Klantig verkstad

GbgRylle

Medlem
Klantig verkstad
Tjena!

Bodyn på mitt bakhjul har kärvat en tid och jag gick till en verkstad för att se om man kunde öppna bodyn för att eventuellt göra rent i den. Killen i verkstan var inte så jävla haj (praktikant eller nåt) och visste inte hur man öppnade det (inte jag heller). Då bad jag honom kolla upp vad en ny body skulle kosta.

Han ringer tillbaka ett par dagar senare och säger att det blir bökigt för honom att ta hem en body som passar (det är ett ganska gammalt CODA-nav i hjulet) och det är bättre att jag vänder mig till en annan verkstad som kan fixa detta.

Jag kommer för att hämta mitt hjul och då har SPÅNET tagit isär mitt nav och låtit kulorna "rulla iväg". Från att ha krånglat när jag lämnade in det var nu hjulet helt kaputt! Utan att jag bett honom at ta isär bodyn!

Vad ska jag göra?
Kräva dem på nytt hjul (eller ny body), eller bara vara svensk och svälja...
Är inte så sugen på att vänta 2 veckor på en ny body. Hade det varit i december så hade det kanske funkat.

Klantig verkstad
Om du inte bett honom att ta isär det eller "fixa problemet" skall de återlämna dina saker i samma skick. Alternativet är att han lagar bodyn och tar betalt för det. Att lämna tillbaks ett trasigt hjul går inte...

Klantig verkstad
Vänta ett tag med att hänga ut dom. Det kan ju vara så att butiken åtgärdar det snabbt. Ta genast kontakt med butikschefen, förklara situationen och be att få låna ett likvärdigt bakhjul tills dom har fått en rimlig chans att ta hem ett nytt nav eller återställt ditt gamla till det skick det var i vid ditt första besök..

Edit: Påpeka gärna att det är 127 personer som är inbitna cyklister som redan vet om problemet....

Senast redigerad av en moderator:
Klantig verkstad
Det är en självklarhet att reklamera! Du kan ju inte ta ansvar för deras klantighet. Det skulle ju vara bakvänt om det var fallet. Eller hur?

Klantig verkstad
Det är hur klantigt som helst av butiken. Men du måste ju ändå ge dem en chans att lösa problemet innan du hänger ut dem eller gör en reklammation av ärendet. Markus förslag med ett likvärdigt lånehjul tills de har återställt ditt (inom några dagar/en vecka?) låter ju klart rimlig. Se till att du slipper betala extra för något som du ej bett om bara.

Klantig verkstad
Om ditt inlämnade hjul har har några år på nacken och börjar bli lite slitet så kan ju ett riktigt bra pris på ett nytt hjul eller nytt nav med om ekring vara ett okay plåster på såret.

är ju ändå ganska viktigt att hålla sig väl med sin lbs för många gånger kan ju dom lösa saker snabbt vid tex haverier, reklamationer mm.

Klantig verkstad
Håller med Markus, be, jamenar KRÄV att få låna ett hjul så länge och så får butiken göra vad de kan för att lösa problemet, förhoppningsvis får du låna ett bättre hjul än det som dom saboterade, och då kommer du inte ha så brottom med att få tillbaka det gamla. Om de säger att det inte går att laga av någon konstig anledning så ska du ta hjulet till en annan cykelverkstad, låta dem fixa hjulet, sen ta med kvitto på reparationskostnader till den klantiga butiken och be att de ska betala det du behövt lägga ut!
berätta gärna hur det går i fallet!

Klantig verkstad
om det är bökigt för honom att ta hem en ny body så är det lika bökigt för en annan verkstad att göra det. pillar han isär den befintliga så får han väl fixa en ny.. och några två dagar är bara att glömma, en sådan body kan vara besvärlig att få tag på, eventuellt. och det kanske inte blir så billigt med frakt från USA....

Klantig verkstad
Ett nytt färdigbyggt bakhjul från Hallmans på Deore eller LX, vilket väl är minst lika bra som ett Coda-baserat hjul, kostar 700-1000 kr i listpris till kund. Dvs max 500 kr för handlaren. Varje affärsidkare som är kompetent nog att få ihop bokföringen varje år inser att en nöjd kund är värd 500 kr, särskilt eftersom kunden nuförtiden kan sprida sitt missnöje till hundratals andra på några timmar. Pratar du med affärsägaren är det nog inga problem. Skriv ut den här tråden som tips till butiken vetja.

Klantig verkstad
500 + moms och frakt är billig reklam det med. Kanske ännu bättre; handlaren erbjuder inköpspris på ett sådant hjul. Alla vinner, shiny happy people!

Klantig verkstad
Handlaren batalar ingen frakt från Hallmans. Hallmans är stora för att de är bra mot se små butikerna. Bra leveranstider dvs alltid inom 2 dagar och fri frakt gör de flesta små verkstäder till trogna fans vad vi cyklister än tycker om deras priser.

Självklart så skall du klaga. Handlaren kan inte lämna tillbaka något i sämre skick än när du lämnade in det utan att fu får ersättning för det. Lånat hjul medan de fixar det gamla eller hellre ett bra subventionerat nytt skulle jag ha satsat på.

Senast redigerad av en moderator:
Klantig verkstad
Jag tycker Erik H är klok som vanligt.:), sen kom jag och tänka på en sak, om du får låna ett likvärdigt hjul. och så råkar du köra sönder det, hur blir det då??

Visst, det är ju du som kört sönder det, men du skulle ju aldrig kört sönder det om inte de sabbat dit hjul, men kanske hade du kört sönder ditt eget hjul istället...hehe, vad man kan krångla till det för sig.

Klantig verkstad
Fredrik:

handlaren betalar ingen frakt OM de köpt på sig en massa hallmansgrejer och därmed fått fraktfritt, som då "ska" körs ut inom 2 dagar. dvs 3-5 dagar för vissa affärer.

Tillbaka
Topp