Klassiskt sparkcykel, med stora hjul vikbar

kicken

Medlem
Vet inte riktigt om det är ok att ta upp sparkcyklar här, men jag är lite sugen och frågar efter feedback.

- En vikbar cykel är för stor för att ta med på pendeln.
- En elspark ger mig ingen motion alls.

En vikbar sparkcykel med 16-18 tums hjul borde väl vara det bästa så som denna: https://kickbike.com/showroom_en/catalog/product/view/id/58/s/product-clix/category/108/

+ Man kan åka på trottoarer om det behövs inne i storstaden.
+ Den får plats mellan sätten på pendeln.
+ motion!

Någon som har kört med sådanna och har någon input? Det är ju halvt en cykel när det blir större hjul 🙂

N
En Brompton tar väl inte större plats?
När jag kikar på bilder så ser det det ut som så, gör de det?

Den behöver få plats mellan sätena som har ryggarna mot varandra i denna bild.

Bilagor

• IMG_0664.webp
    IMG_0664.webp
    43.3 KB · Besök: 47
N

Enligt SLs regler, så behöver den väl inte få plats mellan ryggarna på sätena. Det räcker att de:
  • Hopfällda cyklar (om de är under 120 cm långa i hopfällt skick) får du ta med på alla trafikslag, men på Tvärbanan gäller att elcyklar inte får tas med oavsett om de är hopfällda eller ej.
Utanför rusningstrafik, så får man ta med även icke-hopfällda cyklar på pendeln.

Vet inte riktigt om det är ok att ta upp sparkcyklar här, men jag är lite sugen och frågar efter feedback.

- En vikbar cykel är för stor för att ta med på pendeln.
- En elspark ger mig ingen motion alls.

En vikbar sparkcykel med 16-18 tums hjul borde väl vara det bästa så som denna: https://kickbike.com/showroom_en/catalog/product/view/id/58/s/product-clix/category/108/

+ Man kan åka på trottoarer om det behövs inne i storstaden.
+ Den får plats mellan sätten på pendeln.
+ motion!

Någon som har kört med sådanna och har någon input? Det är ju halvt en cykel när det blir större hjul 🙂
Jag har tänkt i samma banor förut. Skulle jag pendla mer och om jag hade byten mellan bussar/tåg skulle jag nog köpt en liknande. Decathlon hade några som såg vettiga ut med halvstora hjul. Jag har faktiskt kört rätt mycket på dotterns barnkickbike av nån slags ”freestyle”modell som var robust men alldeles för liten och de små hjulen var rätt otäcka när det var ojämnt. Jag såg mer än muppig ut också. Men jäkligt smidigt!
Och visst, en Brompton är förstås ”bättre” på många sätt men sparkcykel är ännu enklare, lättare och billigare. I stadstrafik minst lika snabbt också och enklare att lyfta osv.

N

när man kikar på din länk ser den ut ta uppåt dubbla platsen mot en brompton.

jag skulle leta efter något smidigare, kanske med 10-12 tums hjul. tänk också på dess vikt.

att dessutom äga en brompton är för mig en no-brainer. den tar sig miltals utan problem.

Enligt SLs regler, så behöver den väl inte få plats mellan ryggarna på sätena. Det räcker att de:
  • Hopfällda cyklar (om de är under 120 cm långa i hopfällt skick) får du ta med på alla trafikslag, men på Tvärbanan gäller att elcyklar inte får tas med oavsett om de är hopfällda eller ej.
Utanför rusningstrafik, så får man ta med även icke-hopfällda cyklar på pendeln.
Nej det är sant!

Det är bara att jag upplevt det rätt bökigt att ha en cykel. Då måste man ofta stå, och de håller inte balansen vidare av sig själva. När det väl blir fullt på tåget är det svårt att veta om cykeln får vara ifred om jag sitter. För jag vill sitta och kunna utföra lite saker på tåget :) Jag har haft en elspark med på tåget flera år tidigare, och det har varit perfekt. Den är inte ivägen för någon och jag kan ha den under uppsikt eftersom jag sitter bredvid den.

Men nackdelen är att jag blir slö, men att gå är inte ett alternativ för det tar för mycket tid. Då hinner jag inte hämta barnen i tid.

Jag har tänkt i samma banor förut. Skulle jag pendla mer och om jag hade byten mellan bussar/tåg skulle jag nog köpt en liknande. Decathlon hade några som såg vettiga ut med halvstora hjul. Jag har faktiskt kört rätt mycket på dotterns barnkickbike av nån slags ”freestyle”modell som var robust men alldeles för liten och de små hjulen var rätt otäcka när det var ojämnt. Jag såg mer än muppig ut också. Men jäkligt smidigt!
Och visst, en Brompton är förstås ”bättre” på många sätt men sparkcykel är ännu enklare, lättare och billigare. I stadstrafik minst lika snabbt också och enklare att lyfta osv.
Jag köpte faktiskt en longboard billigt för några veckor sedan. Väldigt praktiskt på många sätt, men hjulen är för små för att det ska vara bekvämt som du säger, och det finns ingen broms vilket är läbbigt i alla backar runtomkring och inne i stan.

när man kikar på din länk ser den ut ta uppåt dubbla platsen mot en brompton.

jag skulle leta efter något smidigare, kanske med 10-12 tums hjul. tänk också på dess vikt.

att dessutom äga en brompton är för mig en no-brainer. den tar sig miltals utan problem.
Jag håller med dig om att det verkar vara en riktigt bra cykel bromton.

