kjedje styrare??

drfrost

Ny medlem
kjedje styrare??
är de någon som använder kjedje styrare eller är de bara för extrem cykling
funderar på skaffa för de värsta jag vet är när kjedjan hoppar av
ska nämligen bara använda största drevet fram

kjedje styrare??
Jag ska åka med styrare fram på pendlarhojen iaf... Folk kommer att rekomendera att du låser framväxeln i rätt läge osv men det hjälper föga om den hoppar på nersidan.... Det gör den för mig titt och tätt...
Så för mig är styrare melodin.

Ps... lite ? och . hade inte skadat att du använde...blir lite mer lättläst då... :P

kjedje styrare??
Jag har åxå problem med att kedjan hoppar. Jag har en hoj där jag kör endast på mellanklingan. Halva poängen med det var ju att slippa massa krimskrams där nere. Och nu måste man alltså montera dit en styrare? Då kan man ju lika gärna montera dit en växel och en extra klinga...

kjedje styrare??
Finns väl inga måsten heller???
Du avgör ju själv vad du vill ha eller hur? Vill du ha en extra klinga och växel... kör med det då. Dock så slutar ju inte kedjan att hoppa nertill bara för att du har en extra klinga och en växel.

Kör du med ett riktigt SS framdrev då?, dvs utan en massa växlingsramper....

kjedje styrare??
det fins fler drev fram men har valt att bara använda största

hur vet jag fast de vet nog cykel affären men de där med droput hur vet
jag de??har en kona shred iaf

kjedje styrare??
Du menar dropout?

tar du av bakhjulet rakt bakåt har du horisontella dropout... tar du av hjulet neråt har du vertikala droput.

kjedje styrare??
Plush. Nej, jag kör med en "vanlig" klinga med växlingsramper osv. Gör det stor skilnad? Kan det ha och göra med att Taggarnas höjd varierar över varvet. Själva "växlingsramperna" (dom jag tänkte på i första hand) ligger ju på drevets insida. Dessa borde ju inte påverka kedjan så länge den sitter kvar på drevet. Det vore ju skönt om problemet med hoppande kedja kunde åtgärdas med en "riktig" SS-klinga.

kjedje styrare??
Ja... det gör skillnad. En dedikerad SS klinga greppar kedjan betydligt bättre, den saknar ju de kugg som är mindre (som tillåter växlingen) så visst är risken mindre att det hoppar med en sån...
Dock försvinner aldrig risken.

kjedje styrare??
Då ska en sågan inhandlas ögonaböj! Har du någon att rekommendera? Någon billig och bra, gärna i stål. Eller något slitstarkt i alu? Gärna något som går att få tag på över disk i stockla.

kjedje styrare??
har inga grejer för växel fram och har nyss köpt en klinga med två drev fram..
ska nog köpa en av dabomb styrarna nästa lön det är ju bara pluss att det är snyggt

kjedje styrare??
Ingen framväxel, en klinga för två drev (?), en dabombstyrare och inte för extrem cykling.

Jag förstår verkligen inte vad det är som gäller nu men en fin styrare gör jäkligt gott. ^^

kjedje styrare??
Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Då ska en sågan inhandlas ögonaböj! Har du
> någon att rekommendera? Någon billig och bra,
> gärna i stål. Eller något slitstarkt i alu?
> Gärna något som går att få tag på över disk
> i stockla.

Hmm... Med tanke på att jag sitter 60 mil norr om 08-land.... så har jag lite svårt att ge tips på vilka butiker som har vad....

Sen... även om du har växlar bak... så ska du ju ha så kort kedja som möjligt,,,

kjedje styrare??
Det där med kedjans längd har jag ju funderat lite på. Min set-up är: 32 i fram och 11-32 ibak. Hur långt törs man "spänna fram" bakväxeln när man lägger kedjan på 32-32. Dvs hur kort kedja kan man rimligtvis ha utan att bakväxeln tar stryk?

Sorry ang 08. Det är ju så mkt stockholmare här. Jag är själv uppsalabo.

kjedje styrare??
Du kan ha rätt kort kedja.... iaf så att själva armen med trissorna pekar framåt i lätt 45 graders vinkel...

kjedje styrare??
Oggler skrev:
> Sorry ang 08. Det är ju så mkt stockholmare
> här. Jag är själv uppsalabo.

Ingen fara på taket :P Tur att det finns fler än dom i huvudstan som hojar då :D

kjedje styrare??
Den här tråden är en av de mest förvirrade trådar jag någonsin sett. Obegripliga frågor hit och dit och total avsaknad av ,.? i flertalet inlägg.

drfrost skrev:
> vad får man för utväxling med miten drev om man
> kör 11-32 bak

Du får 9 olika utväxlingar om du kör med 9 växlar bak...

Utväxlingen beror även på hur stort framdrev du har.

kjedje styrare??
ok det svaret tackar jag för...
då är de bara att hitta en omräknings tabell för kadens
f-n vad man lär sig mycket av er på happy

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp