Kinnekulle!

Edet

Ny medlem
Kinnekulle!
Hej!

Kommer att åka förbi Kinnekulle och har blivit inspirerad av alla lovord som ett antal forumdeltagare har om området. Därför funderar jag på att stanna till och hojja ett par timmar. Då jag aldrig tidigare funderar jag lite på en del praktiska saker som:

Var skall man parkera och börja hojja!
Får man cykla var som helst?
Är det något speciellt man skall se upp med?
Hur är det markerat och cyklar man på vandringsleder eller finns det uppmärkta cykelleder?
Kan ni rekommendera någon bra tur!

Hoppas på bra tips och råd

Vänligen

Kinnekulle!
Vi brukar parkera vid Lasses grotta och hoppa på leden där, men det går nog bra varsomhelst egentligen.

Det är alltså Kinnekulle-leden som går runt Kinnekulle som vi brukar cykla. Inga cykelförbud där så vitt jag vet och aldrig några sura miner från vandrare.

Kinnekulle!
Uppvuxen i Götene, så Kinnekulle är mammas gata.
Kinnekulleleden är cirka 5 mil lång och tid-rekordet vad jag hört ligger på cirka 1.45-1.50 h, med ett gäng elitcyklister som växeldrar. Om du är motionär kan det ta dubbla tiden utan problem. Leden erbjuder harmonisk cykling hela vägen med många varierade tekniska avsnitt kombinerat med viss grusvägskörning (mindre än cirka 25%).

Andra bra ställen att starta är:
- Järneklev - där uppförsbacken börjar efter Källby.
- Toppen på "högkullen" cirka 450möh
- Martorpsfallet
- Medelplana (cirka 400m på vägen mot högkullen)
- Hällekis Camping
- Munkängarna

Det finns bra kartor över området på turistbyrån I Götene och Lidköping.

Du kan köra leden i vilken riktning du önskar. Har själv inget favoritvarv utan varierar då leden erbjuder olika utmaningar beroende på åkriktning.

Kinnekulleleden är den bästa mtb-led jag åkt i Sverige. Bor i Malmö nu, men längtar ofta hem till Kinnekulleleden.

//Örjan

Kinnekulle!
För min del gäller väl att Kinnekulle är svärmors gata :) Kör ofta och gärna där när tillfälle erbjuds. Jag rekommenderar starkt att börja med att köra varvet medsols, det är min personliga favorit men smaken är ju givetvis delad. Det fiffiga med kullen är annars att det är väldigt lätt att lägga till eller dra ifrån sträckor då man ofta passerar en större väg. Vi brukar räkna med cirka 4 timmar inklusive några fika stopp och cykelmek vid full distans.

Det finns rätt mycket info om kullen på neadstånde länk

<http://www.hallekis.com/turist/vandringsled.htm>
/Dick

Kinnekulle!
Tackar för alla bra tips. Det blir nog ett helvarv, får sikta på en tid under 3 timmar då jag kommer dit imorgon kväll vid sextiden.

Kinnekulle premiär imorgon!

Tillbaka
Topp