Klungspringning av löpare på cykelbanor

Sinjon

Aktiv medlem
Ensama löpare som tränar på Stockholms cyklebanor istället för gångväg har varit ett stort irritationsmoment i pendlingstrafiken. Nu har det blivit ett allt vanligare fenomen med löpgrupper ledda av en ledare representerande olika klubbar företag springer på cyckelbanor. Hur juridisk stark är skylten med gångtrafik förbjuden? Kan man få böter om man bryter mot detta som löpare? Hur hanterar man detta, går det att fota dem och polisanmäla klubb/företag?

1778926932352.webp

Skämt åsido, det är ett jävla oskick. Antar att de ser sig som blixtsnabba även om de ökar stressen och risken för cyklister. För så snabba är de aldrig. Och de jag möter (har dock aldrig sett klunga) skulle lika gärna ha sprungit på den tomma gångbanan.

Man kan ju alltid höra av sig till respektive grupp då dom ändå brukar vara rätt bra uppmärkta vart ifrån dom springer ifrån (Oftast) Att man gärna ser att dom inte nyttjar CB till passen, om inte för säkerheten för deltagarna.

Tänker det är en bra start som en dialog för uppmärksamma problemet som kommer av det.
Nyttjar man bara ett trafikslag eller säg 2 (Gåendes & Köra bil) så har man oftast bara dom 2 vyerna att se farorna och problemen som uppstår.

Att prata med ledaren borde väl vara lämpligt?

Jag ser många såna här klungor eftersom jag bor typ i ett friluftsområde och det är rätt tydligt att det går att visa lite hänsyn och springa något mer på rad än i bredd om man försöker.

Sen om hela gång/cykelbanan är i smalaste laget från början så är det ju kört. Och så är det ju rätt ofta. Då kanske man snarare ska fråga om de kan ta en annan väg eller en tid som inte krockar med till och från jobbet.

Alternativt så köper man en kinesisk roterande ringklocka med frihjul och gör sig fri väg.

Kör rakt på, fronta i hög hastighet. Tänkt tanken många ggr. Inte sällan är det 20-40 pers som ”snackspringer”. Kör på bara. Rätt in i gruppen!

Tycker det här påminner om en annan vanligt förekommande konflikt så här på våren? 🥸
Verkligen, känns lite som att kasta sten i glashus osv., vi som cyklister måste väl kunna vara större än bilister i den här typen av diskussion?! 😄

Själv har jag aldrig upplevt detta som ett problem. De gånger jag stött på mindre grupper så har det varit tillräckligt att plinga i god tid så ger de plats och alla är glada.

Jag tycker det speglar vårt eviga argument för att använda körbanan, efter som GC är för oförutsägbart.

Tillbaka
Topp