[Klädtips] - Regnjackor

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
[Klädtips] - Regnjackor
Ja, om man nu inte har nåt annat för sig en mulen och kulen vinterkväll(?) så kan man ju skriva av sig lite om regnjackor man haft och kört med. Alla är välkomna att fylla på med fler jackor i tråden, så vi får en massa bra tips i tråden. Skriv gärna om både jackor som funkar och jackor som inte funkar, för att både tipsa om fynd och varna andra från att slippa köpa dynga.

Jag cyklar året om, oavsett väder. Då är det ibland bra att ha en riktig regnjacka för cykling. Ibland, för att man vill oftast inte köra med en regnjacka annat än när det just regnar. Det är få riktiga regnjackor som klarar av att ventilera tillräckligt för att man ska kunna använda den även som vindjacka och inte avlida av överhettning. Det är en av anledningarna till att jag länge dragit mig för att ens köpa en regnjacka som är helt regntät. Har tidigare endast ägt vindjackor som tålt kortare regnskurar, typ i en kvart/halvtimma, men som varit tunna nog att användas även under hårdare cykling.

De mest kända materialen som ofta används som membran i regnjackor som ska klara av att andas lite kommer från Gore-Tex. Jag var dock mer intresserad av alternativa material, som även de klarar av att andas och hålla tätt. Här kommer en kort recension av två jackor som jag cyklat med sedan i mars 2007 och en gammal jag kört med sen juli 2005.

Den första jackan är en Gill Pro Speed Jacket, som jag köpte för enbart landsvägscykling. Vill inte köra sönder den i skogen. :-) Membranmaterialet i den är eVent. Så här ser jackan ut:
IMG_0037s.jpg ht=544

Tät dragkedja, bra åtdragningsöglor runt halsen, inga bakfickor som samlar vatten, reflexer fram/bak(syns inte på bilden som togs utan blixt).

IMG_0030.jpg ht=544

Materialet är som sagt eVent. Denna jackan har tre lager enligt produktbeskrivningen. Det håller tätt mot värsta regnet, har kört ~4 timmarsrundor på landsvägen i regn med den och är helnöjd med tätheten på jackan. Man blir inte heller kokt med den här jackan då den klarar av att andas skapligt bra. Bättre än någon annan riktig regnjacka jag använt. Har kört med den på landsväg i temperaturer runt ca +3C till +13C. Är det varmare än så föredrar jag dock en vindväst och armvärmare, även i regn.

Det finns fler tillverkare än Gill som använder eVent membran. Gill jackan finns/fanns på http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=Gill&x=0&y=0 förut, men har utgått. Annars är det köprekommendation på den. :-)

Den andra jackan har jag till mtb cykling i ösregn. Det är en regnjacka från Briko, modell Ultra Dry, med membran som kallas Dropshell2. Jackan känns märklig på insidan, den är gummibeklädd och lägger sig an rätt tight mot kläderna under. Det är en konstig lösning som Briko använt sig av, men som fungerar klanderfritt. Så här ser den ut:
briko.jpg ht=544

Membranet håller även det tätt mot ösregn och vind. Jackan andas lite grann, inte riktigt lika bra som eVent, men man blir inte helt kokt även vid hårdare tag. Använder jackan året om när det regnar, mellan 0C till +15C ungefär. Är det kallare än så slipper man ju regn oftast och då kör jag med min Marmot DriClime windshirt(som inte är regntät, men tål en liten skur). :-) Briko jackan fungerar bra som sagt, nöjd med regntätheten och än så länge har den inte heller rispats sönder i skogen så den verkar tåla en hel del. Jackan känns dock kall om man inte har långärmat under, då den gummibeklädda insidan blir fuktig av svett som är på väg ut.

Den tredje "regnjackan" jag har är en Race Face Freeride jacket, som jag köpte för att ha något stryktåligt när man kör mtb nerför med lite skydd under. Den reades ut på Chainreactioncycles under 2005, så man borde väl gissat att den inte riktigt skulle hålla måttet. ;-) Passformen är lös, stor och fladdrig. Den jackan har aldrig hållit tätt mot regn i längre än en halvtimma. Däremot funkar den skapligt bra som vindjacka. Rekommenderas inte om man letar efter en regnjacka. Den ser ut så här, hittar ingen bättre bild på den:
prod_thu_2713.jpg

/Leo

[Klädtips] - Regnjackor
Intressant läsning Leo.
Jag har inga problem att lägga lite slantar på ett bra plagg. de extra kronrona brukar ju betala sig i längden, men det svåra är ju att hitta rätt i den djungeln av kläder som finns tycker jag :)

[Klädtips] - Regnjackor
Jag har svårt att hitta en rimlig avvägning regnsskydd / svettransport. Nästan alla "regnjackor" innebär att jag blir dyngsur av svett.

