Kinesisk kolfiberframgaffel?

Patos

Ny medlem
Överväger att byta ut min tunga Suntourframgaffel (XCM), som för det mesta bara agerar ballast, mot en stel kolfibergaffel. Märkesgafflarna är enligt mina preferenser rätt dyra, men det finns ju en uppsjö av kinesiska från ca 700 kr och uppåt. Är därför nyfiken på erfarenheter från de som har vågat testa, hur är passformen och hållbarheten? Man vill ju inte råka ut för framgaffelbrott...
/Patrik

Köpt en Java kålfibergaffel till pendlaren, grannen har en sån å kör trial med så den verkar hålla tillräckligt iaf.
Knappt 700:-

/T

Edit: Jag hade lite speciella krav på mått för att passa min gamla cykel från -96 så har du nyare cykel finns fler å säkert bättre å välja på.
Javagaffeln har trekantigt tvärsnitt vilket knappast är optimalt men de funkar iofs ändå.

Senast ändrad:
Det ser ju ut som en Java - och de är väl ett á två steg upp från bottenskrapet kvalitetsmässigt så det blir nog bra :-)

Lånar tråden lite. Köpte en kinagaffel i kolfiber som jag fick hem igår. Det är en del ojämnheter i styrröret några centimeter ovanför gaffelkronan som inte ser helt ok ut. Någon som har bättre koll på kolfiber än mig som kan bedöma om det är säkert att cykla med denna?

Bilagor

• IMG_5093.JPG
    IMG_5093.JPG
    118 KB · Besök: 75
Det finns en anledning till att Canyon mfl kör datortomografi på samtliga lvg-framgafflar i kolfiber. Om väven inte ligger hel rätt så blir gaffeln försvagad och framgaffeln är det sista du vill ska gå av på din cykel. Det finns en tråd någonstans (eller var det i visa din misär?) som någon knäckt en framgaffel och stupat med ansiktet före ner i asfalten. Det gick inget vidare.

EJO sa:
Lånar tråden lite. Köpte en kinagaffel i kolfiber som jag fick hem igår. Det är en del ojämnheter i styrröret några centimeter ovanför gaffelkronan som inte ser helt ok ut. Någon som har bättre koll på kolfiber än mig som kan bedöma om det är säkert att cykla med denna?

Skulle aldrig chansa på en gaffel med den bristen, vad har de mer missat?? Kassera skräpet direkt.

Spackla igen och måla på lite svart.
Så skulle de gjort i kina och så kommer de göra innan de säljer den igen.
(Ser ju dessutom vara i den spacklade skarven mellan överfallet och styrstolpen.)

Säkert hög chans att den fungerar utan problem, men nyköpta prylar ska inte se ut så där. Får du en ny så kan du våldföra dig på den gamla för skoj skull.

Spontant tänker jag så här att om det ser ut så där på gaffelröret hur kan det då se ut inuti där man inte ser? Jag skulle inte våga använda en sådan gaffel i alla fall. Tror nog det är värt de extra kronorna att köpa en gaffel från något välrenomerat företag.

Jag skulle vara mer orolig för det vita området vid gaffelkronan.
Uppenbarligen har de inte lyckats med att få ur all luft i laminatet, vilket man nog bör förvänta sig.
Den kommer säker att hålla för en del ändå, men just i detta fall finns det flera fel som tyder på brister i produktionen.

Om man kollar igenom hans klipp så inser man nog att man ska vara ganska försiktig med vad man köper och hur man monterar kolfiber gafflar med mera.

Det är ganska intressant att se hur ramarna ser ut på insidan. Finns några riktiga skräckexempel där.

EJO sa:

Det var det värsta jag sett!

Skogling sa:
EJO sa:

Det var det värsta jag sett!

Är bilden tagen i ditt kök?

Tack alla som svarat! Uppskattas mycket! Det känns inte riktigt värt risken att montera och cykla med denna gaffel nu. Får se om det går att få pengarna tillbaka...

Tillbaka
Topp