Klämmer slangjäveln

Klämmer slangjäveln
Tjabba.
Van cyklist sedan många år som aldrig kört slanglöst på racern.
Ska sätta på nya GP5000 på mina Hadron 800 och det är en jävligt tight fit. Jag fick på dom men hur försiktig jag än är när jag ska få ner slangen och kränga tillbaka däcket, så klämmer jag sönder slangen.
Har betat av 4 st innan jag gick ett varv i kvarteret för att lugna mig.

Så, nu mina vänner. Bästa tipsen för att få tillbaka däcket utan att klämma slangen. Jag använder mig av diskmedel och verktyg för att kränga tillbaka däcket. Jag har inte en chans att göra det för hand.
Tar tacksamt emot era tips.

Klämmer slangjäveln
Inga diskmedel behövs. Försök ha ena kanten av däcket i mitten där du märker att det är en liten skåra i mitten av fälgen. Sen bakar du in slangen inuti däcket, minimalt uppblåst för att ha lite form. Inte en helt rund form men litegrann bara. När du fått på hela ena sidan gör du samma sak med nästa sida av däcket. Vik då däcket så att slangen hamnar inuti ”viken” när du kränger på den andra sidan. Svårförklarat men GCN har nån video på YouTube om detta ”lifehack” som kanske blir enklare att förstå när man ser det.

Klämmer slangjäveln
Många bra råd ovan. Ser spontant inte rådet att när man kränger på däcket avsluta med ventilen. När man kränger där kan man trycka lite på ventilen. Mao är tipset kräng däcket och ha koll på att slangen inte kommer i kläm ifrån höger och vänster ifrån ventilen. När du väl närmar dig möts vid ventilen. Tryck på den när du känner så att du inte får kläm. Därefter gå runt kläm på däcket och se att du inte får kläm.

Klämmer slangjäveln
Ibland är det så tajt att de vanliga tipsen inte räcker till. Jag har sett ett trick där man la ett snöre i fälgen, lossade på den sidan som kommit på plats och sen drog rakt upp för att kränga på den sista delen av däcket. Svårt att förklara, men finns säkert ett gäng filmer på tuben.

Klämmer slangjäveln
Jag brukar ta av däck mitt i mot ventil på fälgen före har man ju släppt ut luft ett däck hjälp verktyg två stycken och vandra ner mot ventil och ur slangen vid däck bytte med samma slang sommaren vintern däck ventil kvar och på däck börjar jag vid ventilen och däck fälg mitt och vandra uppåt på begge sidor sedan i med slang puma lite tryck vilket rättar till så slipper vobell klämma slang däck och vid ventil upp släpp slipper kant klämma släpper ut luft in med nästa sida börjar ventilen och upp mot med bara händerna däcket på fälgen.
1000000300.webp

Senast ändrad:
Klämmer slangjäveln
Jag byter hellre en slang än sitter i ett moln av vaporiserad latex. Rajsern rullar på TPUer. Det blir så lätt. Grushojen går som TL.
Det mytiska latexmolnet har jag aldrig upplevd på de två-tre TL-punkar jag upplevd under de 5-6 åren jag körd TL och som krävd en ansjovis. Vi har kanske olika upplevelser att referera till. 😊
Senast jag körde med slang, nya räsern, hann jag 3600 meter innan det var dags för första punka. På bakhjulet såklart. Köpte omedelbart nya hjul för TL, det är det värt!

1747474764965.webp

Klämmer slangjäveln
Kul med svåra däck när man får punka på vägen. Och det gör man ju med slang.
Jag säger bara slanglöst jag ☺️
Efter att ha spenderat någon timme i ”Visa din misär”-tråden så var det en och annan slanglös som fått en något större huvudvärk på vägen. Om än inte så ofta. Men knappast att en taxi tar emot en i det skicket vid vägen?

Klämmer slangjäveln
Efter att ha spenderat någon timme i ”Visa din misär”-tråden så var det en och annan slanglös som fått en något större huvudvärk på vägen. Om än inte så ofta. Men knappast att en taxi tar emot en i det skicket vid vägen?
Du skrev ”Tyvärr, nu har jag gått igenom flera år av den här tråden och är lite svimfärdig och lätt traumatiserad så jag ger upp letandet nu”
Under flera år går det säkert att hitta nåt. Fast det är väl en MTB-tråd i första hand. Jag skriver om cykling 😜

Klämmer slangjäveln
Du skrev ”Tyvärr, nu har jag gått igenom flera år av den här tråden och är lite svimfärdig och lätt traumatiserad så jag ger upp letandet nu”
Under flera år går det säkert att hitta nåt. Fast det är väl en MTB-tråd i första hand. Jag skriver om cykling 😜
Flera års inlägg värt! Vi människor är inte skapta för att uppleva så mycket misär på så kort tid.

Klämmer slangjäveln
Det mytiska latexmolnet har jag aldrig upplevd på de två-tre TL-punkar jag upplevd under de 5-6 åren jag körd TL och som krävd en ansjovis. Vi har kanske olika upplevelser att referera till. 😊
Senast jag körde med slang, nya räsern, hann jag 3600 meter innan det var dags för första punka. På bakhjulet såklart. Köpte omedelbart nya hjul för TL, det är det värt!