Ger väl å andra sidan tusan i att cykla i regn numera

[Klädtips] - Regnjackor
Jag kör med samma jacka som Leo, Gill Pro Speed Jacket, fast svart. Har använt den både till "gå på stan i ösregn", samt cykling i skog/landsväg.
När det gäller regnskydd fungerar den utomordentligt bra! Längsta passet i regn har dock bara
varit 1.5h, men jag var inte alls blöt under jackan. Varken av regn eller svett.
Man får dock se till att klä sig rätt under, då jackan i sig är väldigt tunn/lätt.
Det är alltså lite avvägning beroende av värmen ute. Regnjacka i +20 är nog inget jag hade föredragit och regnjackor överlag är nog mer för användning när det blir lite kyligare.

Jackan är även lätt stuva med sig, då det går att packa ihop och tar liten plats.

Min enda erfarenhet av tidigare regnjackor är en Gore Tex historia som slutade med att jag köpte en vindjacka istället, för att öht överleva utan att överhettas.

Gällande storlek är det alltid svårt att handla över nätet. En fuling är ju att testa jackan (om den finns) hos LBS, för att sedan köpa billigare över nätet.
Gill-jackan hittade jag bara hos CRC, och efter lite konsultering med Leo, föll valet på en S.
Hade turen att den passade som handen i handsken!

Jag efterlyser även en liknande tråd, fast för regnbyxor för cykling :-)

Mvh

-M-

Senast redigerad av en moderator:
[Klädtips] - Regnjackor
Bruse, jag var helt allvarlig i mitt inlägg.

Ofta är det min rondör som ställer till problem när jag letar efter kläder, men rätt så ofta är det också storleken generellt. Korta ärmar, kort rygg m.m. Jag är stor åt alla håll lixom.

Så, vilka märken skall jag leta efter?

[Klädtips] - Regnjackor
Fast nu har ju den jackan utgått som både Leo och Manji lovordar, vad ska man då ha, eller är det bara CRC som plockat bort den från sitt sortiment?

[Klädtips] - Regnjackor
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast nu har ju den jackan utgått som både Leo
> och Manji lovordar, vad ska man då ha,

eVent är ett relativt nytt material som är flitigt omtalat i skogsmulle/outdoor-Forum
Det skall vara bättre än GoreTex på alla sätt (utom möjligen slitstyrkan)

Det finns flera olika tillverkare som redan har regnjackor i eVent
Skulle jag köpa en dyr regnjacka för cykling så skulle jag nog inte köpa en Gill, troligen skulle det bli den här
09411_200.jpg

Vaude Casella III eVENT Jacket http://www.vaude.de/hps/client/vaud...vdcms::vaude::/produkte/1/1478/1479/1486/1487
Men den kostar över 200 Euro....

/Håkan

[Klädtips] - Regnjackor
Jag är faktistk lite sugen på någon jacka och skulle behöva köpa mig en innan det skall ut och resas.

Men jag tillhör dedär som överhettas på nolltid. Därför är min tanke att istället ha en tunn jacka somandas bra och som torkar fort sitället fö ratt den skal var ahelt vattenavsiande. Någon som har bra förslag här?

[Klädtips] - Regnjackor
Ville, det jag lurar på är softshell, med tunt flossat foder windstopper och som sitter tajt. De som har såna verkar inte bli lika blöta som en vanlig prasselWindstopper.

[Klädtips] - Regnjackor
Jag jobbade på citymail och cyklade runt i deras regnställ. Av riktigt tjock svart galon. All svett stannar inne, och regnet sipprar in i nacken. Sen dess har jag aktat mig för regnjackor, hellre vanligt blöt liksom. Fleece, håller en stund och sen värmer trotts blötan, och såna där byxor som blir genomblöta på 10 sekunder men torkar lika fort igen. Jag har tyckt att det inte spelar så stor roll så länge jag håller tempot uppe och därmed värmen, och att cykla långsamt är inte min tekopp.
Men till saken, nu blev jag inspirerad. Regnjacka kanske är min nästa investering?

/Signaturen Fuktskadad i Göteborg

[Klädtips] - Regnjackor
www.idefixteko.se har bra regnkläder för pendling men de är för täta att träna i.

Jag föredrar vindmaterial som inte är så tätt och andas men det blir fuktigt i slagregn.

[Klädtips] - Regnjackor
Jag har haft ett bivillkor när jag köpt regnjacka -> Den ska vara lätt att ha med, utifall ... Själva temperaturen reglerar jag med kläder, och vill därför endast ha ett vattenbrytande skydd som är lätt att ha med sig eller ta av sig. Jag köpte därför en "Montane FeatherLite Velo Jacket" på CRC. Den sitter bra, tajt, och blir liten och behändig. Hur vattentät eller varm den är har jag dock sluppit testa ännu.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11427

[Klädtips] - Regnjackor
Har tipsat om Spectras vinterjacka förr, men den passar kanske i detta sammanhang oxå. Det är den klart bästa jacka jag har testat då den är cykelspecifik i sin skärning och då den balanserar väderskydd och fukttransport bra. Det är ingen riktig regnjacka men funkar riktigt bra i allmänt rusk med regnskurar. På sommaren använder jag den inte utan satsar då vanligtvis Villes torka snabbt-strategi.

Konceptet är tight passform, lätt flossad insida, lite soft utsida och WindTex som membran. Membranet finns dock inte på baksida av armar och en stor ruta på ryggen. Där är det fri frukttransport. En klassisk cykeljacka kort sagt. Går att hitt för runt 1000-lappen.

C9520114.jpg

[Klädtips] - Regnjackor
Har också en sån Montane, men den släpper igenom väta efter en kvart typ...
Har med den som nödlösning för att slippa frysa ihjäl i sommar/vår/höst hällregn då man kör tunnare kläder. Kan nog vara bra som en alpjacka, cykla upp utan den på och ta på den utför. Andas inget vidare heller.

Angående softshell tycker jag det funkar kanon, kör med en Gore Tool softshell med WS i. Har inte blivit genomblöt nån gång (har bara testat till jobbet (1h), inga längre turer).

Mr. Scott skrev:
> Jag har haft ett bivillkor när jag köpt
> regnjacka -> Den ska vara lätt att ha med,
> utifall ... Själva temperaturen reglerar jag med
> kläder, och vill därför endast ha ett
> vattenbrytande skydd som är lätt att ha med sig
> eller ta av sig. Jag köpte därför en "Montane
> FeatherLite Velo Jacket" på CRC. Den sitter bra,
> tajt, och blir liten och behändig. Hur vattentät
> eller varm den är har jag dock sluppit testa
> ännu.
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=11427

[Klädtips] - Regnjackor
HåkanC skrev:
> Vaude Casella III eVENT Jacket
> Men den kostar över 200 Euro....

Den jackan säljer cykelfrämjandet till medlemmar för 1760kr

[Klädtips] - Regnjackor
Mr. Scott skrev:
> Jag köpte därför en "Montane
> FeatherLite Velo Jacket" på CRC. Den sitter bra,
> tajt, och blir liten och behändig. Hur vattentät
> eller varm den är har jag dock sluppit testa
> ännu.

Min "Montane FeatherLite Jacket" läcker som ett såll! Efter fem minuter i vanligt regn är understället blött. Jag trivs bra i jackan i många sammanhang, men någon regnjacka är det inte.

[Klädtips] - Regnjackor
Om vi pratar lätta och små regnjackor köpte jag en Pro på Cykelcity. Tar ingen plats alls, står emot regn, men har inget membran. Bra å ha med när SMHI misslyckats med sin prognos. Å jag köpte en GUL!!!!

[Klädtips] - Regnjackor
En till liknande som ovan

packaway_regnjacka.jpg ht=230

Packaway från ITAB. Knycklas ihop till ingenting, helt regntät men den där andasfunktionen ger jag inget högre betyg - man blir varm. Men trots detta tycker jag den fungerar fint, är nöjd. Robust och tålig trots att den är supertunn.

[Klädtips] - Regnjackor
Jag avgudar min Gore-jacka, modell Sportive.

Kristinipod1.jpg

Vattentät till 100% och andningen är helt ok. Funkar även till löpning.

