Knä ont. Varför?

hoggeP

Ny medlem
Knä ont. Varför?
Tja.

Har försökt mig på det här med att cykla nu under ett par månader.
Innan dess var det ingen till lite rörelse pga diskbrock.

Nu har jag fått ont "ovanpå" knäna av cyklingen.
Ska jag räkna detta som "otränad symptom" eller kan det vara något fel på sadelinställning, sitt höjd eller styrhöjd eller dyl?

/H

Knä ont. Varför?
Jag har inte använt SPD skor.
Däremot har jag kört med SPD pedaler med platta moterad,
dom e ju smala så lite "innåt" har ju fötterna pekat...

Har bytt till vanliga FR pedaler nu så det kanske löser sig då.
tackar...

Nått annat det kan vara?

Knä ont. Varför?
Kan bero på mycket har själv haft problem.

Det går att sätta sadeln längre bak, sätt den så långt bak det går. Skulle du då få ont i ländryggen kan det bero på att avståndet mellan sadel och styre blivit för långt (kanske lättare till det om man haft diskbråck). Det problemet löser du med en kortare styrstam som eventuellt också pekar lite uppåt, men främst kortare. Detta löste mitt problem ett tag

Nästa gång jag fick ont i knä så hade jag för kort lårmuskulatur dvs hade stretchat för dåligt. Stretcha lårmuskulaturen efter varje gång du cyklat, gärna oftare. Stretcha länge, inga 10s fusk, och gärna så det sträcker rejält. Fungerade perfekt men det kan ta någon/några månader så ge inte upp.

Tredje anledningen kan vara som du säger, nybörjaront. Även om du känner dig utvilad i muskulaturen så tar det längre tid för ligament, senfästen mm att vänja sig vid den nya belastningen, vilket finns gott om i knäna. Vila mellan turerna är ett måste, du får ta bilen då och då:) Ignorerar man det här kan det bli serious trouble.

4:e anledning: Inte skjälv drabbad men man kan få ont om man cyklar på för tunga växlar. Ytnyttja växlarna och försök få någorlunda jämn belastning. Självklart kan man inte cykla på lättaste växlarna så benen vevar som en propeller, cykla med ett motstånd som du kan hålla under längre tid... lite fingertoppskänsla.

Cykla inte skiten ur dig i början även om du psykiskt klarar av det. Finns många fler anledningar men tänk på det här så löser det sig förhoppningsvis :)

Knä ont. Varför?
Tackar och bockar för tipsen.
Lite och tänka på...
Svår avvägning mellan att inte belasta ryggen fel och inte heller knäna...

Nån bil blir det inte men lite lugnare cykling och mer stretching :)

/H

Knä ont. Varför?
Kan ju myckte väl ha med sadelhöjd att göra också..

Men i och med att du har ont så är tipset voltaren eller annan antiinflamatorisk gojs 3 gånger per dag och vänta till det är helt borta.
Om en inflamation blir långvarig så är risken att det läker fel, är den svullet i knät så kan tom ärrvävnad bildas, och det är inte bra.

Jag har haft väldiga problem av samma slag, dock pga felväxt i knäna och att det var lite trångt..
Och nu är det opererat, i båda knäna..
Men inflamationerna är inte bra!

Knä ont. Varför?
Jag lägger en röst på för trögtrampat =) Vanligt "nybörjarfel" att man trampar för trögt vilket i regel tar ganska hårt på knäna. Alltså försök hålla ett någorlunda jämt motstånd oavsett lutning.

MVH

Tillbaka
Topp