Klassisk mekfråga: är HT II samma sak för MTB och LVG?

katten

Aktiv medlem
I dessa covid-tider så får man ta det som går... jag har ett vanligt gängat 10-delat tiagra vevparti med HT II lager som nu är fullt med grus på min fina Ridley X-Bow.

Kan man använda MTB-versionen istället för LVG? Jag har för mig det men är inte säker...

/A

Är det bara hylsan som skiljer så kan man ju återanvända den. Får bli att jaga i lokala cykelaffären imorgon - men har dom inte över disk så får det nog bli tysken som alltid levererar.

/A

I dessa covid-tider så får man ta det som går... jag har ett vanligt gängat 10-delat tiagra vevparti med HT II lager som nu är fullt med grus på min fina Ridley X-Bow.

Kan man använda MTB-versionen istället för LVG? Jag har för mig det men är inte säker...

/A
Mitthylsan kan skilja som nämnt och vanligtvis är adaptrarna (de som huserar lagren) 1mm bredare per sida när det gäller LVG kontra MTB.

Så lägger du 1mm bricka på var sida så blir MTB-lagren "rätt"
Bodybrickorna som hör till 10sp Shimano landsvägskassetter brukar vara en go-to när det gäller den biten. ;)

Mitthylsan kan skilja som nämnt och vanligtvis är adaptrarna (de som huserar lagren) 1mm bredare per sida när det gäller LVG kontra MTB.

Så lägger du 1mm bricka på var sida så blir MTB-lagren "rätt"
Bodybrickorna som hör till 10sp Shimano landsvägskassetter brukar vara en go-to när det gäller den biten. ;)
Tack för tipset, då är det nog enklare för mig att hitta ett LVG-lager än MTB-lager + två spacers...

Ja men man får problemlösa lite med bredden som folk har nämnt. Mät yttermåttet som det är nu och dubbelkolla att du får samma bredd sen när du drar i det nya men din bricklösning.

Lokala Sportson hade faktiskt Tiagra för 235kr direkt över disk.
Helt OK, då fick man idag i handen tillungefär samma pris som från Tyskland med frakt.

/A

Tillbaka
Topp