Visa bilaga 769542
Jag har kört ganska länge med TL på racern. Två gånger har vänner drabbats av latexmoln på klubbrundor. Två gånger på gruscyklar där den ena var min. När det inte tätar blir det stökigt. Med 6-7 bar i däck blir det extra svårt.

Klämmer slangjäveln
Jag har kört ganska länge med TL på racern. Två gånger har vänner drabbats av latexmoln på klubbrundor. Två gånger på gruscyklar där den ena var min. När det inte tätar blir det stökigt. Med 6-7 bar i däck blir det extra svårt.
6-7 bar? Behövs väl inte i TL för LVG? 4 räcker väl för 28-30 mm däck och något sånär halvfeta cyklister. Värför så högt tryck?

Klämmer slangjäveln
Jag har en gammal ram så jag måste köra 25:or. Då hamnar jag kring 6 bar. Många lite äldre cyklar ser ut så.
Vafalls!? Fälgbromsar, mekaniska växlar och slanglöst!?
Flera av de lättaste TPU-slangarna är inte godkända för fälgbromsade hjul och då är väl det lättaste alternativet slanglöst.

Men som har varit uppe här tidigare är ju ofta det lättaste alternativet: däck för slang och lätta TPU-slangar
Som tex 34mm Vittoria Corsa N.EXT
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-schwarz-schwarz~5.jpg

jmf med det ~5 € dyrare 34mm Vittoria Corsa N.EXT TLR
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-tlr-schwarz-schwarz~5.jpg

Jag har köpt TPU-slangar på <50g för <50 SEK

För den som vill ha mer raceinriktade däck och klarar sig med <30mm kommer snart
Schwalbe Race Aerotan, <180g, 29mm och för slang

Senast ändrad:
Klämmer slangjäveln
Jag tror problemet ligger i val av däck. Conti GP5000 är erkänt svåra att kränga på och med vissa fälgar är det i princip omöjligt. På en av mina cyklar har jag Reynolds fälgar i kolfiber 50 mm höga och här är det hopplöst med GP5000, inte ens erkänt fina cykelverkstaden har lyckats. Lösningen för min del var att prova andra däck och för mig funkar Bontrager R3 fint, skillnaden mot Conti GP5000 är himmelsvid.
Så kanske läge att prova med andra däck?

Klämmer slangjäveln
Har bråkat med mina DT swiss tubeless ready och GP5000... Köpte en Kool Stop Tire Bead Jack, verkar likna BBB's, och den hjälper med sista steget. I övrigt är det att övning ger färdighet. När däcket är spänt, gå tillbaka och tryck ner resten av däcket ner i fälgen så mycket det går, spänn lite till.... upprepa...

Klämmer slangjäveln
Jag tror problemet ligger i val av däck. Conti GP5000 är erkänt svåra att kränga på och med vissa fälgar är det i princip omöjligt. På en av mina cyklar har jag Reynolds fälgar i kolfiber 50 mm höga och här är det hopplöst med GP5000, inte ens erkänt fina cykelverkstaden har lyckats. Lösningen för min del var att prova andra däck och för mig funkar Bontrager R3 fint, skillnaden mot Conti GP5000 är himmelsvid.
Så kanske läge att prova med andra däck?
Hade exakt samma upplevelse när jag skulle försöka få på mina GP5000 28mm på 50mm höga fälgar. Gav upp då jag insåg att det gick åt så mycket våld att både fälg och slang låg pyrt till. Testat med två andra däckmärken efter det som gått på så enkelt att jag vågat använda tpu slangar. Ett par Pirelli zero gick på smidigt och ett par Vittoria Corsa gick på med lite mer besvär. GP5000 däcken fick jag däremot ganska enkelt på ihop med tpu slangar på ett par aluhjul med lägre profil.

Klämmer slangjäveln
Mina 28mm GP5000 har alltid gått att montera utan större problem på mina Roval CLX-fälgar (50mm). Kanske har jag haft tur med fälgarna eller så har jag kanske alltid råkat få bra exemplar av däcken?

Det ska mycket till för att misslyckas* om man använder de vanliga knepen (däckkanten i centrum på fälgen, tvålvatten för att minska friktionen, sluta vid ventilen, pumpa i lite luft i slangen, använda däckjärn eller annat verktyg, mm). Ett däck som har varit monterat en gång går dessutom betydligt lättare att få på nästa gång (bortsett från såna tjocka och stela vinterdäck med riktigt jävlig kanttråd). Men jag har ändå stor respekt för hur jobbigt det kan vara att kränga av/på ett supertight däck vid vägkanten när man är trött, det är kallt och det regnar. En varm sommardag har jag dock inga problem med det.

Däck som är lite för stora eller är jättelätta att få på (med handkraft utan däckjärn) är jag väldigt skeptisk till. Vid en punktering finns risken att däcket helt enkelt karvar av fälgen (har hänt mig med en krasch som följd). Då lägger jag hellre 1-2 minuter extra på monteringen av ett lite mer tight och säkrare däck.

*) Friskriver mig från vinterdäck

Tillbaka
Topp