Klädmotståndet, finns det mätningar?

Snuten

Aktiv medlem
Det snackas mycket om rullmotstånd och luftmotstånd när det gäller cykling. Jag har däremot aldrig läst något om effektförlusten i kläderna, det sk klädmotståndet.

Blev mycket påtagligt igår när jag tog en lvg-runda. Det liksom stramar och drar här och där, och det känns verkligen som att det finns ett mekaniskt motstånd i mina cykelkläder. Tror inte mina kläder är särskilt olämpliga eller defekta och jag har reflekterat över detta många gånger under åren som cyklist.

Vad gör man? Har verkligen inte lust att frysa och loose fit på lvg känns jobbigt.

Efter positionen på cykeln har aero cykelkläder största effekten på luftmotståndet. Här är t.ex. en tysk test (med paywall):
Vid 45 km/h 21 Watt vinst med snabbaste kläder jämfört med tajta kläder, 35 Watt extra med regnjacka.

Efter positionen på cykeln har aero cykelkläder största effekten på luftmotståndet. Här är t.ex. en tysk test (med paywall):
Vid 45 km/h 21 Watt vinst med snabbaste kläder jämfört med tajta kläder, 35 Watt extra med regnjacka.
Originalfrågan gäller inte luftmotstånd utan mekaniskt motstånd.

Intressant fråga faktiskt! Kan inte tänka mig att det är särskilt mycket, men man vet inte förrän någon seriöst har testat.

Intressant fråga faktiskt! Kan inte tänka mig att det är särskilt mycket, men man vet inte förrän någon seriöst har testat.

Ah, hade klart inte vaknat helt.

Kan också inte tänka mig att mekaniska motståndet är märkbart, framförallt om kläderna är mycket elastiska, som alla aerodynamiska kläder är. Om dom sitter tajt och är tillräckligt elastiska, skavar dom inte alls, så det finns ingen förlust av rörelse mellan kläderna och kroppen. Enda förlust är då dämpningen i kläderna själva, men det kan inte vara mycket.

Det snackas mycket om rullmotstånd och luftmotstånd när det gäller cykling. Jag har däremot aldrig läst något om effektförlusten i kläderna, det sk klädmotståndet.

Blev mycket påtagligt igår när jag tog en lvg-runda. Det liksom stramar och drar här och där, och det känns verkligen som att det finns ett mekaniskt motstånd i mina cykelkläder. Tror inte mina kläder är särskilt olämpliga eller defekta och jag har reflekterat över detta många gånger under åren som cyklist.

Vad gör man? Har verkligen inte lust att frysa och loose fit på lvg känns jobbigt.
Du får väl göra ett test! Ut och kör en runda naken, sedan kör du samma runda med kläderna på!

Har för mig att gcn gjorde något vindtunneltest med gammalt och nytt och vill minnas att ett av momenten de testade var just enbart kläderna. Men å andra sidan vet jag inte varför jag såg på det, måste haft en jävla tv-torka..

Prexis nisseson! Det är det mekaniska motståndet i cykelkläderna jag funderar över.

Jo man skulle ju kunna köra naken en runda strax efter en vintertur av det slag jag gjorde igår. Kan tänka mig att känslan av frihet och rörlighet skulle bli stark! Tror dock att de negativa effekterna lätt skulle trumfa ut dessa känslor...

Ah, hade klart inte vaknat helt.

Kan också inte tänka mig att mekaniska motståndet är märkbart, framförallt om kläderna är mycket elastiska, som alla aerodynamiska kläder är. Om dom sitter tajt och är tillräckligt elastiska, skavar dom inte alls, så det finns ingen förlust av rörelse mellan kläderna och kroppen. Enda förlust är då dämpningen i kläderna själva, men det kan inte vara mycket.

Fast jag tycker ändå att det är stor skillnad mellan ett par tunna kortbibs och ett par långbenta, flossade bibs. Det tar liksom emot. Mycket psykologi antar jag, men man skall ju inte underskatta effekterna av en känsla, vare si det gäller positiva eller negativa sådana.

