Klickljud i RS monarch bakdämp?

Mild-nerd

Medlem
Om man trycker till så att bakdämparen går ihop så blir det ett klickljud, precis i början av komprissionen. Låter exakt som ett glapp i någon av alla länkar men det kommer från bakdämapern. Trodde först att det var Rear Shock Eyelet Bushing 1/2”X1/2” som var slitna, bytte dom men det blev ingen skillnad.
Bytte till polarns dämpare i går bara för att testa och vips, inget ljud.... så ngt knas med dämparen alltså men vad???

Rock shox monarch rt3

Har precis samma på min rt3 så löser du det får du gärna posta. Mitt är inte alltid utan blir efter en stund precis som att det blir övertryck i dämparen.

Skruven som håller shim-stacken innuti har lossnat, hände både på min fox dhx och min rp23.
Ni beskriver samma problem jag hade.
internt liknar de varandra, RS och Fox

bara till att öppna, serva och lägga loctite på skruven.

RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Skruven som håller shim-stacken innuti har
> lossnat, hände både på min fox dhx och min
> rp23.
> Ni beskriver samma problem jag hade.
> internt liknar de varandra, RS och Fox
>
> bara till att öppna, serva och lägga loctite på
> skruven.

För att klargöra : Kan du säga exakt vad/vilken med hjälp av denna sida

https://www.sram.com/sites/default/...9_rev_a_2013_monarch_rt3_service_manual_0.pdf

Nästa fråga när ändå sidan är uppe. En normal service, räcker det med 1 ggr/år typ och är det den på sidan 11?

Behövs det göras en " Damper budy service " med enligt sidan 18.

Fixade till det idag, skrev tom ut manualen från rock shox och följde steg för steg.
Fyllde på olja och till rätt nivå, pumpade upp trycket i dämparen, monterade ihop allt, Pumpade i luft i luftkammaren till 170psi där SAGen är bra.
Monterade tillbaka på hojjen och tryckte ner sadeln ett par ggr... inget klickljud.... men...
Returen är skitskum, ok, ställer om den från min till max, pumpar sadel, tillbaka till minsta och nu verkar returen skaplig.
Däremot så är det ngt annat knas, RT3 spaken fungerar inte alls, eller funktionen alltså...
Sen om man trycker ner sadeln och släpper så är det precis som om inte returen "tar" förrens efter en bit upp. Om vi leker med måtten så om jag trycker ihop 10cm så fjongar den tillbaka snabbt till kanske 9-8 innan returen verkar fatta vad den ska vara till för och resterande 7-0 rör sig som den ska.
RT3 spaken fungerar inte alls. När den är fullt öppen så är det som ovan, Pedalmode och Låst verkar helt bortkopplat = snabb retur.

Ngt tips?

Har oxå klickljud i min RT 3 , klickar i öppet och pedalläge men inte någonting i låst läge , har provat både när jag cyklar och när jag står still och hänger över sadeln. Tog bort luftkammaren för att lyssna / prova = samma ljud. Det klickar både i början och längre ner i slaget. Med luftkammaren borta fungerar den som den ska returen är jämn i hela slaget , kompressionen är oxå ok i både öppet och pedalläge. Är det en full service som gäller ? Tror ni man kan köra som det är utan att det tar mer skada?

Jag har samma problem på min monarch.
Dock ingen lösning. Ska riva isär den framöver och se om shimsstacken rör sig.

Verkar som ett vanligt problem.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp