Klibbig tubeless-tejp sökes

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har ett par fälgar som jag har svårt att täta, misstänker att det delvis beror på dess udda w-formade profil.
spankoozy.png

Däcken sitter skitbra, det är ur ekerhålen det läcker, så jag skyller på att tejpen helt enkelt släpper i kanterna.
Har provat både med gul Stans/Tesa, och med kapton-tejp, som tydligen Stan's egna fäjgtejp ska vara baserad på.

Beroende på bredd så blir resultatet som dom röda skisserna, att tejpen vägrar fästa i "dalarna", där den inte är fullt lika spänd.
bad.png

Så jag vill helt enkelt hitta en tejp som fäster bra, samt är lite flexibel, så att det istället kan se ut på följande vis:
good.png

Lyckas ju utan problem täta vanliga U-formade fälgar med tejpen jag har. Men då känns det som att den mest fäster i sig själv, och tätar genom att lägga spänd som ett lite klibbande fälgband.

Finns det något som håller? Är det dags att jaga rätt på jänkarnas älskade gorilla-tejp?

Du behöver rengöra fälgen med aceton, inget annat biter på den tunna hinna av olja som inte syns eller känns. Skadar inte fälgen då jag också har en sådan fälg och insåg att IPA inte bet. Efter rengjort med aceton så satt allt mycket bättre.

edit: Jag kör med stans tejp eller liknande tejp av liknande material och klister. Tejpade endast över hålen och lät "beadbite" vara exponerad. Dra lagom hårt så att tejpen verkligen formar sig efter fälgen.

Senast ändrad:
Denna tror jag kan funka:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Ovrigt/Dubbelhaftande-tejp-2000017571/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Monteringstejp-2000021445/

Den är lite tjockare, lite klibbig och ganska mjuk och formbar, alternativt hade jag lagt den i mitten över hålen.
Därefter vanlig eltejp ovan på i två omgångar på vänster och höger sida.

Seb tror jag nog att du kan lösa det med vanlig eltjep, ta en tun variant och lägg ett varv där du bottnat den i den ena skåran.
Därefter lika dant i den andra. Sedan kan du lägga ett lager till på toppen av dem båda.

BjornR sa:
Du behöver rengöra fälgen med aceton, inget annat biter på den tunna hinna av olja som inte syns eller känns. Skadar inte fälgen då jag också har en sådan fälg och insåg att IPA inte bet. Efter rengjort med aceton så satt allt mycket bättre.

edit: Jag kör med stans tejp eller liknande tejp av liknande material och klister. Tejpade endast över hålen och lät "beadbite" vara exponerad. Dra lagom hårt så att tejpen verkligen formar sig efter fälgen.

Hm, aceton och IPA trodde jag hade liknande egenskaper, men kanske inte. Tror tillåmed jag har nån flaska liggandes hemma.

Kanske värt att göra ett försöka till med gultejpen innan man går inte på dom drastiskt kletiga alternativen.

Väl rengjord fälgbotten innan tejpning o montera däcket med slang o låta det stå ett dygn med max tryck som däck eller fälgar tål.

Schwalbe 29mm.
Plastig, lite halvsvår att sträcka och få ner ibland. Blir lite bubblor (Pallar inte fixa)
Sitter bra på fälgen, men tycker inte limmet biter lika bra på tejpens ovansida.
Lite limrester efter byte.

Joe's 20-25mm (?)
Ännu plastigare, halvsvår att sträcka och få ner ibland, sitter också bra. Lite bubblor.
Sitter också bra på fälgen. Tycker att den inte sitter speciellt bra på tejpens ovansida här heller.
Lite limrester efter byte.

Gorilla
Mjuk, lätt att få den att följa konturer.
Sitter bra på fälgen, sitter bra på sig själv.
MYCKET limrester.

Har schwalbes på mina i35 fälgar. 1 lager, har inte haft problem en enda gång.
Hade Joes och Gorilla på mina i21 fälgar, inga problem här heller. 1 lager där med.
Enda problemet var att mitt sunkiga Crossmark II inte ville täta. Alls. Men det var däcket det var fel på.

Oklart vilket som väger mest.

Testa Gorilla, om du befinner dig i GBG finns det på t.ex. Sjösport vi järntorget och på MTBstore.

Senast ändrad:
Hoppas att det löser sig. Inte så ovanliga fälgar, kanske nån annan som har såna och kan dela med sig av sin lösning?

Stans tejp är i alla fall Tesa 4289, av polypropylen så inte baserad på Kapton. Kallas strapping tape = 'bandningstejp' - i princip en jättetjock version av vanlig packtejp.

Tycker båda dina alternativ på bredd är för smala. Täck hela bredden plus 1mm upp på fälgkanten så tätar däckets tryck mot kanterna lite också.
Biltemas vävtejp som nämns ovan är den enda tejp jag misslyckats med då det läckte sakta genom den även efter ett par veckor! Stans tätade samma hjul direkt.
Jag brukar rengöra med bromsrengöring innan. Det verkar ta bort allt!

