Klickande växlar

Klickande växlar
Hej!
Har köpt en ny Orbea Laufey H30 -22. Monterade den, pumpade hjulen och åkte på min första tur! Märkte att ett klickande ljud kommer från kasetten. Ljudet uppstår framförallt i växel 8 till 11 och mellan växel 1 till 7 tror jag inte det klickar något.
Exakt vad ska jag googla på för att justera växelmekanismen så att kedjan inte trycks ifrån rätt drev på kasetten när den är i en specifik växel? För jag gissar att det är det som orsakar detta biljud.
Tacksam för hjälp så jag inte sliter ut min nya cykel alltför fort! :D

Klickande växlar
image.jpg

När jag lägger i växel 11 och snurrar pedalerna ser jag att kedjan tar i kugghjulen till växel 10 som ni kanske ser på bilden.
Samma sak sker om jag lägger i växel 10, då rispar kedjan mot vissa av kugghjulen till växel 9.
Bekymret verkar gå bort vid lägre växlar än detta.
Det orsakas väl av en för brant kedjevinkel? Går detta ens att justera?
Tack på förhand!

Klickande växlar
Tack! Har tittat på denna. Det är på ovansidan av kugghjulen som kedjan tar i, inte på undersidan. Därför är jag tveksam om justeringen av växeln kommer lösa problemet? Kan förstås ha helt fel jag har aldrig skruvat på en cykel.

För att förtydliga, på min cykel tar kedjan i där mitt finger pekar och i videon tar kedjan i där musen pekar.

Tack igen!
image.jpg

Klickande växlar
Om det skrapar på "släppsidan" lär växeljustering inte göra någon nytta. Kolla så att kassett och krans fram är ordentligt åtdragna och sitter rätt.

Klickande växlar
Med 11 växlar bör väl kedjelinjen vara helt rak på växel 6 (sett ovanifrån)? Om den är det kan du nog inte göra så mycket mer.

Senast ändrad:
Klickande växlar
Kan det vara att man (pga komponentbrist?) monterat ett icke-boost vevparti på en ram som borde ha boost vevparti? Och/eller en klinga med fel offset?

Klickande växlar
Du måste släppa (motsols) vid växelreglaget uppe vid växeln på styret. Du kommer se att kedjan rör sig utåt när du släpper. Släpp lite i taget! Om det uppstår andra problem på andra växlar så måste nog växelörat "rätas" lite grand.. Lycka till.

Klickande växlar
Du måste släppa (motsols) vid växelreglaget uppe vid växeln på styret. Du kommer se att kedjan rör sig utåt när du släpper. Släpp lite i taget! Om det uppstår andra problem på andra växlar så måste nog växelörat "rätas" lite grand.. Lycka till.
Läs tråden, problemet sitter inte på "växelsidan" av bakkransen.

Klickande växlar
Jaha går det inte att justera en cykel så reklamerar man väl eller vad då?

Många avgör nog detta genom att genomföra en ordentlig justering. Det går snabbare än att glo på bilder.

Klickande växlar
Det verkar vara SRAM DM på den så om man klarar det kan man ju kolla offsett på klingan men som sagt, om man har en ny cykel som inte går att växla så lämnar man väl tillbaka den.

Klickande växlar
Hade det varit fel kedja monterad borde det vara samma problem vid alla växlar? Och det känns väl inte heller så troligt.

Jag hade tippat på att det är växelörat som är snett. De är ju gjorda av mjukost.

På översta bilden ser det ut som om kedjan tar i drev 10 i nederkant medan det är mer spelrum i ovankant, men det är alltså tvärtom?
Spelar eg ingen roll..

Tänker såhär: om växelörat har fått sig en smäll så att det är böjt inåt (tänk riktigt mycket för att det ska bli tydligare) då borde kedjan ta i och nypa 10 drev i underkant.

Om den tar i i ovankant så borde växelörat vara utåtböjt?

När öronen böjt sig på min cykel har det dock oftast yttrat sig genom att växlarna går orent nånstans i mitten.

På grabbens cykel (också orbea ?, slump?) var örat så snett att växeln tog i ekrarna när vi packade upp den ur kartong.

Tycker dock att det är skitsvårt att se om örat är snett eller inte.

