Knackande/Hackande i vevaxlarna runt 23-25 km/h

Verniax

Medlem
Hej, har precis köpt en grym Specialized Turbo Vado 3.0 IGH men efter att ha kört ca 10 mil har märkt att det ibland rycker/knackar/hackar i vevaxlarna runt ca 23-25 km/h så att det känns i pedalerna. Bara litegrann precis så att man märker det. Det händer inte i lägre hastigheter. JAg tänker att det kan vara pga att motorn stänger av och på, men samtidigt känns det inte helt rätt. Jag har förstås kontaktat affären men de kunde inte upptäcka något när de provkörde den. Har fått en servicetid för genomgång men tänkte höra om detta kanske är ett normalt fenomen för elcyklar. Cykeln går helt normalt i övrigt.

Knakar det i vevaxlarna (vevarmarna?) efter tio mil så tänker jag vevaxelbultar som inte efterdragits.
Tack för input. Visade upp den igen för experterna i affären, som också provcyklade. Den visar sig att det jag upplevde var just när motorn slår av/på vilket ger en lite knyck i vevaxlarna. FÖr min sinnesfrids skull fick jag testa en ännu dyrare elcykel från Specialized, som också uppvisade detta fenomen just kring 25 km/h. Bara min oerfarenhet av elcyklar alltså. All good!

Tillbaka
Topp