Wabidabidoo
Medlem
Klick-ljud från bakdämpare (Monarch RT)
I följd av en måttligt brutal bottning så har min RockShox Monarch RT, Rx Trail Tune på Stumpyn (2017) börjat klicka när dämparen returnerar till toppen. Jag är 99% säker att ljudet kommer från dämparen och inte länkage eller ram. Klick-ljudet blir högre desto mer tryck det är i dämparen och kommer nog från övre delen av dämparen. Jag öppnade upp den och gjorde en ytlig service och alla tätningar och sådant såg fina och hela ut.
Frågan är ifall detta är vanligt och ifall man ska göra något åt det (typ lämna in den på full service) eller ifall det är något som går att köra runt med? Något annat, som dock antagligen är orelaterat, är att autosag-funktionen tar mig till ett lufttryck som är på tok för lågt, men den funktionen kan jag leva utan.
Frågan är ifall detta är vanligt och ifall man ska göra något åt det (typ lämna in den på full service) eller ifall det är något som går att köra runt med? Något annat, som dock antagligen är orelaterat, är att autosag-funktionen tar mig till ett lufttryck som är på tok för lågt, men den funktionen kan jag leva utan.