Kinnekulle MTB Trails

kakan_polen2

Aktiv medlem
Kinnekulle MTB Trails
Fick lite info och en karta om Kinnekulle idag.

20160303_144212.jpg

Alla tillstånd och grejer ska vara klara så nu ska bara skyltarna upp... kommer bli en rolig vår/sommar på Kinnekulle!
Jag kommer garanterat cykla mycket där istället för på Billingen då Kinnekulle ligger utmed min pendlingsrutt.

Kinnekulle MTB Trails
Vilken bra satsning! Har själv kört vandringsleden ett antal gånger, och alltid med ett stort leende på läpparna. Om jag tolkar kartan rätt så kommer det att alltså att finnas ett slags central vid Kinnekullegårdens parkering där de olika slingorna startar, stämmer det?

Kinnekulle MTB Trails
pelleplutt65 sa:
Vilken bra satsning! Har själv kört vandringsleden ett antal gånger, och alltid med ett stort leende på läpparna. Om jag tolkar kartan rätt så kommer det att alltså att finnas ett slags central vid Kinnekullegårdens parkering där de olika slingorna startar, stämmer det?

Jajamän du ser rätt på kartan.

Kinnekulle MTB Trails
Mycket roligt initiativ! Var själv där i somras och körde vandringsleden, och måste säga att dey var riktigt trevlig åkning! Känns som att det nog kan bli fler gånger! :)

Kinnekulle MTB Trails
Ser riktigt bra ut!

Var köper man kartan? (Kinnekullegården?)

Dock väcker det hos mig en annan fundering: Hur ser framtiden ut för cyklingen på Kinnekulleleden?

Att ha separata mtb-leder kan tolkas som att man inte vill ha så mycket cykling på Kinnekulleleden, i synnerhet inte i känsliga partier av naturreservaten och av kartan att döma så är ju inga mtb-leder söder om Medelplana, dvs "Vindskyddsbacken",Lasses Grotta, Martorpsfallen och Blomberg är några platser där det inte finns uppmärkta leder.

Riktigt bra med separata mtb-leder, samtidigt vill man ju inte att cyklingen förbjuds på Kinnekulleleden, som är en av landets bästa singletracks, som lockar folk från hela landet.
Smakprov: http://www.singletracks.com/blog/mtb-trails/adventures-in-the-swedish-interior-kinnekulle-mountain/

Kinnekulle MTB Trails
Kartor å grejer kommer finnas framöver.

Kinnekulleleden ska fortfarande vara tillåten att cykla på.

Det görs en ordentlig satsning på hela Kinnekulle... Både vandring cykling å annan turism. Cykeltvätt å lite annat är planerat.

Kinnekulle MTB Trails
Grymt bra jobbat!!!

Kanon att man utökar spåren på Kinnekulle, för det finns så många olika stigar och spår som annars växer igen.

Kinnekulle MTB Trails
Perfekt led för cyklister med blandad nivå skulle jag säga. 90% är enkelt nog för en novis, men de små krux som är kvar tillsammans med den varierande naturen och fina omgivningarna gör att det ändå är väl värt en utflykt.

Kinnekulle MTB Trails
Kinnekulle MTB Trails
kakan_polen2 sa:
Fick lite info och en karta om Kinnekulle idag.

Alla tillstånd och grejer ska vara klara så nu ska bara skyltarna upp... kommer bli en rolig vår/sommar på Kinnekulle!
Jag kommer garanterat cykla mycket där istället för på Billingen då Kinnekulle ligger utmed min pendlingsrutt.

Vem håller i satsningen?

Kinnekulle MTB Trails
Oskar sa:
ordens sa:
tobo sa:
Karta över vandringsleden (Kinnekulleleden) http://www.hallekis.com/pdf/vandringsledskarta.pdf

Lämpliga startplatser med bra parkeringsmöjligheter är bl.a. Campingen i Hällekis, Kinnekullegården samt Medelplana Kyrka.

Är leden bäst med eller motsols?

Motsols. Då får du en tråkig grusväg uppför och en rolig singletrack utför högkullen.

+1 stigen nerför är grymt kul. Stigsvetto=motsols, XC-svetto=medsols

Kinnekulle MTB Trails
Kan du rekommendera något boende i närheten?

Tänkte åka dit med hela familjen på lite mtb semester. Vill helst bo bike-in/bike-out så man slipper transportera sig till lederna.
Finns det andra bra boenden så rekommendera det med även om det inte ligger precis bredvid lederna.

Kinnekulle MTB Trails
Åker till Kinnekulle imorrn, någon som kan bjuda på ett GPS-spår för Kinnekulleleden? Vet att det är uppmärkt, men ändå.. (Tanken är att utgå från campingen och cykla motsols.)