Fast jag tycker ändå att det är stor skillnad mellan ett par tunna kortbibs och ett par långbenta, flossade bibs. Det tar liksom emot. Mycket psykologi antar jag, men man skall ju inte underskatta effekterna av en känsla, vare si det gäller positiva eller negativa sådana.

Jag upplever också att vinterkläderna stramar emot lite, men vad tusan. Frysa är värre....

Jag tycker att det går åt så mycket kraft att tänja ut tighta byxor för varje tramptag att jag föredrar tunna och någotsånär vindtäta löparbyxor framför långa cykelbyxor. Då har jag ändå gått upp flera storlekar på cykelbyxorna, min midja är M/L men byxorna igår var XXXL och ändå ...

Undra hur ett sånt test ska gå till att mäta motståndet i kläderna ?

Köra ett ftp test på trainern först påklädd sen utan ...? Men är nog större variabler gång till gång än kläderna i sig ..?

Om man räcker ut en ben på cykelbyxor tar det en kraft av en storlek av ungefär 1 Newton. Den räcker något som 1 eller 2 cm. Med en kadens av 90 ger det en effekt av 0.03 till 0.06 Watt för både ben. Frågan är då hur mycket av den energi blir dissiperad. Även. Om jag underskattar mycket, tror jag att förlusten är försumbart.

Kör jag med mina långa, flossade, vattentåliga och vindtäta Gore-brallor så är det ju ett rörelsemotstånd (mest känns det vid knäna) jämfört med sommarens bibshorts, dessutom är de tyngre. Men de får jag leva med under vinterhalvåret.

Mina 5-cent är att jag märker klar skillnad mot att cykla i jeans i bomull jämfört med "tekniska" Levis commuter pro och Rapha loopback. Särskilt med långfillingar blir det märkbart tyngre

När jag växlat mellan enbart kortbyxor och kortbyxor med benvärmare har skillnaden varit omätbar. Luftmotståndet från håriga ben är kanske i paritet med mekaniska motståndet från benvärmarna, dvs ca 5-6 watt vid 40 km/h eller något sådant?

mina Endura vintertights med windstopper i hela framsidan går definitivt mekaniskt tyngre att cykla i än kortbyxor. Inte en chans att hålla över 30 i snitt, fördelen är att man får upp värmen snabbt och det inte blir så mycket kall fartvind heller.

nu finns det ju de som hävdar att stramande tajta kläder typ kompressionsstrumpa på något sätt skulle underlätta muskelarbetet.

inte min bag iaf, jag håller med ts och flera här om att såna kläder känns obekväma, särskilt om man av temperaturskäl tvingas till flera lager.

Synar bluffen helt, den positiva effekten av diverse högfartsplagg i andra idrotter har så vitt jag kan minnas gjort att vissa av dessa förbjudna då de anses ge för stora fördelar, så med rätt val av kläder tror jag att det är en vinst snarare än förlust.

I vissa björnrika trakter kan det dock vara bättre att cykla naken insmord i honung om man ägnar sig åt stigcykling då man sett att genomsnittsfarten ökar radikalt.

Sen finns det ju andra sporter som studerat kläders inverkan på resultatet, kvinnliga shackspelare får ju inte använda för löst sittande kläder då det kan påverka motståndarnas förmåga. Sen finns det ju andra idrotter där klädernas utformning inte alls har med utövarens prestation att göra utan enkom anpassas för publikens uppskattning för sporten.

Funderar allvarligt på att bilda 2 subgrupper till nästa VR så att vi får in vetenskapligt data, en grupp på aerohojar med tempokläder och en referensgrupp som är helkroppsvaxade med endast chamois kräm för att se vem som blir snabbast..

Bilagor

• C2025E54-5349-4B27-A1B0-7249CD7434F0.jpeg
    C2025E54-5349-4B27-A1B0-7249CD7434F0.jpeg
    167.3 KB · Besök: 220
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp