[Klädtips] - Regnjackor

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
[Klädtips] - Regnjackor
Jepp

<http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=yLaIxKIg4gpSR00bEyTxJYm00000w6VpnRoP>

Bra skit där. Jag gillar att köpa där för många Everestprylar visar att varumärkesbolagen tar 1-2000kr för skitsnack

[Klädtips] - Regnjackor
Fidde skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar vara en grüm jacka, trots priset. Edit:
> Trodde det var euros först. Dollarsen är det ju
> bra pris på nu.
> Hur var storlekarna?
> Hittade inte jackan på groundeffect.

Jag är själv 189 cm och har väl en rätt normal kroppskonstitution så XL var vad som behövdes. Det är nog rätt bra storlekar, ungefär vad man är van vid, tänker då på vardagskläder. Cykelkläder tenderar ju annars att ha löjliga storlekar, byxor eller tröjor med xxxxxxxxxxxxxxxxxL eller så!!
Jo det är väl inte för blodigt pris tycker jag.

Jag uttryckte mig lite luddigt då jag hänvisade till Groundeffect, där säljer dom endast sina egna, jag valde mellan en jacka från dom eller den jag nu köpte från ShowersPass.

Närmare bestämt denna:
http://www.groundeffect.co.nz/product-detail-STO-RAI.htm

[Klädtips] - Regnjackor
Fjärdebrunn skrev:
> Jag har byxorna till denna jacka och det funkar
> bra. Ska nog tjacka jackan för att ha när man
> kör FR/DH så man inte behöver bli ledsen om den
> pajar efter en vurpa. Den är tät men andas lite.
> Inga problem att få in skydden och man kan ta
> hål på den i armhålorna så andas den ändå
> bättre.
>
> 399kr :)
>
> http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/
> Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Medi
> um/043615_001.jpg

Vad heter modellen? Hde lite svårt att hitta på deras hemsida..

[Klädtips] - Regnjackor
Hur är Gill Pro Speed i storlekarna? Jag har precis mätt mig och kommit fram till att jag ska behöva en XL och det låter lite stort. Eftersom wiggle.co.uk har den för 80 pund den här veckan, och dessutom kör 10% rabatt på order över 50 pund verkar det ju bli en rätt vettig affär ...

/s-o

[Klädtips] - Regnjackor
s-o, jag äger också en Gill Pro speed jacket och var lite tveksam på vilken storlek jag skulle ha. Jag är 194 cm och ganska så tanig, mitt val föll på L vilket jag är hel nöjd med. Om jag skulle dra på mig en saftig ölmage i framtiden så är de inga problem att få plats med den heller då jackan är hyfsat luftig kring mage/bröst partiet.

//Martin

[Klädtips] - Regnjackor
drub skrev:
> s-o, jag äger också en Gill Pro speed jacket och
> var lite tveksam på vilken storlek jag skulle ha.
> Jag är 194 cm och ganska så tanig, mitt val
> föll på L vilket jag är hel nöjd med.

Själv är jag lite mer kompakt byggd (177 cm med en bröstvidd på 114 cm), så enligt storlekstabellen på: http://www.wiggle.co.uk/ProductDeta...30697&N=Gill Pro Speed Waterproof Jacket 2008 verkar det som om jag borde ha en XL.
Jaja. Vi får väl se hur den passar när posten väl levererar den :-)

/s-o -- kläder via postorder är ju alltid en chansning ...

[Klädtips] - Regnjackor
Miss Lycka skrev:
> s-o: Kör du med D eller E kupa då med 114 cm i
> bröstmått?

Jag drar nog inte mer än a-kupa och jobbar på att minska det ytterligare. På den tiden jag tog 95 kilo i bänkpress var yttermåttet samma som nu, men det är möjligt att konsistensen var rätt mycket fastare :-p

/s-o

[Klädtips] - Regnjackor
hmm maxade du 95 då?? Som bäst har jag kört 6:or på 120 fast nu räcker det med 6:or på 95. var mest nyfiken på om tuttarna kunde klassas som a-kupa nu?

[Klädtips] - Regnjackor
Fässberg skrev:
> hmm maxade du 95 då??

Jo, det blev inte mer.

> Som bäst har jag kört
> 6:or på 120 fast nu räcker det med 6:or på 95.
> var mest nyfiken på om tuttarna kunde klassas som
> a-kupa nu?

Där borde du ju kunna mäta dig fram. (Hurra! Äntligen är det min tur att lägga ut en riktigt faktarik tabell, även om den inte är konstruerad av tyska ingenjörer) :-)
Från Halens.se:

Bild5.png ht=592

/s-o

[Klädtips] - Regnjackor
En av årets bästa trådar måste väckas till liv.

1. eVent-materialet, tål det att vikas och rullas utan att det blir skador i materialet? Jag vet att man förut sa att Gore-Tex inte skulle vara ihopvikt under en längre tid. Vad jag funderar på är naturligtvis att ha med jackan i bakfickan.
2. Jag gissar att nummerlappsnålar genom materialet inte är att rekommendera...
3. Har nån prövat Assos Clima Jet? 53 % polyurethan verkar inte så lovande...

[Klädtips] - Regnjackor
[Klädtips] - Regnjackor
Jag har en Assos Clima Jet. Den funkar superbra men det känns som att materialet inte är det tåligaste. Kan tänka mig att kvistar och grenar lätt kan repa sönder den. Har dock haft den ett par gånger som vind/regn-skydd till skogsåkat och väl där vikt ner den och lagt den i ryggfickan. Bara att rulla ihop och knyckla ner.

[Klädtips] - Regnjackor
mrwalker skrev:
> Fidde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar vara en grüm jacka, trots priset. Edit:
> > Trodde det var euros först. Dollarsen är det
> ju
> > bra pris på nu.
> > Hur var storlekarna?
> > Hittade inte jackan på groundeffect.
>
> Jag är själv 189 cm och har väl en rätt normal
> kroppskonstitution så XL var vad som behövdes.
> Det är nog rätt bra storlekar, ungefär vad man
> är van vid, tänker då på vardagskläder.

Jag skulle säga att de är mycket stora.
Jag, 193 cm och 88 kg (lång överkropp, långa armar), beställde XL, men den var alldeles för stor.
Det gick bra att byta till en L, som var lite på gränsen i armlängden, men fortfarande rymlig (jag är ingen bodybuilder tydligen...).

Mycket bra service och gratis frakt tillbaka till mig när jag bytte storlek, härifrån: http://www.bicyclinghub.com/

Tyvärr så har jag inte hunnit prova den än. Rätt storlek kom först idag.

[Klädtips] - Regnjackor
Jag skulle inte gå med någon av mina cykeljackor på stan civilt, om jag nu inte vill vara i fred och bli rynkad med näsan åt. Funktionsplagg brukar efter ett tag lukta ganska illa, fast det är nytvättat.

[Klädtips] - Regnjackor
Bert skrev:
> En av årets bästa trådar måste väckas till
> liv.
>
> 1. eVent-materialet, tål det att vikas och rullas
> utan att det blir skador i materialet? Jag vet att
> man förut sa att Gore-Tex inte skulle vara
> ihopvikt under en längre tid. Vad jag funderar
> på är naturligtvis att ha med jackan i
> bakfickan.

Ja, det går fint att rulla ihop jackan jag länkade till. Däremot blir den inte jätteliten ihoprullad, det blir mer en rulle som går att trycka ner i fickan bak på cykeltröjan. Vika går ju också, men jag har bara rullat den. Vet dock inte vad själva tillverkaren av eVent rekommenderar.

> 2. Jag gissar att nummerlappsnålar genom
> materialet inte är att rekommendera...

Nej, inte bra alls. Har jag nummerlapp så hamnar den på tröjan under jackan eller på Camelbaken.

/Leo

[Klädtips] - Regnjackor
Jag hittar ingen liknande tråd för byxor som Manji efterfrågade, så jag skriver om båda här.
I värsta fall får jag sära på inlägget senare om det kommer en sådan tråd, eller om ni tycker att jag ska fixa en.

Jag använder Haglöfs Lim Ultimate-serie.

Jackan har jag haft i ungefär ett halvår, brallorna köpte jag lite senare.
Jag är väldigt nöjd, men jag har inte så mycket att jämföra med.
Jag är väl kanske en av dom som inte blir så lätt överhättad, jag vet inte, men jag tycker det känns som om dom andas okej.

Jackan är väldigt enkel men har fina funktioner.
Den har en ficka vid bröstet, elastiska ärmslut med hål till tummarna för att hålla ärmarna på plats, snoddar vid nederkanten för åtdragning på båda sidor och en huva med justeringsmöjligheter för djup och storlek på öppning.

Byxorna har dragkedjor nerifrån och nästan ända upp för att lätt få på och av.
De har som vanliga byxor en dragkedja som gylf, två tryckknappar över denna och sedan även ett inbyggt elastiskt band med ett smart spänne. Nere vid benens slut knäpper man ihop med en tryckknapp och här har vi fler snoddar som man drar åt efter behag. =)

Materialet är Gore-Tex Paclite, vilket ska vara det näst lättaste materialet av typ Gore-Tex och väger 80g per m2. Jag tycker det känns som ett slitstarkt material, som borde hålla för ganska hård rispning mot grenar.
Här om dagen flängde jag förbi, vilket jag senare fick notis om, en gren från en taggbuske(troligen björnbär). Det lät illa när den träffade ena armen, men när jag stannade och såg efter satt det bara en tagg fint instucken i tyget som jag pillade bort.
Jag har dock en liten halvcentimeters-reva i en av armarna, men jag skulle gissa på att det bör ha uppkommit i kontakt med vass metall.
Insidan av tyget är carbonöverdraget för bättre hållbarhet.

Men jag vet inte om det är att rekomendera till FR/DH av hårdare typ, om man inte är rik. :)
Jacka och byxa kostar 2000kr styck. Så det blir ju inte så kul om man vurpar.
På senaste Voltaren-träningen plockade jag av byxorna efter en stund då dom inte behövdes och för säkerhets skull, även om jag körde väldigt försiktigt. =)

Min jacka har en snäppet äckligare grönfärg, men som inte verkar finnas i årets sortiment. ;)
Och byxorna ser nog inte exakt ut som på bilden, eller tvärtom.

Mvh Roger

[Klädtips] - Regnjackor
Denna regnjacka från Pro har jag använt de senaste åren. Jag har valt bort en del av regntäthet mot rörelsefunktion i plagget då jag tycker att det senaste är mycket viktigt vid träning och tävling. Jackan finns i de flesta välsorterade cykelbutiker.

/Anders

Bilagor

• regnjacka.jpg
    regnjacka.jpg
    7.7 KB · Besök: 40
Tillbaka
Topp