Kläder & utrustning för vätternrundan

Blind Medvind

Ny medlem
Vad behöver jag köpa för kläder till VR? Förutsätt att jag inte har någonting i klädesväg och en begränsad budget, vart ska jag lägga pengarna?

Börjar nedifrån:

Cykelskor - Dyra/billiga?
Cykelstrumpor - Antal?
Cykelbyxor - Med eller utan hängslen? Långa eller korta?
Benvärmare - Bra eller anus?
Cykeltröja - Både kort- & långärmad?
Cykeljacka - Så tight som möjligt?
Cykelhandskar - .....

Snälla hjälp mig :)

Är vanligtvis rätt minimalistisk men lägger gärna några slantar om det hjälper mig att nå sub 9.

Blind Medvind sa:
Vad behöver jag köpa för kläder till VR? Förutsätt att jag inte har någonting i klädesväg och en begränsad budget, vart ska jag lägga pengarna?

Börjar nedifrån:

Cykelstrumpor - Antal?
Cykelhandskar - .....

Är vanligtvis rätt minimalistisk men lägger gärna några slantar om det hjälper mig att nå sub 9.

Vad räknar du med för starttid?

Cykelbyxor med bra padding med hängslen.
Kort cykeltröja. Lösa ben och armvärmare.
Vindväst och ev skoöverdrag om det blåser kallt. Startar du på natten behövs nog lite mer kläder.

Det är sällan så kallt att man behöver benvärmare och jackor och grejor även om man startar mitt i natten. Armvärmare och kanske en regnväst beroende på väder räcker gott för normal svensk sommarnatt. Eventuellt komplettera med ett par skoöverdrag och regnanpassade handskar om det blir misärväder.

Blind Medvind sa:

Börjar nedifrån:

Cykelstrumpor - Antal?
Cykelhandskar - .....

Cykelskor: De ska sitta bra. Sen om de kostar 800 eller 2000 kr hör inte hit. Det kommer inte att avgöra om du klarar sub 9 eller inte. Ja, alltså, så länge de sitter bra. För sitter de dåligt och du får ont, så lär du ju inte klara det.

Strumpor: 1 par. Förslagsvis så sätter du på dig dem. Regnar det, så blir de våta. Då cyklar man vidare...med blöta fötter. Skoskydd hjälper mot lättare skurar.

Cykelbyxor: Bibs (alltså med hängslen). skall sitta bra och skall användas före loppet. Gärna 100 mil före loppet faktiskt. Det är liksom en magisk gräns där. Har du kört 100 mil före VR så klarar du det, annars gör du det inte.

Benvärmare/Armvärmare: Jättebra, speciellt om det är kallt under natten eller på morgonen. Alternativet heter knävärmare.

Cykeltröja: Kortärmad, i kombination med armvärmare. Bästa kombon ever.

Cykeljacka: Är du frusen av dig? Jacka om du startar kvällen innan och OM det är kallt. Annars är den bara i vägen... i 295 km. Men ja, så tight som möjligt.

Cykelhandskar: Japp, fingerlösa med vaddering + långa tunna is the shit.

SUB 9 = 34,9 km/h i rullsnitt med 26 min paus/stopp. (10-12 minuter av dessa var punka/kedjetrassel). Så 3x5 min. Stannar du mindre kan du cykla långsammare. Men ska man fippla med ombyte och sånt, så får man ju stanna.

Skarmavbild2016-09-26kl.19.33.42.png

Senast ändrad:
Efter 5 rundor de senaste 5 åren med tider från 11.30 till 9.38 (japp, jag var med och frös som en dränkt hund natten 2012) varav nattcykling 4 av dem så håller jag med Jeppe_E i stort. Själv har jag inga problem med kalla händer/fingrar utan kör fingerlöst ner till +5 torrt eller +8 i regn, dvs aldrig långa fingrar till VR. Jacka tror inte jag heller på, däremot har jag haft nytta av lättviktsjacka (sån som man knölar ihop i sig själv till knytnävsstorlek) när det regnade skyfall i årets runda. Dyngsur blir man, det går inte göra nåt åt, men att få på vindskydd över överkropp/armar gör mycket för att behålla värmen. Hade nog funkat med väst också.

Om du ska köra sub9 lär du väl träna lite också så under våren lär du märka vad som behövs och garanterat köpa på dig lite :-)

Bra cykelbyxor är nog det viktigaste ihop med en passande väl inkörd sadel och välsittande skor. Jag föredrar byxor med hängslen för en glipa i ryggslutet är inte ett alternativ.

Skor, strumpor och bibs (hängelsbyxor) bör du ha. Övrigt är nog väldigt person- och väderberoende. De flesta människor tycker inte att det är mysigt att åka runt i kort-kort i 10 grader och ösregn. Men som dnleriksson säger borde du väl märka vad som funkar under träning.

Eftersom du ska åka sub9 och träna en hel del under våren (eller redan nu) så kommer du behöva mer än ett par bibs.
Cykelbyxor bör tvättas efter varje användning eftersom men inte har underkläder. Använder man samma byxor under längre
perioder utan att tvätta riskerar man att få fina svampinfektioner på skinkorna.

Tillbaka
Topp