Kingdom void trail och liknande slope-trail hojar

MTBemil

Aktiv medlem
Snubblade några veckor sen över en pinkbike artikel om kingdom bikes nya 3d printade titanprojekt och trail prototyperna är bland de sexigaste jag sett
lighter

Och som någon som i många år haft flottsbro som hemmaort, med parkfeatures, lift men där 200 eller 180 slag knappast är ett krav så känns den här blandningen av smidighet och geometri från slopestyle hojar men upskalad för 27.5 och fetare dämpning som ett otroligt intressant concept.
Efter lite forskning kan man ju även hitta deras "party snipper" i stål med 120/130 slag som redan är i produktion och även känns som att den skulle passa in på denna nya kategori.
Även cam mccauls trek fuelk ex tycker jag passar in på detta:

Vad tycker ni, fins det andra parker i sverige som skulle passa för detta? Någon annan som skulle vilja ha en trail hoj som funkar i lätt park och klättra kortare sträckor med dropper och dessutom är tailwhipbar på de lokala dirthoppen?

såg nu även att semenuk körde en liknande kittad fuel ex i sin cascade video

Vad är skillnaden mot en "trail" utan "slope"? :rolleyes: Det är väl inget särskilt med geometrin, och knappast ens i närheten av en slopestyle-hoj?

Vad är skillnaden mot en "trail" utan "slope"? :rolleyes: Det är väl inget särskilt med geometrin, och knappast ens i närheten av en slopestyle-hoj?
Jag tänkte samma sak. Slope-style är ju 26” DJ fast eventuellt med lite dämpning bak för att klara stora hopp. Tror de menar ”Freeride”.

menar slopestyle, visserligen är 140 slag bra mycket mer än de 80-100 mm som är vanligast på slopestyle hojar idag men tidigare har det ju faktiskt varit längre om man kollar på typ commencal absolut sx så har ju den kommit med 140. Och freeride är väl ett väldigt löst begrepp men i mitt huvud är det 150 eller mer och hör definitivt inte hemma i dirt hopp

och ja på pappret är geometrin långt ifrån en slope hoj men jag tycker att dessa hojar ser (och bör kännas) närmre besläktade med slopestyle än trail
p6pb15574532.jpg
lighter

och ja på pappret är geometrin långt ifrån en slope hoj men jag tycker att dessa hojar ser (och bör kännas) närmre besläktade med slopestyle än trail
p6pb15574532.jpg
lighter
Jag har en trailhoj och en DJ. De är EXTREMT olika. Jag ser inte likheterna på cyklarna ovan. En DJ har brant gaffelvinkel, extremt korta kedjestag, mindre hjul, är singlespeed, har kortare hjulbas osv. De har ju helt olika användningsområden.

Freeride = DH utanför parken, alltså i det fria.
Slopestyle = Tävlingsgren med poäng för komplicerade trick.
Så vad är Slopetrail? En cykel för hoppleder i Bikeparks?

Senast ändrad:
p6pb15574532.jpg
lighter
Då tycker du fel, för den högra är nästan identisk med det man kallar "trail" men har typ noll likheter med den vänstra, utom stilen på utseendet. ? Kolla bara den uppenbara skillnaden i hjulbas, och då har den längre dessutom större hjul. Säkert 15-20 cm längre eller nåt sånt. Som dag och natt, med andra ord.

Jag har en trailhoj och en DJ. De är EXTREMT olika. Jag ser inte likheterna på cyklarna ovan. En DJ har brant gaffelvinkel, extremt korta kedjestag, mindre hjul, är singlespeed, har kortare hjulbas osv. De har ju helt olika användningsområden.

Freeride = DH utanför parken, alltså i det fria.
Slopestyle = Tävlingsgren med poäng för komplicerade trick.
Så vad är Slopetrail? En cykel för hoppleder i Bikeparks?
precis, hoppleder i bikepark, att ta lekfulheten av en slope hoj men längre flackare och större hjul för att bättre hantera tekniska partier och inte vara lika hopplöst instabil och nervös.

precis, hoppleder i bikepark, att ta lekfulheten av en slope hoj men längre flackare och större hjul för att bättre hantera tekniska partier och inte vara lika hopplöst instabil och nervös.

Förstår att denna egenskaper är bättre till "Slopetrail", men cykeln verkar vara identiskt med en trailcykel.

Läcker cykel förresten! Funderade själva länga på en Kingdom Vendetta.

Kanske bara jag som ser det, men tycker att trailcyklar ofta är mer uppräta med längre och brantare sadelrör samt rätt mycket högre standover height samt att de ofta är 29or

Kanske bara jag som ser det, men tycker att trailcyklar ofta är mer uppräta med längre och brantare sadelrör samt rätt mycket högre standover height samt att de ofta är 29or
Det finns ju fortfarande trailcyklar med 27.5”. ?
Det enda jag tycker utmärker sig är hög BB-höjd, men det får man ju hos exempelvis Kona också.

Jag fattar grejen och det är säkert en strålande cykel. Men på en skala där 0 är slopestyle och 100 är trail så ligger väl den där snarast på 90 eller så. Om något är det väl annars en enduro med kort slaglängd.

Hittepåmarknadsföringen funkade ju i alla fall uppenbarligen, och det är det som är det viktiga. ?
Vad kommer härnäst; cyclotrail, gravel-country eller kanske dirthill? ?

Nja mindre marknadsföring och mer eget påfund och observationer från hur slopestyle åkare som semenuk och cam mccaul har utrustat trail-cyklar i slopestyle stuk, visserligen är de sponsrade så i slutändan blir det marknadsföring. Men att räkna procent hur mycket trail och hur mycket slopestyle en cykel är blir ju rätt skev då slopestyle cyklar knappt utvecklats de senaste tio åren och då conceptet av en trail cykel inte riktigt fanns då. Jag tror att om man hade tagit en slopestyle hoj från sena 00 talet med 130-140 slag och applicerat samma trender som resten av mtb-världen upplevt så skulle det nog se ut som dessa hojar.

Tillbaka
Topp