Knäckande oljud...

Knäckande oljud...
Hej! Har sökt igenom forumet och ett antal Youtube-klipp men hittar inget som passar så testar min lycka hos er. ? Har en mountainbike där jag precis bytt kedja, kassett och vevlager och tänkte att nu blir allt bra MEN jag har ett fruktansvärt oljud (lyssna på filmerna) när jag trampar (högre belastning = högre ljud), det knäpper eller mer som om man knäcker något. Jag TROR att det kommer från bakhjulet/kassetten men är inte säker. Helt oregelbundet (några gånger i minuten) och verkar vara i alla växlar, enda mönstret är att det händer när jag belastar.

Två filmer här:

Någon vänlig själ som har en idé på vad det kan vara? Känns som jag snart bytt ut halva cykeln.

Tack på förhand!

Knäckande oljud...
Kolla så att kassetten sitter som den ska. Jag hade liknande oljud efter att haft cykeln inne på service och då var det kassetten som cykelmeken inte hade dragit åt ordentligt. Det knäppta ordentligt högt när jag trampade, framför allt på de tyngre växlarna.

Knäckande oljud...
Eftersom der knäpper när du inte ens sitter på hojen känns det som att man kan utesluta sadelstolpe och trampor. Vevlager inte så troligt heller. Jag skulle börja med att kolla inne i huben om det är något fel med de små fjäderbelastade vingarna. Jag skulle även kolla så att kedjan inte fastnar till i någon kugge och sedan släpper och orsakar ljudet. Fundera på om ljudet uppstår varje varv på kedjan, varje varv på hjulet eller varje varv på pedalen för att minska ner antalet möjliga fel.

Knäckande oljud...
Stort tack för era svar!
  1. Bakväxel: Allt känns ok där och ser inget konstigt när det låter.
  2. Kassett: Intressant tanke, det var serviceverkstaden som gjorde det så tänkte inte att även de kan göra missar, ska undersöka den närmare (väntar på kassettverktyg) eller be dem kolla en gång till.
  3. Huben och vingar (vad är det? :unsure:): Är lite nybörjare men antar att detta är navet på hjulet? När jag gick tillbaka till verkstaden var just detta hans hypotes så jag får kanske be dem gå till botten med detta.
Återkommer när jag vet mer men mycket tacksam för er input!

Knäckande oljud...
Diagnostisera ljud och var det kommer ifrån är nästan omöjligt själv. Förhoppningsvis är det bara en växeljustering. Det tar ett litet tag att få hela drivlinan att jobba åt samma håll.
Kolla så kedjan är parallell med ramen på mittersta växeln bak och innersta eller mittersta klingan fram.

Knäckande oljud...
Om ljudet kommer när du rullar men inte när du trampar kommer det förmodligen från huben i navet. Rulla i så fall cykeln tills det knäpper till och kolla var ventilen är. Rulla vidare och se om det knäpper igen när ventilen är i samma läge. I så fall knäpper det ju en gång per varv och eftersom kedjan inte rört sig kommer ljudet ganska säkert från navet/huben.

Knäckande oljud...
Jag har ett Sram Red vevparti på min MTB. På drevsidan sitter ett täcklock över insexskruven som är fingängat. Varje vår får jag plocka bort detta, rengöra och fetta in då det ger ljud ifrån sig av någon anledning. Tror jag moterat bort vevlager rengjort och en gång bytt det bara för att konstatera att knaket kvarstår. Minsta lilla salt/grus i täcklocket får det att börja knaka.
IMG_0844.jpeg

Knäckande oljud...
Bara en gissning, men jag bytte nyss vevlager, kassett och kedja och fick ett våldsamt knak vid belastning. Det visade sig vara en av kransarna fram som var sliten och det knakade när kedjan fann sig till rätta på den. Den mindre slitna kransen gav inget knak/oljud.

Knäckande oljud...
Testade nu med ett annat hjul (allt annat lika) och knäcket är borta! Så då borde det vara antingen kassetten (bytt på verkstad för 2 veckor sedan) eller "free hub body" (vad man nu kallar det). Men hur ska man veta vilken body man ska ha? Amazon - Shimano har dessa, kan denna funka? Det är en Crescent Njord 29 tum men såg inget vettigt i manualen. Tack igen!

Tillbaka
Topp