Klickande växlar
Nu är jag kanske helt dum i huvudet men kan växelörat påverka men inte bakväxel?
Om vi säger att det är växeln som är sned kan det påverka?

Klickande växlar
Det skulle väl kunna vara vilket som, att det antagligen är bakväxeln eller örat som är snett? Fast örat är mjukare så det är väl mer troligt.
Tittar man rakt bakifrån så borde det ge samma symtom oavsett om böjningen ligger uppe vid örat eller nere vid växeln?
Skillnaden blir att en liten böjning på örat resulterar i större snedhet pga att växeln blir som en hävarm och "förlänger" snedheten.
Om växeln är sned bör den vara rejält sned för att ge samma utslag?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Klickande växlar
Det skulle väl kunna vara vilket som, att det antagligen är bakväxeln eller örat som är snett? Fast örat är mjukare så det är väl mer troligt.
Tittar man rakt bakifrån så borde det ge samma symtom oavsett om böjningen ligger uppe vid örat eller nere vid växeln?
Skillnaden blir att en liten böjning på örat resulterar i större snedhet pga att växeln blir som en hävarm och "förlänger" snedheten.
Om växeln är sned bör den vara rejält sned för att ge samma utslag?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Resten av happy anser att växeln omöjligt kan påverka problemet därför jag undrar om örat.

Klickande växlar
Resten av happy anser att växeln omöjligt kan påverka problemet därför jag undrar om örat.
Men då var det väl mest tal om vajerspänning och ändlägesskruvarna? Och det ser jag inte heller hur de skulle kunna påverka.

*Edit om ändlägesskruven är felinställd så att växelföraren inte kan röra sig tillräckligt långt ut, skulle det kunna påverka att kedjan inte heller hamnar tillräckligt långt ut på drev 11 utan tar i 10. Men då borde kedjan ta i drevet både upptill och undertill förutsatt att allt är rakt? Men då borde inte kedjan ta i 9ans drev när den ligger på drev 10

Senast ändrad:
Klickande växlar
Men då var det väl mest tal om vajerspänning och ändlägesskruvarna? Och det ser jag inte heller hur de skulle kunna påverka
Nä, det kanske stämmer. Jag hade bara testat en justering redan i onsdags så hade jag sluppit fundera.

Nästa steg måste vara örat som du säger och det är väl en vattendelare om man skickar tillbaka hojen för det. Är det butik ska de då klart fixa det.

Jag har fått ny cykel med snett öra, fick ett nytt öra som ändå behövde justeras. Mjukost. 3e part CNC öron är lite lättare att jobba med tycker jag.
QR. TA har jag aldrig haft problem med.

Klickande växlar
Jag skulle slacka wiren ett eller två "hack"
Spännaren som sitter på bakväxeln brukar ha "hack".
Det är väldigt känsligt och oftast räcker en ytterst liten justering.

Klickande växlar
Nä, det kanske stämmer. Jag hade bara testat en justering redan i onsdags så hade jag sluppit fundera.

Nästa steg måste vara örat som du säger och det är väl en vattendelare om man skickar tillbaka hojen för det. Är det butik ska de då klart fixa det.
Samma här. Får börja med att utesluta saker.

Nej, hade absolut inte skickat tillbaka för ett öra. Men bett butiken skicka ett, det gör de väl utan att knorra. Har de inget i lager borde de de erbjuda sig att stå för utgiften om TS beställer ett nytt någon annan stans ifrån. Både köpare och säljare vill väl slippa besväret/tiden/kostnaden för att packa och skicka cykeln.

Klickande växlar
@snigelslem
Bor du nära Trollhättan kan du få låna en öronriktare (då ser du ju dessutom om det var det som var felkällan).

Ska till Delsjön i Göteborg i morgon och kan ta med det dit i så fall?
Du får dock rikta själv på plats i så fall. (Busenkelt och tar 5-10min)

Klickande växlar
Be butiken fixa till det. Finns den inte i närheten så kontakta dem så täcker de garanterat kostnaden för att en annan butik gör det. Vill du testa själv så kolla om örat är rakt genom att skruva bort växel och skruva i ett qr-bakhjul i hålet på växelörat.

Tillbaka
Topp