Jag får kanske mäta hur stort det är mellan sätena, om den får plats. För jag vill inte stå, eller låta den stå vid dörrarna. Den kan inte stå på en sittplats heller.

Jag håller med dig om att det verkar vara en riktigt bra cykel bromton.

Jag får kanske mäta hur stort det är mellan sätena, om den får plats. För jag vill inte stå, eller låta den stå vid dörrarna. Den kan inte stå på en sittplats heller.
ja en brompton är för det första rolig och förvånansvärt effektiv att cykla på. och går få med sig överallt. även bättre acceptans bland folk om man tar in den i miljöer där folk skulle ge onda ögat om man kom cyklandes eller ledandes med en fullstor cykel.

tar med min in i affärer, restauranger, biografer. och förstås alla allmänna kommunikationsmedel. verkar läget känsligt åker det på ett överdrag.

men ditt koncept om en sparkcykel tycker jag ä både kul och intressant, bara att den du hittat verkar för klumpig?

ja en brompton är för det första rolig och förvånansvärt effektiv att cykla på. och går få med sig överallt. även bättre acceptans bland folk om man tar in den i miljöer där folk skulle ge onda ögat om man kom cyklandes eller ledandes med en fullstor cykel.

tar med min in i affärer, restauranger, biografer. och förstås alla allmänna kommunikationsmedel. verkar läget känsligt åker det på ett överdrag.

men ditt koncept om en sparkcykel tycker jag ä både kul och intressant, bara att den du hittat verkar för klumpig?
Ja, du har säkert rätt att den är lite klumpig. Det är svårt att se genom att bara titta på videor och bilder.

Jag har inte hittat någon Brompton spark än som kan vikas på 3 ;)

såg en man bära ut en enkelhopvikt sparkcykel från tåget idag, med rätt stora solida däck på plastekrade hjul. gissar kring 20 cm stora. ekipaget såg lättburet ut.

tänk på om du köper solida hjul att det skall vara bra studs, annars rullar det dåligt.

såg en man bära ut en enkelhopvikt sparkcykel från tåget idag, med rätt stora solida däck på plastekrade hjul. gissar kring 20 cm stora. ekipaget såg lättburet ut.

tänk på om du köper solida hjul att det skall vara bra studs, annars rullar det dåligt.
Jag har tänkt att det kanske är bättre med luftdäck för komforten.

Måste ta mig iväg och prova i någon butik.
Dock alltid helt annat att rulla på gatan än på butiksgolv.

Brompton går in mellan ryggstöden, iaf om den inte har pakethållare. Har alltid min där. Lite tightare på tågen av nyare modell men det går det med.

Perfekt för att cykla till och från pendeltåget. Jag cyklar i 10 minuter till jobbet från centralen. Trots att t-banan bara tar tre minuter så ska jag annars gå dit från pendeltåget, 5 minuter. vänta 0-5 minuter, åka tre och sen gå i 10. I praktiken tar det nog längre tid till och med.

I Hemma-änden kunde jag ju cyklat även utan den men då behövt riskera att cykeln blir stulen.

Perfekt för att cykla till och från pendeltåget. Jag cyklar i 10 minuter till jobbet från centralen. Trots att t-banan bara tar tre minuter så ska jag annars gå dit från pendeltåget, 5 minuter. vänta 0-5 minuter, åka tre och sen gå i 10. I praktiken tar det nog längre tid till och med.

I Hemma-änden kunde jag ju cyklat även utan den men då behövt riskera att cykeln blir stulen.
Mycket tittande på YouTube och andra forum.

Hur kommer man över att cykeln är relativt dyr? :)

En begagnad skulle nog vara bra insteg för mig men jag vet inte vad man bör föredra då på äldre modeller.

Kais01 kan säkert berätta om skillnaderna genom åren men det är inga gigantiska förändringar. Tror min är från 2008!

Begagnade är inte jättevanliga..

Här är min Brompton mellan pendeltågssätena. Normalt sett har jag den inte i en väska men nu har den varit i Umeå, incheckad som vanligt bagage. Ikea Dimpa för 29 kr passar perfekt, paddad med ett liggunderlag.

Det tar 20 minuter att cykla från Umeå Flygplats till Ersboda som är min destination, och 10 minuter från jobbet till hotellet. Sparar både tid och pengar! Bussen kostar 39 kr per resa annars och tar längre tid.

Bilagor

• 20250626_213831.webp
    20250626_213831.webp
    982.9 KB · Besök: 55
Kais01 kan säkert berätta om skillnaderna genom åren men det är inga gigantiska förändringar. Tror min är från 2008!

Begagnade är inte jättevanliga..
har ingen kalenderbitarkolll, men den viktigaste är väl införandet av gjutna lite klumpigare vikleder cirka 2004. samtidigt blev ramen 3 cm längre och betydligt styvare.

de äldre lederna är smidda, och smäckrare. bör gå för ett lägre pris, är helt ok för en lättare cyklist.

på senare år tror 2017 eller 18 kom fälgar med större djup. de rapporteras slitstarkare gentemot slitage från bromsklossarna.

i övrigt är det mest färger och en del utförande av växlar som ändrats.

senaste par åren har kommit en ny bakvagga som går att få med 4 växlar. är nog framtiden men sålts vad jag vet hittills bara på de två extradyra titanvarianterna, p och t-line

Hur långt skall du sparka?
En storhjulig spark borde vara lättare och smidigare att ha med.
Är det längre sträcka tror jag en cykel är bättre..

När jag jobbade på landstinget mötte jag ofta en kvinna på storhjulig spark. Jag var sugen på att fråga om modellen men gjorde aldrig det..

Tillbaka
Topp