Kinnekulle med nybörjar tjej

2old4this

Medlem
Hej!
Jag ska ta med en tjej upp till Kinnekulle och cykla mtb och hon är helt grön på detta. När hon cyklade för två veckor sedan så var det första gången överhuvudtaget och det gick över förväntan måste jag säga. Hon har en ok kondition men självklart blir det lite värre när det blir mer teknisk terräng men hon gnäller inte utan biter ihop och trampar på. Frågan är bara om det trots allt är lite väl tufft att ta med henne på ett "varv runt kullen" på ca 5 mil första gången eller kan ni tipsa om en fin ok runda på ca 2-3 mil i stället så gissar jag att jag kanske ligger lite bättre till, det kommer att köras i ett "se & njut" tempo. Tacksam för svar och tips.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tog med min tjej runt och det var inga problem. Endel gånger fick hon såklart kliva av cykeln och bära (där jag försöker och vurpar istället), det utgör kanske 10 % av hela leden. Rötterna i anslutning till campingen kan tex undvika genom att ta vägen istället. Kör på!

Om vi startar vid campingen och åker utmed vattnet vilket varv rekomenderas då, så att vi åker och har Vänern på vänster sida (medurs varv) eller åt andra hållet ?

Jag bloggade lite här http://andersgustafsson.wordpress.com/2010/06/28/hur-ska-man-hinna-med-jo/

Hoppa över rötterna vid campingen om du har någon som är ovan med dig. Ta det lugnt när ni klättrar för det är några höjdmeter.

Vill ni korta ned lite så föreslår jag att ni tittar på att cykla väg upp till utkikstornet. Det går också att åka väg på slutet så man slipper några av klättringarna upp från vattnet.

Tack för tipset men vilket varv bör jag åka med henne, när jag åkte förra året så cyklade vi så att vi hade Vänern på höger sida och camingen på vänster. Vilket varv (riktning) är att rekommendera ?

Jag rekommenderar motsols, alltså vänern på höger sida. Det blir mer stig utför och bred grusväg uppför på det sättet. Se till att du bär hennes saker i din rygga så hon slipper annat än ev. vatten. det jämnar ut fältet lite och ger dig goodwill :)

Tillägg: Jag körde leden för två veckor sedan. Då hade dom fixat en hel del av spångarna, breddat dem rejält (dubblat) och lagt nät på dem och gräset var klippt utmed cirka 90% av leden. Jag undrar vem det är som lägger ner så mycket jobb på denna leden. All heder till dessa!

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde medurs, alltså från Campingen upp till utkiken och vidare. Funkar bra men är rätt hård klättring på stig, men inget svårt.

Därav förslaget att man åker på vägen upp.

Det är ganska lätt cykling hem från stugan i berget på det sättet.

Jag körde leden tillsammans med min flickvän för nån vecka sen. Vi körde medsols och det var inget märkvärdigt att ta sig upp mot utsiktstornet så länge man har skaplig kondition. Däremot var den första biten norrut från campingen helt värdelös för min tjej som cyklat MTB max 10 ggr tidigare... Hon fick gå nästan hela den sträckan, så hade jag vetat vad jag vet om leden idag hade jag valt asfaltvägen från campingen den första biten.

Ta med er lite matsäck i ryggan så att ni kan ta en paus nånstans längs leden! Turen är ganska lång om man inte är van vid att cykla långturer, och det finns inte några fik eller liknande som ligger bra till om man kör medsols, utsiktstornet är för tidigt och Rånäs hamn och Herrgårdsfiket ligger för sent. Men de två senare är väldigt mysiga och helt klart värda ett stopp!

Magnus J skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde.....

....helt klart värda
> ett stopp!

Lustigt nog gjorde jag precis samma sak men för 3v sedan. Medsols inga problem, bar för att få upp värmen i ev regn :). Skippa rot-stigen direkt efter camping. Om ni åker oúpp över en helg så kan man ju dra nytta av det kanske roligaste partiet första dagen, ovanför campingen upp till stenbrottet, för att bygga lite confidence, sen ta stora rundan dag 2.

På campingen spelas musik på toan. Och det finns slang.

Moturs är ett bra håll. Har själv cyklat den svängen och det gick fint, klassas väl inte som nybörjare, men inte heller något proffs. Kan vara bra att ta backarna uppför på grusväg, men själv tycker jag det är kul med uppför på tekniska stigar, så det beror ju lite på vad man gillar "Rot"stigen efter campingen är fin, men lite mer teknisk och om det är blött hoppa den, iaf starta inte med den :)

Jag tror inte jag cyklade exakt hela leden runt, minns att det finns en del ställen att korta av på.

Ha så kul!
Lisa

Motsols is da shit. Att klättra upp den smala stigen kan vara svårt för en nybörjare, men är den nyklippt som rapporterat ska det väl inte spela någon roll på den punkten. Fast stig ned och grusväg upp är alltid ett bättre alternativ. :D

Som alla säger, ta asfaltsvägen längs med vattnet till/från Campingen istället för rotstigen, se norra ändringen på min karta.

Rekommenderar även att svänga av vänster precis innan järnvägen på väg ned från stenbrottet och därmed skippa Råbäcks hamn. Det blir bara en onödig klättring upp igen och tillför inte så mycket. Om man inte är alldeles tokfrälst i stenhuggning och vill se var de skeppade iväg stenen... Se södra ändringen på kartan.

Rosa är skyltade streckningen och grönt min rekommendation (fast vingla inte lika mycket som jag gjorde när jag ritade):

KKfrnybrjare.PNG ht=567

Jag tycker rötterna är en av favoriterna på Kinnekulle!

Först:
"Den här gången ska jag klara det utan att sätta ner foten!!"

"Aja, får bli nästa gång.." :D

rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker rötterna är en av favoriterna på Kinnekulle!

Jag med, men jag vet av erfarenhet att nybörjare som släpats runt i fem timmar inte uppskattar dem det minsta...

Motsols är helt klart favoriten, stigarna ner mot camping på slutet är grumma. Att skippa rotmattan på slutet låter som en bra ide.

En fikapaus vid Lasse Grotta är pricken över i:t.

Vi vill ju naturligtvis ha RR med bilder:-)

God tur!

Tillbaka
Topp