Tycker dt swiss är den bästa jag använt , och fortfarande uteslutande använder .
Tror det är samma som schwalbes .

Putsa först bort ev grader mm med smärgelduk , blås ordentligt rent , tvätta med sprit eller aceton , tejpa rejält hårt utan luft under med bredd som täcker ända ut till fälgkant .
Lägg i slang och låt stå något dygn .

Jag garanterar att det inte läcker genom tejpen ?

Manurhin2 sa:
Tycker dt swiss är den bästa jag använt , och fortfarande uteslutande använder .
Tror det är samma som schwalbes
+1 på DT. Min favorit.
Schwalbe känns som den är aningen tunnare (sämre) än DT, men det kanske bara är en känsla. Mavic funkar också bra men jag gillar inte den gröna/halvtransparenta looken.

Det funkar bra med helt vanlig stanstejp, men lägg på den utan att sträcka den. (Ja, jag vet , det finns en massa youtube tips som säger tvärt om)
Tejp är dålig på att fästa över en dubbelkrökt konkav yta så ju mer du sträcker den desto mer kommer den att sträva efter att ligga plant från fälgkant till fälgkant, Lägg på den heeeeelt slackt och se till att gnugga den på plats ordentligt. Välj en tejp som är bredare än den som rekommenderas av Stans för din fälgbredd eftersom då har en krånglig profil.

Ett alternativ är att bygga en ghettotubless- lösning av en gammal 26:er slang, googla så hittar du massor

Manurhin2 sa:
Tror det är samma som schwalbes .

Putsa först bort ev grader mm med smärgelduk , blås ordentligt rent , tvätta med sprit eller aceton , tejpa rejält hårt utan luft under med bredd som täcker ända ut till fälgkant .
Lägg i slang och låt stå något dygn .

Jag garanterar att det inte läcker genom tejpen ?

Vill helst slippa det där med kant till kant, även om jag förstår poängen med att låta däcket trycka ner tejpen.
Problemet är att däcket sitter 'lagom' tight utan tejp, så lägger man till lite extra blir det mycket våld för att få på allt, och det blir lätt så att däcket bara trycker in tejpen mot mitten istället.

Vilket också är själ till att jag vill ha en tejp som faktiskt fäster :p

Sist jag provade kant till kant på denna kombo av fälg och däck var det dessutom ett ruskigt vobbligt däck. Men det kan nog vara just för att tejpen plöjdes bort på diverse ställen.

Ubu sa:
Det funkar bra med helt vanlig stanstejp, men lägg på den utan att sträcka den. (Ja, jag vet , det finns en massa youtube tips som säger tvärt om)
Tejp är dålig på att fästa över en dubbelkrökt konkav yta så ju mer du sträcker den desto mer kommer den att sträva efter att ligga plant från fälgkant till fälgkant, Lägg på den heeeeelt slackt och se till att gnugga den på plats ordentligt. Välj en tejp som är bredare än den som rekommenderas av Stans för din fälgbredd eftersom då har en krånglig profil.

Ett alternativ är att bygga en ghettotubless- lösning av en gammal 26:er slang, googla så hittar du massor

Det där håller jag med om. Funkar utmärkt i vanliga "dal"-formade fälgar, men i det här fallet är det ju bara hur kanterna fäster som är det viktiga.

Slangar låter jag gärna bli, dessa fälgar + Maxxis EXO är tungt nog som det är :p

N_sandstrom sa:
Ubu sa:

Det där håller jag med om. Funkar utmärkt i vanliga "dal"-formade fälgar, men i det här fallet är det ju bara hur kanterna fäster som är det viktiga.

Slangar låter jag gärna bli, dessa fälgar + Maxxis EXO är tungt nog som det är :p

Ah, nu läste jag lite noggrannare vad du var ute efter... Jag tror att det kan vara lite vanskligt att inte ha tejpen ute i kanten. Min erfarenhet är att tubless vätskan letar sig in under kanten över tid.

Jag skulle i så fall prova en tejp som fäster med värme; https://www.elfa.se/sv/tejp-som-sma...-eatstape-25/p/30058445?queryFromSuggest=true

Men det är ingen produkt jag har provat...

Jag kör för stunden med ett varv 25mm tesatejp (stans) I mitten av en 29 mm ID fälg. Inga problem att få igång det men återstår väl att se hur det håller. Är egentligen mest orolig för att dra av tejpen när jag kränger av däcken nästa gång om de fastnar i varandra.

Mina fälgar är också en aning w-formade men tejpen täcker inte den yttersta fördjupningen riktigt.

Jag har egentligen inget emot att tejpa kant till kant och låta däcken överlappa, det funkar på mina andra hjul.

Det är just här det stället till det. när tejpen inte fäster i "dalarna", som min högra röda illustration, och det bara är ett par mm tejp med klister på kanten. Då håller det inte när däcket skall på, utan den kanar bort på sina ställen.

Det sämsta resultatet på dom här färgarna har jag fått med just kant-kant, halva mängden tätningsvätska hittade jag flytande under tejpen :p

Men jag tror även att denna strategi kan funka bättre med tejp som faktiskt sitter. Eller grövre rengöring med aceton. Eller bägge.

