"Klonkande" braindämpare på ny Specialized

Köpte mig precis en ny Specialized Epik komp på höstrean.
Cykeln är kanon men när jag åker över rötter och sten finns ett "metalliskt klonkande" då bakdämparen jobbar, är detta ok ? kanske är det ventilen i brainenheten som arbetar ? har någon av er andra upplevt detta ?

Tack på förhand

kolla lufttrycket, cyklar me en som har en brain cykel, började klonka när vi var ute en gång, han pumpade upp trycket o d blev tyst

Låter som allt är i sin ordning, tar ett tag att vänja sig vid det. Jag tycker känslan och ljudet är väldigt likt ett genomslag.

Undrar om min brainbakdämp levererades trasig eller om jag är döv. Inte hört något klonk (eller annat märkligt ljud) från den alls.

Min 2014 klonkar när brainen är mer åt "firm" och slutar med det när den är mer åt "soft". Kändes lite märkligt i början då jag som van med HT upplevde ljudet och känslan som ett genomslag.

ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
> Min 2014 klonkar när brainen är mer åt "firm"
> och slutar med det när den är mer åt "soft".
> Kändes lite märkligt i början då jag som van
> med HT upplevde ljudet och känslan som ett
> genomslag.

Det är så det ska fungera. Man får vänja sig med känslan av genomslag. Jag har kört brain dämpare i 2år nu och jag tänker inte ens på det längre.

Hep skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar om min brainbakdämp levererades trasig
> eller om jag är döv. Inte hört något klonk
> (eller annat märkligt ljud) från den alls.

Samma med min epic från 2011, jag har inte hört nån klonk från dämppare/brain, men vist man känner i arslet när brain funktion kickar in och "öppnar ventilen för dämpning". Min funkar iaf och skruven i brain burken ändrar markant hur hård/snabb slag behövs för att "öppna" bakdämppare.

Nope, jag tävlade på en Epic med Brain hela förra säsongen och där var inget klonk. Så INTE normalt. Kolla att alla skruvar kring bakdämpare och länkage är ordentligt fastskruvade. Däremot så lossnade en skruv i länkaget under en tävling och DÅ började det klonka.

Senast ändrad:
Skulle inte beskriva det som ett klonkande ljud, men man känner ju hur den jobbar. Ändra lite mellan soft och firm så kommer du märka skillnad.

uppstår ljudet när du har brainen på mjukaste läget?

Oftast kommer ljudet mer när du har brainen ställd på firm.

Det känns lite som att du sitter på en hylla och den släpper när brainen jobbar på firm, och du kan ljudet uppstå när ventilen släpper upp.

som tidigare sagt kolla skruvarna på länkaget så allt sitter bra(värt att göra ofta)

Men låter det väldigt mycket så kontakta affären där du köpte hojen.

Mvh

Jag har bara erfarenhet från S-works så det kan vara skillnad eftersom det är olika dämpare.
Första uplevelsen i våras (ny 2013) med dämparen i hårdaste läget (Firm) var att det kändes som däcksgenomslag när den jobbade. Tuck, tuck, t,t, tuck liksom :-)
Ställer jag i mjukaste som jag gör när jag är ute och myscyklar på sköna tekniska stigar är den helt urkopplad och mjuk och fin som en vanlig oreglerad öppen dämpare. Med tillägget jävligt bra sådan. Men oftast kör jag i ett snäpp från hårdaste, eller hårdaste både fram och bak.
Det är nästa beroendeframkallande att få känna hur den jobbar, fast känna är lite fel för den släpper så snabbt och fint men ändå är där nåt svagt Tuck tuck känsla/ljud. Jag
var väldigt skeptisk till brain och hade den normalt trångsynta och felaktigt förutfattade inställningen i min okunskap att det var nåt sälj gimic bullshit typ som scotts tracklock.
Men jag fick snabbt revidera min uppfattning, det funkar sjukt bra och det är baske mig bättre driv än i HT om det råkar vara lite felpumpat bakdäck så man sitter å studsar. Det finns inte oavsett hårt eller mjukt pumpat och på köpet sväljer den allt skit du passerar och klättrar som en bergsget. Man kan komma i 47 blås nedför en grusbacke och köra jakt över ett potthål och det funkar. Brainfunktionen bak sa dock upp sig efter knappa 100 mil (övervägande stig) med resultatet scott spark låst läge gungande. Gick dock på garantin. Inget att haka upp sig på, mina övriga bakdämpare har inte hållit bättre, här funkade ändå allt utom brainfunktionen.
Bra skit är min uppfattnig.
:-)

Då även min braindämpare börjat klonka så gräver jag fram den här tråden. I mitt fall en 2015 Epic comp carbon.

När den är ställd på max firm så klonkar det när jag sätter armbågen på sadeln och trycker till. Det är inte något i länkaget. Det kommer från dämparen. Hela hojen har gått ca 60h totalt. Jag hade inte blivit så förvånad över det här om det inte vore för att det uppstått just nu. Är det normalt, tro?

Och hur mkt ska egentligen dämparen röra sig när den är ställt på max firm? Min rör sig ca 1cm upplever jag.

Jag fick ett knäppande ljud i dämpningen efter ett tag. Drog åt allt och funderade på sprickor i kolfibern, men efter att ha fyllt upp till 300 med luft och sedan kört autozag blev det tyst. Det var ca 150 i dämparen då den knäppte och efter autozag var det 225.
Konstigt, men värt att prova!

Jag har provat att autosaga. Det hjälpte inte. Det verkar som att kolven kan röra sig ca 5mm in i dämparen utan nämvärt motstånd oavsett tryck i dämparen. Jag upptäckte det när jag pumpade upp högt tryck innan jag autosagade. Det är det där 5mm spelet/glappet som klonkar.

Lämna in på service och få en utbytesdämpare!
Ett års garanti gäller tydligen, men vad med köpslagen - 3 år? Förutsatt att du följt de underhållsrutiner som du informerats om vid köp av cykel.

Jag får säkert en ny dämpare på garantin. Men jag hade planerat en veckas cykling i frankrige. Och planet går om ca en vecka. Det blir marigt att hinna med garantiärenden innan dess.

Oggler sa:
Jag får säkert en ny dämpare på garantin. Men jag hade planerat en veckas cykling i frankrige. Och planet går om ca en vecka. Det blir marigt att hinna med garantiärenden innan dess.

Får du utbytesdämpare kan det gå fort.

Ny sa:
Lämna in på service och få en utbytesdämpare!
Ett års garanti gäller tydligen, men vad med köpslagen - 3 år? Förutsatt att du följt de underhållsrutiner som du informerats om vid köp av cykel.

3 år gäller väl vid tillverkningsfel?

Hej. Jag har en sprillans Epic comp carbon WC 2016 som har precis det där klonkandet. Upplever dock att dämpningen funkar klockrent trots det. Funderar på hur man ska agera men ett samtal med butiken kommer det att bli...

Tillbaka
Topp