Klingor i Kolfiber???

Iggy_82

Medlem
Klingor i Kolfiber???
Snubblade över denna hoj http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=94
Den har klingor i kolfiber, enbart kolfiber bearbetade ur en platt bit kolfiber vilket syns då den bearbetade kolfiber ytan är gråare i färgen.
Har någon provat detta? Håller det?

Att kolfiber är starkt vet jag, har fräst bla delar till min rc buggy mm men är det nötnings beständigt, dvs slitaget från kedjan?

Klingor i Kolfiber???
Du skall nog inte utgå från att den där 5878 gram tunga cykeln fungerar över huvud taget... ;-)

scale_limited_01.jpg

Klingor i Kolfiber???
Läste om någon på ww som tyckte kolfiberklingorna fungerade bra. Inte läst om någon som kört med de och klagat på de

Klingor i Kolfiber???
funkar gör de säkerligen frågan är väll snarare om man kan vänta sig lång livslängd. vilket jag tvivlar starkt på. när du börjar jobba ner i kolfibern, så borde den även "fransa" upp sig. funkar säkert, men inget jag personligen skulle köpa för annat än "show cykel"

Klingor i Kolfiber???
Det kanske blir en massa kolfiber damm som tränger in i kedjelänkarna och förstör.
Synd att jag inte har kvar mitt jobb, då hade jag gjort egna och provat!

Klingor i Kolfiber???
Jag läste att en utmaning är att kolfiber (som består av flera ihop limmade lager väv) sakta kan flänsa upp sig på tändernas toppar av att kedjan vandrar över där vid växling. Fibre-lyte har löst det med pins som hjälper till att lyfta kedjan.

Klingor i Kolfiber???
Jag var inne på att skaffa Fibre-Lyte klinga tidigare men tittar man på WW-forumet så verkar alla som tycker att det fungerar bra köra på Schwalbe FF eller Maxxis 285-däck så det säger väl en del om användningsområdet... tror dom slits extremt fort om man blandar in lite grus och lera på kedjan...

Senast redigerad av en moderator:
Klingor i Kolfiber???
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var inne på att skaffa Fibre-Lyte klinga
> tidigare men tittar man på WW-forumet så verkar
> alla som tycker att det fungerar bra köra på
> Schwalbe FF eller Maxxis 285-däck så det säger
> väl en del om användningsområdet... tror dom
> slits extremt fort om man blandar in lite grus och
> lera på kedjan...

WW-forumet ???????

Klingor i Kolfiber???
Niko/Frost skrev:
> Jag var inne på att skaffa Fibre-Lyte klinga
> tidigare men tittar man på WW-forumet så verkar
> alla som tycker att det fungerar bra köra på
> Schwalbe FF eller Maxxis 285-däck så det säger
> väl en del om användningsområdet... tror dom
> slits extremt fort om man blandar in lite grus och
> lera på kedjan...

så du skaffa weight weenie riktiga bb7or samt en bomber istället.-) har dock anammat 180skiva i nosen jag med.

Klingor i Kolfiber???
JPM F1 skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag var inne på att skaffa Fibre-Lyte klinga
> > tidigare men tittar man på WW-forumet så
> verkar
> > alla som tycker att det fungerar bra köra på
> > Schwalbe FF eller Maxxis 285-däck så det
> säger
> > väl en del om användningsområdet... tror dom
> > slits extremt fort om man blandar in lite grus
> och
> > lera på kedjan...
>
>
> WW-forumet ???????

http://weightweenies.starbike.com/forum/

Klingor i Kolfiber???
captain8track, för att vara helt korrekt så är det 203mm skiva i fronten, hehe... men jag väger upp det med 32 gram lätta ExtraLite bromshandtag :-) ...det är förstås ett 950gr bakdäck på ingång och vad som en gång var 8,3 kilo hoj börjar nu komma farligt nära 11,3 kilo... usch usch

Klingor i Kolfiber???
Kolfiberklingor funkar, likaså kassett bak.
Men växla inte under full pedalkraft då olfibret är känsligt för delaminering med hjälp av kedjans sidoplåtar.

Klingor som ser ut som tunna titanklingor men gjorda av kolfiber har mycket begränsad livslängd och hållbarhet.

Cykla på det går ju men inte seriöst.

Klingor i Kolfiber???
Har också läst på nån sida tror det var weight weenies (inte helt säker) om att livslängden helt klart begränsad och precis som Kid1000 skriver bör man nog inte växla med fullt tryck.
Kan inte påminna mig om att jag sett någon Protour cyklist som kör med kolfiberklingor, det borde väl säga en del.

http://talkofbike.blogspot.com/
Intervju med Team CykelCitys mekaniker

Klingor i Kolfiber???
Niko/Frost skrev:
> captain8track, för att vara helt korrekt så är
> det 203mm skiva i fronten, hehe... men jag väger
> upp det med 32 gram lätta ExtraLite bromshandtag
> :-) ...det är förstås ett 950gr bakdäck på
> ingång och vad som en gång var 8,3 kilo hoj
> börjar nu komma farligt nära 11,3 kilo... usch
> usch

orkar inte krångla heller, tung sadelstolpe, tung styrstam/styre är på ingång så fort jag orkar beställa. viktigt att det håller! har inte råd o byta vevparti var tredje vecka t ex. Stronglight vevarna höll för lite pushbike sessioner för nån vecka sen! klart godkänt.

Tillbaka
Topp