knack ljud från styret?

loppanspappa

Ny medlem
knack ljud från styret?
Panik! Ska cykla Vättern för första gången på fredag,så i dag tog jag sista svängen inför loppet. Och vad händer då om inte att ett knakande ljud uppstår från styrstam eller där i kring när jag "ligger på" och kör lite hårdare! Panik! Kan inget om cykelservice! Vet nån vad det kan vara och vad man gör åt det i såna fall?! Cykeln är en Trek 1000 2004 års modell. Har försökt att "provocera" fram ljudet i garaget utan framgång. Känns som att ljudet uppstår när asfalten inte är perfekt. Hjälp!

knack ljud från styret?
Har vart så för mig i ca. 1 år när man drar på hårt över terräng och lägger tyngden bakåt/drar upp styret. Har provat att spänna/lossa på både styre och styrstam men det låter fortf. Men det är inget fel på ngt det funkar helt perfekt (Har droppat ca 1.60 med det) så jag tror att det är lugnt.

knack ljud från styret?
Det blir ofta så lite varstans på aluminiumcyklar då delarna "klibbar ihop med varandra". Det brukar lösa sig med aluminium/kopparpasta, eler även vanligt fett brukar hjälpa.

knack ljud från styret?
Jag hade problem med det där förut, för mig var det skruvarna i styrstammen som höll fast styret som hade nötts ut. Lite tejp runt dom tills jag bytte styrstam fungerade bra..

Det lät i alla fall mycket när jag drog hårt..

knack ljud från styret?
Cykelhandlarens bästa vän - ABUS låsspray.
Detta har jag använt i många år på knirkande kundcyklar. Man behöver inte plocka ned grejorna, utan bara spraya på skarvarna.
Kontrollera naturligtvis också att allt är ordentligt fastdraget.

/Martin

http://www.cykelforum.se

knack ljud från styret?
Har sånt ljud ibland på min trek 1500 -04 o ja va uppe hos Henriksson där ja köpte den o dom kunde inte hitta något fel o fick höra av en annan trek ägare att de kan vara handtagen som gör ljudet men vill du vara på den säkra sidan så kolla all skruvar så dom sitter som dom ska o smörj in med smörjmedel o fett.
Men de va som en sa till mej: konstigt ljud ifrån bilen = ska ta en titt när ja har tid , konstigt ljud ifrån cyklen = full panik o fram med verktygen o undersök va de kan vara för fel...

knack ljud från styret?
Jag vet Vad problemet är:) Två saker, Du kör med en gaffel med för lite slag eller så har du slarvat med skruvåtdragningen, ifall du har 4 skruvar till o fästa styret med ska du alltid kors dra den. vilket innebär att du skruvar fast en skruv o sedan tar du en snett mittemot. så borde det bli bra, eller så kör du med koppar pasta:)

Tillbaka
Topp