mycket garanti kvar, oavsett märke eller prislapp.

Kanske blir en sådan här nu?
https://www.bike-discount.de/de/kau...sattelstuetze-31,6mm-medium-211482/wg_id-8389

Har gjort om min mtb till pendlare, och är väldigt nöjd med den stolpen på min bullitt! Hoppas på att det är samma mått, då ska ja låna den och prova!

Inte lätt, men ack så bekvämt, rätt bra pris också!

Än en gång visas det att man ska köpa kvalitet :D Bra för utvecklingen när billiga kinagrejer går sönder och folk lär sig att tillverkare som utvecklar och tar betalt för de vet vad de sysslar med.

juliusjonzon sa:
Mest förvånad över att den gick sönder på ett sådant relativt lugnt parti.
Det är nog en ganska säker gissning att orsaken till att den alls gick av, är betydligt stökigare partier, vid betydligt tidigare tillfällen.
Det är väl lite risken med alla material som har en tendens till att vara jättebra, fram tills att de fallerar katastrofalt. Egentligen skulle alla sadelstolpar ha en inre kärna av mjukost, så att när pinnen går av man känner att den blir svampig. Men det väger ju.
B!

Låt mig summera lite:
Billig kolfiberstolpe använd i 4 år och på en hardtail.

Den går av på rätt ställe, och då är den kass?

glitch sa:
Kid1000 sa:
Låt mig summera lite:
Som sagt hade den varit fylld med ost hade den vart bra. :)
Tycker den ser rätt ostig ut på bilderna.
Lika snyggt laminerad som ruttna båtar.
(Och det finns fler likheter med ruttna båtar på bilden om man är ute efter sådant :-) )
Min stolpe - typ samma förmodar jag - håller bra än så länge.
Men det är väl enda pluset med den :-)

emmer sa:
glitch sa:
Kid1000 sa:
Låt mig summera lite:
Som sagt hade den varit fylld med ost hade den vart bra. :)
Tycker den ser rätt ostig ut på bilderna.
Lika snyggt laminerad som ruttna båtar.
(Och det finns fler likheter med ruttna båtar på bilden om man är ute efter sådant :-) )
Min stolpe - typ samma förmodar jag - håller bra än så länge.
Men det är väl enda pluset med den :-)

Fyll den med ost innan den går av?? Halloumi är ju lite segt borde vara bra:)

Får kanske ta tillbaka min kritik va stolpen. Körde samma runda idag, och på exakt samma ställe, punktering bak...

Tror det bor troll i dom trakterna. Den rundan får en tjangs till, sedan får jag leta nya vägar!

Har kört drygt ett år med en Kina stolpe för 15 dollar, senaste månaden har det börjat glappa i sidled ett par mm mellan själva stolpen och sadelfästet som är aluminium. Det skulle knappast ha hänt med en aluminium..

Vad är rätt moment kinastolpe till aluram ?
Endel skriver 5 nm andra skriver annat och på min snik kina står inget ..

4-5 brukar räcka. Svårt att veta när det är QR klämmor dock men då kan man ta rätt löst och sen gradvis dra lite hårdare.

Tillbaka
Topp