Kinesfälg

Lövis

Aktiv medlem
Kinesfälg
Har nån erfarenhet av LBs zippkopia för kanttrådsdäck (U-shape nånting), håller dom ihop? Najs eller bajs?
Jag har tidigare sagt att själv skulle jag aaldrig köpa fälg för clincher av kineserna... Men man får ju ändra åsikt allt som oftast.
Faktum är väl att de flesta märkesfälgar är tillverkade på samma kontingent.

Kinesfälg
Köpte dessa: http://www.asiancyclexpress.com/55m...arbon-light-road-bike-racing-wheels-ace-dt55c

Dom kan jag varmt rekommendera.. Är ju yishunbike! Ca 6400kr med frakt fick jag betala.

Dt 350 nav och saphim CX ekrar.

Fälgen är den nya u-profilen. 28mm på det bredaste stället är fälgen och ca 26mm vid bromsytan.

Sjukt nöjd! Märks rejält i 40+ hur det skjuter på snarare än bromsar upp i vinden!

Köpte innan dessa Kinafälgar för 3500kr på aliexpress. Aldrig igen. Ekrar som släpper. Efter 5 mil fick dom riktas igen. En kompis köpte likadana och fick byta lager efter typ 50 mil i bakhjul...

Kinesfälg
Som sagt, undvik hjulset för under 5000kr från någon skum säljare på aliexpress, så får man hjul som håller riktigt bra. Har avverkat +600 mil på mina bladex och de rullar på bra.

Kinesfälg
melldorwin sa:
Köpte dessa: http://www.asiancyclexpress.com/55m...arbon-light-road-bike-racing-wheels-ace-dt55c

Dom kan jag varmt rekommendera.. Är ju yishunbike! Ca 6400kr med frakt fick jag betala.

Fälgen är den nya u-profilen. 28mm på det bredaste stället är fälgen och ca 26mm vid bromsytan.

Sjukt nöjd! Märks rejält i 40+ hur det skjuter på snarare än bromsar upp i vinden!

Köpte innan dessa Kinafälgar för 3500kr på aliexpress. Aldrig igen. Ekrar som släpper. Efter 5 mil fick dom riktas igen. En kompis köpte likadana och fick byta lager efter typ 50 mil i bakhjul...

Tackar.
Om jag kommer till skott så köper jag troligen endast fälgar eftersom jag gärna vill bygga själv.
Fast DT350 och cxray är ju inte helt fel.

Kinesfälg
L-B är ju ganska välrenommerade nu för tiden. Har en av deras kolfälgar bak på MTB:n och nog håller den allt. Skulle inte oroa mig för kvallan så länge du inte väljer något som är för lätt för vad du tänkt göra med hojen.

Kinesfälg
Jeppe_E sa:
Som sagt, undvik hjulset för under 5000kr från någon skum säljare på aliexpress, så får man hjul som håller riktigt bra. Har avverkat +600 mil på mina bladex och de rullar på bra.

Exakt! Under 5000 ska man nog inte gå. Lätt att lockas av billiga priser. Men man får vad man betalar för!

Kinesfälg
Lövis sa:
melldorwin sa:

Tackar.
Om jag kommer till skott så köper jag troligen endast fälgar eftersom jag gärna vill bygga själv.

Är det kopior på andra märkeshjul med deras dekaler så hade jag undvikit dom. Dom seriösa Kinahjulen har ju ett eget märke.

Värt att tänka på :)

Kinesfälg
melldorwin sa:
Lövis sa:
melldorwin sa:

Tackar.

Är det kopior på andra märkeshjul med deras dekaler så hade jag undvikit dom. Dom seriösa Kinahjulen har ju ett eget märke.

Värt att tänka på :)

Det är nog i första hand LightBicycle fälgarna jag tänker på.
Fast det är ganska uppenbar stöld av Zipps profil så får man väl säga att de är hyfsat seriösa byggare. Inga dekalkopior åtminstone.
Jag undrar mest om nån har erfarenhet av just dessa fälgar. Har inga planer på att köpa hela hjul.
Har sedan tidigare ett par mtb fälgar därifrån, och de har fungerat. LVG fälgar är nog mer krävande att bygga.

Kinesfälg
Du är inte superspecifik med vilken fälg du funderar på, själv har jag valt bort deras bredaste pga av att oavsett hur fort det går i 40+ så kan brake-rub driva mig till vansinne. Ett fenomen som inte ens Zipp verkar komma till bukt med. Källa: mig själv i samtliga LVG-starter i år när jag legat bakom starka åkare med finhjul.

Kinesfälg
landen sa:
Du är inte superspecifik med vilken fälg du funderar på, själv har jag valt bort deras bredaste pga av att oavsett hur fort det går i 40+ så kan brake-rub driva mig till vansinne. Ett fenomen som inte ens Zipp verkar komma till bukt med. Källa: mig själv i samtliga LVG-starter i år när jag legat bakom starka åkare med finhjul.

Denna funderar jag på.
http://www.light-bicycle.com/55mm-d...s-compatible-with-basalt-braking-surface.html
Dom lär ligga strax över halvkilot.

Kinesfälg
Lövis sa:
landen sa:

Denna funderar jag på.
http://www.light-bicycle.com/55mm-d...s-compatible-with-basalt-braking-surface.html

Ok, samma som jag funderat på. Räkna med att däcket kan bli någon millimeter större än just 25mm och se så du har plats i ramen med. Det gick inte på min Canyon (Ultimate CF 2012), skrapade i kedjestagen. Insett att detta är ett problem som kanske inte är supervanligt bland motionärer, men någonstans runt 450-500w och när man stod upp så började det skava för mig. Ett problem jag inte har med mina 23mm Fulcrumhjul.

Kinesfälg
landen sa:
Lövis sa:
landen sa:

Denna funderar jag på.

Ok, samma som jag funderat på. Räkna med att däcket kan bli någon millimeter större än just 25mm och se så du har plats i ramen med. Det gick inte på min Canyon (Ultimate CF 2012), skrapade i kedjestagen. Insett att detta är ett problem som kanske inte är supervanligt bland motionärer, men någonstans runt 450-500w och när man stod upp så började det skava för mig. Ett problem jag inte har med mina 23mm Fulcrumhjul.

Det måste jag ta i beaktande. Jag har nämligen också en 2012 slx...
På Citec orginalhjulen har det inte varit några större problem och jag skulle gärna köra vidare på 25mm däck.

Tillbaka
Topp