Såg att DT har en tejp i 37mm bredd. Det borde väl bli rätt lagom på 30mm kurvig fälgbana?

Aceton biter inte på fälgens lack ändå. Prövade liten gnuggbit på insidan för att testa lacken, sedan större bit för att pröva om tejpen fastnade. Skillnaden var att orengjord så var fälgen glatt för all form av tejp, och rengjord med aceton så satte limmet bättre. Långt från en fälg med slät lack, denna lack är mer sandpappersliknande.

edit: Hade inte bromsrengöring när jag byggde detta hjul, därför aceton. Tog det som faktiskt klarar att penetrera ytan mer än att klappa den som IPA.

Senast ändrad:
Uppdatering:

Bakhjulet har hållit tätt i ett par månader nu, men när jag skulle byta däck konstaterade jag att det inte direkt är tackvare tejpen.

Den har släppt helt från "dalarna", och den låg mest som ett fälgband uppe allt.
Efter att däcket våldats bort så var delar av ekerhålen synliga.
Det är antagligen bara tätnigsvätskan som räddat dagen, av den deciliter jag hällde i fanns inga spår kvar nu (förutom torkad runt ekernipplar).

Tvättade med amoniak och tejpade på nytt, men innan jag ens var runt första varvet började skiten släppa.
Stans/tesa är för stel för att hålla sig fast på böjda ytor.

På framhjulet har jag nu knutit två loopar av gummiband och trätt på, i ett desperat försök att hålla allt nere.
Tror inte det kommer hålla för evigt.
Funderar däremot på om man kan hitta smala fälgband, eller smal hyffsat elastisk tejp, att applicera där, för att hålla den "primära" tejpen på plats.
IMG_20180406_183747606_HDR.jpg

Tänkte bygga mig ett par 26"-hjul med såna fälgar och hittade denna film när jag läste på om dem

Kort sammanfattning
* deras tejp
* två varv

Uppdatera gärna din framgång/motgång så jag vet vad jag har att se fram emot :).

tpn sa:
Tänkte bygga mig ett par 26"-hjul med såna fälgar och hittade denna film när jag läste på om dem

Kort sammanfattning
* deras tejp
* två varv

Uppdatera gärna din framgång/motgång så jag vet vad jag har att se fram emot :).

Pedagogisk och bra!

Jag har provat med kapton-tejp, vilken sägs är samma som deras, och ser rätt identisk ut.

Formar sig och fäster betydligt bättre, den är däremot betydligt pilligare att få slät, eller så är jag inte bra nog på att tejpa :p
Såg dock att det han la i videon inte blev direkt felfritt det heller.
Den jag har fäster dock inte så bra på sig själv, så mellan tejplagren rann det in massor av vätska som sakta men säkert började lösa upp klistret. Deras har kanske inte lika glatt yta.

N_sandstrom sa:
Uppdatering:

Bakhjulet har hållit tätt i ett par månader nu, men när jag skulle byta däck konstaterade jag att det inte direkt är tackvare tejpen.

Den har släppt helt från "dalarna", och den låg mest som ett fälgband uppe allt.
Efter att däcket våldats bort så var delar av ekerhålen synliga.
Det är antagligen bara tätnigsvätskan som räddat dagen, av den deciliter jag hällde i fanns inga spår kvar nu (förutom torkad runt ekernipplar).

Tvättade med amoniak och tejpade på nytt, men innan jag ens var runt första varvet började skiten släppa.
Stans/tesa är för stel för att hålla sig fast på böjda ytor.

På framhjulet har jag nu knutit två loopar av gummiband och trätt på, i ett desperat försök att hålla allt nere.
Tror inte det kommer hålla för evigt.
Funderar däremot på om man kan hitta smala fälgband, eller smal hyffsat elastisk tejp, att applicera där, för att hålla den "primära" tejpen på plats.
Spontant har du misslyckats med att göra rent eller att sträcka tejpen ordentligt vid applicering om de lyfter från ekerhålen. Den borde sitta kvar tight helt av egen kraft oavsett klistret.

Min misstanke kvarstår. Se björns bild längre upp på W formad fälg. Är tejpen ordentligt sträckt ska den klara det oavsett om lägsta punkten är i mitten som vanligt eller ute vid kanterna.

Jag tycker det är tvärtom, iallafall med stans som är så stel. Ju mer jag sträcker den vid installation, desto mer spänns sidorna upp.
Sidorna strävar liksom efter att ligga i linje med mitten.

På vanliga u-formade fälgar är detta en bra sak, då strävar sidorna efter att vara i nivå med mitten, och spänns nedåt.

Mjukare tejp, typ eltejp, funkar däremot att spänna över w-formen

Jag hade tejpat med dt:s tejp , helst om den finns i bredd som täcker hela bredden men vet inte om det finns .
Borde behövas 33-34mm .
Gör ordentligt rent , tejpa med ordentligt sträck , lägg i slang nåt dygn , sen har du en failsafe tejpning som sitter kvar även när du kränger däck .

M

Tillbaka
Topp