//Kristin

[Klädtips] - Regnjackor
Har flerårig erfarenhet av GorTexmaterial. Det sämsta skit man kan köpa. Har inte haft något plagg
där vattentätheten funkar. Fabrikanten garanterar att plagget ska vara vattentätt utan några impregneringar. Efter tio minuters kontaminering av strilande vatten läcker tygen som ett såll.
Gore tex, det mest övervärderade varumärket genom tiderna. Fy fan har lagt ner tusentals kronor
på dessa material och konstaterar att endast windsoppermaterialet fungerar ok.

[Klädtips] - Regnjackor
Eller hur man tvättar gårtexplaggen... Man kan ju inte använda vilket tvättmedel som hellst om man vill säkerställa andningsfunktionen och absolut inte använda sköljmedel !

[Klädtips] - Regnjackor
Just nu är det högst aktuellt med regnjacka, åtminstone i Göteborg. Det har regnat sen igår, kommer nog mer regn imorgon...då blir det +5 timmars långtur med Briko-jackan.

/Leo

[Klädtips] - Regnjackor
Kör med en halvfladdrig Galvin Greenjacka från tiden som golfare. Materialet är Gore-Tex och till skillnad från vad alla andra tycker så tycker jag att den funkar helt super. Tvättar den i vanligt tvättmedel och den har funkat super nu i närmare tio år.
Dock för fladdrig för cykling på asfalt kan man tycka.
Så Gore-Tex verkar funka ibland.

[Klädtips] - Regnjackor
Jag skrev:
> Skulle jag köpa en dyr regnjacka för cykling så skulle jag nog inte köpa en Gill,
> troligen skulle det bli den här
> Vaude Casella III eVENT Jacket http://www.vaude.de/hps/client/vaud...vdcms::vaude::/produkte/1/1478/1479/1486/1487

Fässberg undrade:
> Kan du motivera varför Håkan?

Flera olioka anledningar:
-Jag är svag för Vaudes produkter
-Casella-jackan ser välskuren ut
-Den blir väldigt liten när den är ihop-packad
-Har fått bra omdömen i test (både objektiva ocg subjektiva)

Olby skrev:
> Den jackan säljer cykelfrämjandet till medlemmar
> för 1760kr
Om det verkligen är Vaude Casella III med eVent och inte den äldre varianten (Casella II) som de säljer så är det ett väldigt bra pris.

Tidigare varianter av Vaude Casella var inte i eVent och har fått dåliga omdömen på 'andningen'
http://www.dk-content.de/tour/premium-pdf/tests/regenjacken_1103.pdf

/Håkan

[Klädtips] - Regnjackor
Fässberg skrev:
> FAst det är väl en vindjacka bara eller?
Verkar funka bra för väta också.
Söker en lätt jacka, nog inte en riktig regnjacka. Stannar hemma isåfall... :-)

[Klädtips] - Regnjackor
Jag har en ShowersPass Elite 2.0 som jag är väldigt nöjd med. Den känns lite tunn och nästan skör då man först känner på den. Det gör att den tar väldigt liten plats och är mycket lätt. Dessutom är personalen (Dave) bra att ha och göra med, beställde fel storlek. Det var dock inte några problem, dom skickade en nya utan kostnad. Ja jag fick ju betala för att skicka tillbaka min naturligtvis. Tull skall man nog räkna med att få betala och inkludera i priset.

http://www.showerspass.com/cart/index.php?cPath=21_25

Annars så finns dom här:
http://www.groundeffect.co.nz/index.htm

[Klädtips] - Regnjackor
Ok, många tips på XC/Lvg-jackor. Dvs tighta och lätta och mycket bra när det gäller att få den att andas.

Nu, nyfiken på FR-jackor. Dvs bra för att
- Ha skydd under
- Vurpa i (slitstarka)
- Skydda cyklisten i när man sitter still i 10-15 min i en lift på 2500 höjdmeter och det är 8gr och 10 m/s och rejät regn (Typ hur vädret ofta är i alperna eller i Åre). Mao, fryser som satan
- Andas hyggligt när man trampar upp under en halvtimme i ösregnet

[Klädtips] - Regnjackor
mrwalker skrev:
> Jag har en ShowersPass Elite 2.0 som jag är
> väldigt nöjd med. Den känns lite tunn och
> nästan skör då man först känner på den. Det
> gör att den tar väldigt liten plats och är
> mycket lätt. Dessutom är personalen (Dave) bra
> att ha och göra med, beställde fel storlek. Det
> var dock inte några problem, dom skickade en nya
> utan kostnad. Ja jag fick ju betala för att
> skicka tillbaka min naturligtvis. Tull skall man
> nog räkna med att få betala och inkludera i
> priset.
>
> http://www.showerspass.com/cart/index.php?cPath=21
> _25
>
> Annars så finns dom här:
> http://www.groundeffect.co.nz/index.htm

Verkar vara en grüm jacka, trots priset. Edit: Trodde det var euros först. Dollarsen är det ju bra pris på nu.
Hur var storlekarna?
Hittade inte jackan på groundeffect.

[Klädtips] - Regnjackor
Fjärdebrunn skrev:
> Nu, nyfiken på FR-jackor. Dvs bra för att
> - Ha skydd under
> - Vurpa i (slitstarka)
> - Skydda cyklisten i när man sitter still i 10-15
> min i en lift på 2500 höjdmeter och det är 8gr
> och 10 m/s och rejät regn (Typ hur vädret ofta
> är i alperna eller i Åre). Mao, fryser som
> satan
> - Andas hyggligt när man trampar upp under en
> halvtimme i ösregnet

Som FR-jacka funkar min Race Face Freeride, men absolut inte som en regnjacka... :-) Stor nog för alla skydd och lite till, tål vurpor rätt ok - går att laga med silvertejp vilket jag också gjort, suttit i många liftar med den också. Men inte regntät som sagt.

Den här kanske är bättre, Aquanot material:
3664.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3664

/Leo

[Klädtips] - Regnjackor
Johan A skrev:
> Kör med en halvfladdrig Galvin Greenjacka ...
> tycker jag att den funkar helt super. ...
> Dock för fladdrig för cykling på asfalt kan man
> tycka.
> Så Gore-Tex verkar funka ibland.

Jag har hört att öppningarana (halsen, armhåleöppningar, nederkanten och så vidare) står för 75% av fuktutsläppet i en GT-jacka. Om det stämmer så verkar det rimligt att en gamla bylsig andas bättre än moderna snävt skurna jackor om man cyklar utan ryggsäck.

(I marknadsföringen av snävt skurna jackor argumenteras det för att membranet andas bättre med mindre luft innanför. Det kan säkert stämma, men det låter inte vettigt att försämra ventilationen som verkligen gör nytta, för att förbättra diffusionen som ändå inte blir tillräckligt effektiv. Men jackorna tas ju i första hand fram för att sälja bra, inte för att fungerar bra.)

[Klädtips] - Regnjackor
Leo skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu, nyfiken på FR-jackor. Dvs bra för att
> > - Ha skydd under
> > - Vurpa i (slitstarka)
> > - Skydda cyklisten i när man sitter still i
> 10-15
> > min i en lift på 2500 höjdmeter och det är
> 8gr
> > och 10 m/s och rejät regn (Typ hur vädret
> ofta
> > är i alperna eller i Åre). Mao, fryser som
> > satan
> > - Andas hyggligt när man trampar upp under en
> > halvtimme i ösregnet
>
> Som FR-jacka funkar min Race Face Freeride, men
> absolut inte som en regnjacka... :-) Stor nog för
> alla skydd och lite till, tål vurpor rätt ok -
> går att laga med silvertejp vilket jag också
> gjort, suttit i många liftar med den också. Men
> inte regntät som sagt.
>
> Den här kanske är bättre, Aquanot material:
> http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/F
> ull/3664.jpg
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=3664
>
> /Leo

Nja, den verkar inte vara en riktigr slitstark och skönt fladdrig FR-jacka. Den borde vara förstärkt på armbågarna och axlarna samt rejält förlängd rygg så den hänger ner till sadeln så man slipper få sprut i baken :o

Funder på att köpa en vanlig regnjacka med lite andning som har ordentlig volym och som har öppningar i armhålan. Köpte ett par regnbrallor (Everest) för typ 300 spänn. Kanonbra för små turer i skitväder. Tror jag satsar på att köpa en sådan jacka i stor stl.

[Klädtips] - Regnjackor
Jag har byxorna till denna jacka och det funkar bra. Ska nog tjacka jackan för att ha när man kör FR/DH så man inte behöver bli ledsen om den pajar efter en vurpa. Den är tät men andas lite. Inga problem att få in skydden och man kan ta hål på den i armhålorna så andas den ändå bättre.

399kr :)

043615_001.jpg

Tillbaka
Topp