Klinga till FSA 3-bult, vart hitta?

Speedster

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite hjälp då jag köpt en Cannondale F1 26” 2x10 från 2011 som jag tänkte konvertera till singelklinga men har svårt att hitta rätt klinga.
Jag har 11-36 kassett och cykeln ska användas för lite längre XC distanser så jag tänkte att 34t kanske passar mina ben...

Först lite bilder på mitt vevparti:

38DB9756-8C09-41F0-9A43-0402704E5627.jpeg

F1BD2BCC-AF5F-4952-A089-EDDC2969C9D6.jpeg

Jag har hittat denna på bikester men som verkar vara till 1x11: https://m.bikester.se/fsa-386-drev-...7_pla&ef_id=W-vsMgAABAS@R8xf:20181126125058:s

Jag hittade lite mer info längre ned i denna länk där det står att det passar på 9-10-11 växlat: https://m.pinkbike.com/news/FSA-K-Force-Brake-and-Megatooth-Chain-Ring-first-look.html

Kan någon hjälpa mig... :)

Senast ändrad:
Det är inte så att det har löstagbar spindel, så du kan ta bort den och sätta dit en direktmonterad klinga?

34/11 på 26" cykel blir hög kadens om det rullar på i grusvägstempo. Personligen kan jag tycka att det lilla omfånget med 11-36T kassett (327%) gör det klurigt att välja ett framdrev som löser alla problem.

Varför vill du byta bort 42T och 27T fram? Som ger dig utmärkt omfång för både stök/klättring och snabb grusväg.

Sixten Fors sa:
34/11 på 26" cykel blir hög kadens om det rullar på i grusvägstempo. Personligen kan jag tycka att det lilla omfånget med 11-36T kassett (327%) gör det klurigt att välja ett framdrev som löser alla problem.

Varför vill du byta bort 42T och 27T fram? Som ger dig utmärkt omfång för både stök/klättring och snabb grusväg.

Jag är helt med dig och jag har inte bestämt mig men tänkte testa.
Oavsett vilken lösning så behöver stora klingan bytas ut men jag hittar inte var jag köper en ny eller söker jag på fel ord...!?

Det är läge att bestämma nu när jag ändå bestämt mig för en grundlig ”tvätt” ;)

6510CDEE-5607-4CEF-8CF5-42E035413807.jpeg

667DED7C-C6BE-4ECC-B805-6931720944C4.jpeg

1D1B8C0B-C50E-451E-A1D3-037D7B4011BA.jpeg

Speedster sa:
Sixten Fors sa:
34/11 på 26" cykel blir hög kadens om det rullar på i grusvägstempo. Personligen kan jag tycka att det lilla omfånget med 11-36T kassett (327%) gör det klurigt att välja ett framdrev som löser alla problem. Varför vill du byta bort 42T och 27T fram? Som ger dig utmärkt omfång för både stök/klättring och snabb grusväg.
Jag är helt med dig och jag har inte bestämt mig men tänkte testa.
Oavsett vilken lösning så behöver stora klingan bytas ut men jag hittar inte var jag köper en ny eller söker jag på fel ord...!?
Det är läge att bestämma nu när jag ändå bestämt mig för en grundlig ”tvätt” ;)
Jag kör 40/28T fram och 11-36T bak (skog) resp 11-34T (asfalt/grusväg på annat hjulset) på min 26:a. Det är nästan så att 42/27T fram skulle vara snäppet ännu bättre faktiskt.

Om 1x skulle jag nog fundera på en Sunrace MX3 11-46T kassett https://www.actionsports.de/en/sunrace-cassette-csmx3-10-speed-11-46-black-23044 men då räcker kanske inte bakväxeln till.

Om jag nu kör vidare på det jag har fram, kan jag då hitta ett nytt drev eller måste jag köpa nytt vevparti!? Jag hittar inga drev...

Vilken handlare som helst som är kund hos Bikersbest kan köpa FSA 3-bultade klingor. Det är Bikersbest som är importör för Norden gällande FSA.

Ok tack! Jag tyckte bara det var konstigt att jag inte hittade några på webben om de var så lätt att få tag på.

Plush sa:
Vilken handlare som helst som är kund hos Bikersbest kan köpa FSA 3-bultade klingor. Det är Bikersbest som är importör för Norden gällande FSA.

Speedster sa:
Länken nedan var nog samma som jag länkade till i första inlägget som är för singelklinga (och 11växlat men kanske även funkar på 10).

Ah, missade att läsa första inlägget ordentligt. Sorry.

Angående 11- och 10-delat så har jag själv kört i flera år med klinga och kedja för 11-delat tillsammans med 10-delad kassett och bakväxel. Om det även hade funkat med 10-delad kedja ska vara osagt, men jag hade ju trott det. Man får man kolla upp hur innerbredden på kedjan skiljer sig åt mellan 10- och 11-delat.

anders_ sa:
Speedster sa:
Länken nedan var nog samma som jag länkade till i första inlägget som är för singelklinga (och 11växlat men kanske även funkar på 10).

Ah, missade att läsa första inlägget ordentligt. Sorry.

Angående 11- och 10-delat så har jag själv kört i flera år med klinga och kedja för 11-delat tillsammans med 10-delad kassett och bakväxel. Om det även hade funkat med 10-delad kedja ska vara osagt, men jag hade ju trott det. Man får man kolla upp hur innerbredden på kedjan skiljer sig åt mellan 10- och 11-delat.
På LVG är det ingen skillnad på innerbredd mellan en 10- och en 11-delad kedja. Däremot ska det enligt SRAMs support skilja lite i avståndet mellan klingorna i ett 2x-vevparti avsett för respektive delning. Det var iaf det svar jag fick när jag frågade om mitt Red20-parti gick att köra på 11-delat. Det gick att åtgärda med att byta till klingor avsedda för 11-delat istället för 10-delat, men allvarligt talat tror jag det går bra med vilket som, bara att ställa in framväxeln rätt istället.

Men lär sig allt möjligt i denna tråden men fortfarande har ingen 42/27t klinga till 2x10 dykt upp om jag nu väljer att köra på det i stället för singelklinga...

Kanske blir till att jaga fatt på ett nytt vevparti (fast jag har redan lagt för mkt på cykeln ;).

tinkerbell sa:
Däremot ska det enligt SRAMs support skilja lite i avståndet mellan klingorna i ett 2x-vevparti avsett för respektive delning. Det var iaf det svar jag fick när jag frågade om mitt Red20-parti gick att köra på 11-delat. Det gick att åtgärda med att byta till klingor avsedda för 11-delat istället för 10-delat, men allvarligt talat tror jag det går bra med vilket som, bara att ställa in framväxeln rätt istället.
Har kört Red 22-vevparti tillsammans med 10-delad Red 2012-grupp i år utan problem.

Stumpy sa:
tinkerbell sa:
Däremot ska det enligt SRAMs support skilja lite i avståndet mellan klingorna i ett 2x-vevparti avsett för respektive delning. Det var iaf det svar jag fick när jag frågade om mitt Red20-parti gick att köra på 11-delat. Det gick att åtgärda med att byta till klingor avsedda för 11-delat istället för 10-delat, men allvarligt talat tror jag det går bra med vilket som, bara att ställa in framväxeln rätt istället.
Har kört Red 22-vevparti tillsammans med 10-delad Red 2012-grupp i år utan problem.
Har själv kört med Red20-vevpart, Rotor 3D24 och P2M-effektmätare med Red20-klingor och Red20-vevparti med några av SRAMs billigare klingor för 11-delat utan att justera varken fram- eller bakväxel så själv tror jag lite det är en myt/friskrivning från supportens sida för att sälja mer.

Tillbaka
Topp