Jag hittar ingen liknande tråd för byxor som Manji efterfrågade, så jag skriver om båda här.
I värsta fall får jag sära på inlägget senare om det kommer en sådan tråd, eller om ni tycker att jag ska fixa en.
Jag använder Haglöfs Lim Ultimate-serie.
Jackan har jag haft i ungefär ett halvår, brallorna köpte jag lite senare.
Jag är väldigt nöjd, men jag har inte så mycket att jämföra med.
Jag är väl kanske en av dom som inte blir så lätt överhättad, jag vet inte, men jag tycker det känns som om dom andas okej.
Jackan är väldigt enkel men har fina funktioner.
Den har en ficka vid bröstet, elastiska ärmslut med hål till tummarna för att hålla ärmarna på plats, snoddar vid nederkanten för åtdragning på båda sidor och en huva med justeringsmöjligheter för djup och storlek på öppning.
Byxorna har dragkedjor nerifrån och nästan ända upp för att lätt få på och av.
De har som vanliga byxor en dragkedja som gylf, två tryckknappar över denna och sedan även ett inbyggt elastiskt band med ett smart spänne. Nere vid benens slut knäpper man ihop med en tryckknapp och här har vi fler snoddar som man drar åt efter behag. =)
Materialet är Gore-Tex Paclite, vilket ska vara det näst lättaste materialet av typ Gore-Tex och väger 80g per m2. Jag tycker det känns som ett slitstarkt material, som borde hålla för ganska hård rispning mot grenar.
Här om dagen flängde jag förbi, vilket jag senare fick notis om, en gren från en taggbuske(troligen björnbär). Det lät illa när den träffade ena armen, men när jag stannade och såg efter satt det bara en tagg fint instucken i tyget som jag pillade bort.
Jag har dock en liten halvcentimeters-reva i en av armarna, men jag skulle gissa på att det bör ha uppkommit i kontakt med vass metall.
Insidan av tyget är carbonöverdraget för bättre hållbarhet.
Men jag vet inte om det är att rekomendera till FR/DH av hårdare typ, om man inte är rik. :)
Jacka och byxa kostar 2000kr styck. Så det blir ju inte så kul om man vurpar.
På senaste Voltaren-träningen plockade jag av byxorna efter en stund då dom inte behövdes och för säkerhets skull, även om jag körde väldigt försiktigt. =)

Min jacka har en snäppet äckligare grönfärg, men som inte verkar finnas i årets sortiment. ;)
Och byxorna ser nog inte exakt ut som på bilden, eller tvärtom.
Mvh Roger