Edit: Glömde att det finns turtips här på Happy. Antar att dragingen som finns här: http://happyride.se/turtips/20/ fortfarande är aktuell? Några avstickare man bör göra på vägen eller något annat som är bra att veta?

Vilken väg är bäst från Göteborg, E20 eller E45/44?

Senast ändrad:
Kinnekulle MTB Trails
zinkpasta sa:
Åker till Kinnekulle imorrn, någon som kan bjuda på ett GPS-spår för Kinnekulleleden? Vet att det är uppmärkt, men ändå.. (Tanken är att utgå från campingen och cykla motsols.)

Edit: Glömde att det finns turtips här på Happy. Antar att dragingen som finns här: http://happyride.se/turtips/20/ fortfarande är aktuell? Några avstickare man bör göra på vägen eller något annat som är bra att veta?

Vilken väg är bäst från Göteborg, E20 eller E45/44?

Happys turtips är fortfarande aktuellt. Tydliga orangefärgade stolpar är annars ledmarkeringen.
Jag skulle välja E20 från Göteborg.

Kinnekulle MTB Trails
tobo sa:
Happys turtips är fortfarande aktuellt. Tydliga orangefärgade stolpar är annars ledmarkeringen.
Jag skulle välja E20 från Göteborg.

Tack för svaret. Det blev en tur, medsols pga viss förvirring hos mig och kompanjon (vi startade motsols från campingen men trodde vi då började uppför den kul singletracken vi hört om .. så när vi kommit upp för den vände vi och cyklade andra hållet. :D). Nåväl, stigarna var kanonfina och torra även när man körde dem medsols, så det får bli ett återbesök snart och köra hela vägen åt andra hållet. Tror det är svårt att få bättre förhållanden än nu fö, torra stigar utan att vara stekvarmt, och lagom med vegetation..

Vi körde även en bit på den röda sträckan (från botten av slalombacken), men när vi kom ut till vägen igen var det bara förvirrande pilar som pekade tillbaka .. så då cyklade vi upp till slalombacken och fortsatte på leden. Det lilla vi cyklade på röda var väl sådär, antar iaf att den är längre och bättre än vad vi fick uppleva. (Livet utan lokalsinne är tufft.) Bra initiativ hur som helst.

Senast ändrad:
Kinnekulle MTB Trails
Nja, nu snurrade vi iofs bara en liten stund just där, men min känsla var att det inte var helt färdigställt varken m.a.p. "bygge" eller märkning. Kan ha fel dock.. Skyltningen på röda var hur som helst oklar, och vi mötte ett gäng som också var lite undrande (tror de körde lila/violett).

Kinnekulle MTB Trails
Körde en runda där idag.
Violetta spåret var mest stigcykling av det jag körde, ljusblå var nästan bara "grusväg".
Röda är väldigt lockande att köra åt andra hållet för då skulle det bli en riktigt go stökig nedfart..
Observera att spåren ibland går åt olika håll på samma ställe så man får vara beredd på möten där det går fort!

Kinnekulle MTB Trails
Är på Kinnekulle Camping nu under midsommar å jösses vad jag ångrar att jag inte tog med cykeln. Men har man livat familjen å vara social så har man..

Men skall definitivt tillbaka å kötta!

Kände på orangea leden lite idag då jag löpte en runda.
Såg även flertal cyklister längst uppe på kullen vid utsiktstornet som hade stora leenden!

Kinnekulle MTB Trails
Någon som kört dom flesta lederna? Vilken är lättast kontra svårast? Ljusblå läste jag var nästan bara grusväg så den är ju inte speciellt lockande.

Kinnekulle MTB Trails
Tänkte åka till Kinnekulle under kommande vecka. Vilket är bäst - leden eller de nya spåren?

Kul om någon annan vill hänga på, jag semestrar i Grästorp och har plats i bilen om nån vill med. Flexibelt vilken dag.

Kinnekulle MTB Trails
Hallå..bor på kinnekulle och cyklar en hel del på leden men blir oftast själv numera..så tänkte kolla om finns andra som tycker de kan va gött med sällskap ibland...

Kinnekulle MTB Trails
Hej,
Jag är sugen på att testa Kinnekulleleden tex nu på Tisdag eller Onsdag. Verkar vara några här som vill cykla den. Sällskapa kanske. Möjligtvis någon som kör från Göteborg och ska upp?

Kinnekulle MTB Trails
elinh sa:
Hej,
Jag är sugen på att testa Kinnekulleleden tex nu på Tisdag eller Onsdag. Verkar vara några här som vill cykla den. Sällskapa kanske. Möjligtvis någon som kör från Göteborg och ska upp?

Lägg upp en Happyride i kalendern, så kanske det är fler som är intresserade som nappar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp