Klungspringning av löpare på cykelbanor

Sinjon

Aktiv medlem
Ensama löpare som tränar på Stockholms cyklebanor istället för gångväg har varit ett stort irritationsmoment i pendlingstrafiken. Nu har det blivit ett allt vanligare fenomen med löpgrupper ledda av en ledare representerande olika klubbar företag springer på cyckelbanor. Hur juridisk stark är skylten med gångtrafik förbjuden? Kan man få böter om man bryter mot detta som löpare? Hur hanterar man detta, går det att fota dem och polisanmäla klubb/företag?

1778926932352.webp

Skämt åsido, det är ett jävla oskick. Antar att de ser sig som blixtsnabba även om de ökar stressen och risken för cyklister. För så snabba är de aldrig. Och de jag möter (har dock aldrig sett klunga) skulle lika gärna ha sprungit på den tomma gångbanan.

Man kan ju alltid höra av sig till respektive grupp då dom ändå brukar vara rätt bra uppmärkta vart ifrån dom springer ifrån (Oftast) Att man gärna ser att dom inte nyttjar CB till passen, om inte för säkerheten för deltagarna.

Tänker det är en bra start som en dialog för uppmärksamma problemet som kommer av det.
Nyttjar man bara ett trafikslag eller säg 2 (Gåendes & Köra bil) så har man oftast bara dom 2 vyerna att se farorna och problemen som uppstår.

Att prata med ledaren borde väl vara lämpligt?

Jag ser många såna här klungor eftersom jag bor typ i ett friluftsområde och det är rätt tydligt att det går att visa lite hänsyn och springa något mer på rad än i bredd om man försöker.

Sen om hela gång/cykelbanan är i smalaste laget från början så är det ju kört. Och så är det ju rätt ofta. Då kanske man snarare ska fråga om de kan ta en annan väg eller en tid som inte krockar med till och från jobbet.

Alternativt så köper man en kinesisk roterande ringklocka med frihjul och gör sig fri väg.

Tycker det här påminner om en annan vanligt förekommande konflikt så här på våren? 🥸
Verkligen, känns lite som att kasta sten i glashus osv., vi som cyklister måste väl kunna vara större än bilister i den här typen av diskussion?! 😄

Själv har jag aldrig upplevt detta som ett problem. De gånger jag stött på mindre grupper så har det varit tillräckligt att plinga i god tid så ger de plats och alla är glada.

Jag håller med. Ingen här skulle väl få för sig att cykla på bilväg när det finns cykelbana tex. Särskilt inte i klunga. Fy för löpare.

Som fd löpare som före elcyklarnas tid sprang om fler cyklar än jag blev omsprungen av, men fick bannor även om jag bara gav mig ut tillfälligt i cykelbanan för att springa om, är ironin ganska tragikomisk.

Kör rakt på, fronta i hög hastighet. Tänkt tanken många ggr. Inte sällan är det 20-40 pers som ”snackspringer”. Kör på bara. Rätt in i gruppen!
Ja precis. När man i sin bil kommer ifatt en cykelklubb som inte kör på cykelbanan är det ju en rimlig reaktion. Särskilt om de inte ens håller 50 utan drickapauscyklar.
Eller... Kanske inte när jag tänker efter?

Jag håller med. Ingen här skulle väl få för sig att cykla på bilväg när det finns cykelbana tex. Särskilt inte i klunga. Fy för löpare.

Som fd löpare som före elcyklarnas tid sprang om fler cyklar än jag blev omsprungen av, men fick bannor även om jag bara gav mig ut tillfälligt i cykelbanan för att springa om, är ironin ganska tragikomisk.
Testa Södermalm en fm på en söndag. Innan du kommer med dina bannor.

Testa Södermalm en fm på en söndag. Innan du kommer med dina bannor.
Min ironi framgick kanske inte? Jag försökte ironisera över bristen på förståelse för andra trafikanter.
Det finns två sätt att se på saken:
* Alla skall hålla sig på "sin" bana. Preussisk tolkning av trafikförordningen.
* Man hjälps åt så det blir så smidigt som möjligt för alla. Om löpare befinner sig på cykelbanan har de nog bedömt att det var lämpligt, om cyklister kör på vägen har de nog också gjort den bedömningen. Hellre fria än fälla.

Välj en av ovan. Men väljer du den översta gäller den även för cyklister. Och väljer du den nedre gäller den även för löpare.

Tolkas den åsikten som bannor bör man nog tänka ett varv till.

Jag har spenderat tillräckligt mycket tid på Södermalm i bil, på cykel och till fots, för att undvika platsen om jag vill ha fri väg från andra trafikanter. Vill man träna ostört och har valt att bo på Södermalm får man nog se transporten ut från stan som uppvärmning. Så gjorde jag.

Jalla det är fredag? Nee nu håller vi oss till traditionerna och spårar ut på fredagar och endast på fredagar!

För det är väl ändå full ironi i denna tråd?
#jagborpålandet

Min ironi framgick kanske inte? Jag försökte ironisera över bristen på förståelse för andra trafikanter.
Det finns två sätt att se på saken:
* Alla skall hålla sig på "sin" bana...
Ironin tappar ju lite kraft då du hittar på saker som "bilvägar". Cykelbanan är ju till skillnad från andra vägar något så unikt som en väg dedikerad för ett trafikslag.
Men med det sagt så finns det ju absolut skäl att vara lite förlåtande även mot löpare i grupp.

Ironin tappar ju lite kraft då du hittar på saker som "bilvägar". Cykelbanan är ju till skillnad från andra vägar något så unikt som en väg dedikerad för ett trafikslag.
Men med det sagt så finns det ju absolut skäl att vara lite förlåtande även mot löpare i grupp.
Visst, begreppet är inte officiellt, körbana hade varit ett bättre ordval. Ber ödmjukast om ursäkt för detta ordval som inte passade herrn.

Men om det är över 50 km/h är det trots allt otillåtet att cykla på vägen om det finns cykelbana bredvid och det inte är olämpligt att använda den med tanke på färdmålets läge (alltså inte för att jag tryckt in ölmagen i lycra och därför tycker jag skall köra på körbanan). Men "bilväg" var snabbare att skriva än "körbana på vägar för allmän trafik där det finns intilliggande cykelväg och hastighetsgränsen är över 50 km/h så det endast är tillåtet att cykla på vägen om man är på väg någonstans som gör cykelbanan olämplig". Det blir så långt. I det läget är alltså körbanan dedikerad för fordonsslag som inte är cyklar.
Jag vet att det är impopulärt här, men så är reglerna.

Sen tror jag det framgått att jag tycker det är rimligt att visa förståelse för de som väljer körbanan ändå. Om man gör det klokt. På samma sätt som man då skall visa förståelse för löpare som väljer cykelbanan.

De här organiserade jättegrupperna med löpare är väl framförallt ute på lördags- och söndagsförmiddagar och kör långpass inför Sthlm Marathon eller liknande? I och med att det inte är några pendelcyklister ute då tycker jag man kan ha överseende, åtminstone så länge de inte tar upp 100% av cykelbanan utan lämnar en liten bredd att cykla om på. Annat hade varit om de hållt på en måndagsmorgon kl 07:45, då hade det blivit kaoz och blodbad.

Tillbaka
Topp