Knäckt 2014 ram - 57% eller annan ram?

Kung_Gustaf

Ny medlem
Jag knäckte som känt min ram årsm. 2014. Ramgarantin gick in och tog den smällen.

Problemet nu är att den inte finns kvar och ersättningsramen jag blev erbjuden är ju värre men inte likvärdig. Jag hade en enduroram 160/160 26".

Alternativ 1
Nu ville dom ge mig en Freeride/downhill ram 26" med 180mm bak som jag kunde sätta min 160mm gaffel fram + mina delar. Det tackade jag nej till. Den ramen med standardutrustning väger nästan 16kg och är gjord för parken.

Alternativ 2
Dom köper tillbaka min cykel för 15-16000kr.

Alternativ 3
Detta har vi diskuterat fram: en annan "enduroram" i 27,5" inkl. bakdämpare och Pike-gaffeln för 6000kr.

Sistnämnda är det enda intressanta. Men å andra sidan så har jag fått till mig från flera håll att ramgarantin borde innebära att dom ersätter mig med en likvärdig ram, hel cykel eller häver köpet och ersätter mig för hela cykeln? Det blir en ganska dyr cykel om jag ska tappa 11000kr på 1,5år och sen stå där utan cykel. Ska jag ha en likvärdig från samma tillverkare får jag lägga till 18000kr. Då är det en väldigt dyr cykel från början..

Konsumentombudsmannen i kommunen är på semester och konsument hallå stängde 15:00. ARN har ingen rådgivning.

Jag ska erkänna att det känns rätt surt att behöva lägga ut massa pengar bara för att deras produkt inte höll i mer än 1,5år. Tänker jag fel? Har dom fullföljt deras åttagande genom de ovanstående alternativen?

Beror inte det vad garantivillkoren säger? Kan ju faktiskt vara så att den de erbjuder faller inom "likvärdig". Har du kolla upp "deras åtagande"?

Men klart det är surt!

Ta alt 2 och köper en beggad hoj då? Borde ju gå att fynda nåt.

Senast ändrad:
Egentligen kan man ju tycka att det är cykeln du köpt, och inte ramen.

Å andra sidan är det som jag skrev i en annan tråd faktiskt så att Snigel inte dör om du kör en 27,5" ram med 26" hjul, speciellt inte en tysk ram som säkert har lite onödigt högt bb till att börja med ändå.

Om det var jag skulle jag alltså bara ta den nya ramen och ge tusan i att byta resten.

Senast ändrad:
Får du en ny ram och Pike för 6000kr är det inte ramen du betalar för, utan enbart gaffeln. Och dessutom till ett förmånligt pris. Det tycker jag är bra. Det finns ju inget fysiskt hinder för dig att montera dina existerande prylar (hjul och gaffel mm) på den nya ramen väl?

Får du behålla gamla ramen ? Jag hade nog tagit alternativ 3 och kört vidare med befintliga hjul till vintern och sen fixat nya fälgar.

Med tanke på att komplett strive kostar 25000kr och 16000kr ersättning ger 9000kr i mellanskillnad. Alt 3 låter bara dumt.

(ii) Vi förbehåller oss att reparera defekta ramar eller gafflar eller ersätta dem genom en motsvarande efterföljande
efterföljningsmodell.

(iii) Vid en erforderlig ersättning av ram och/eller gafflar ersätter vi dessa efter tillgänglighet i samma färg, vi förbehåller oss dock vid ej förfogande ersättningen i en annan färg.

(iv) Våra garantiprestationer omfattar inga vidare prestationer (som t.ex. kostnaderna för montering och transport) och eventuell vidare monterings- och materialkostnader till följd av en mellanliggande modellväxel. Kostnaderna ska bäras inom ramen av vår frivilliga garanti från kunden.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad jag ska tycka. Klart att allt blir billigare än när jag först började tänka att jag själv får bekosta en ny ram. Samtidigt så är det ju inte ett fel jag åstadkommit med min cykling utan ett produktionsfel. Därför känns det fel att betala för gaffel +annat. Även om jag är smått exalterad över den nya geometrin det innebär.

Ska jag byta tänker jag byta allt, hjul och gaffel.

Eller 16000 å få behålla delarna :) Nädå men vad kostar en lös Canyonram ?? Du borde kunna få det & behålla allt utan ramen som är bajs. Då får du köpa ny ram & lite nya lager. Det måste vara det vettigaste ifall de inte kan fixa en likvärdig 26 :a. Börjar tycka att Canyon är rätt trista å speciellt efter att talat med mannen uppe på Falun tävlingen nån mera uttråkad agentursägare har jag då aldrig mött. Redan då känndes nästan Biltemacyklar som roligare. Men det kanske inte var "ägaren" men det var den uppfattningen jag fick av han.
RIKTIGT DÅLIGT att ett så stort märke ska strula såhär. Vad ska de ha en representant i Sverige för kan man undra är det för att förhindra reklamationsärenden>??
Jag kommer inte handla Canyon det är rätt säkert börjar kännas som en viss Mr Stanton detta...

BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på att komplett strive kostar 25000kr
> och 16000kr ersättning ger 9000kr i
> mellanskillnad. Alt 3 låter bara dumt.

Nja, en Strive med likadan utrustningsnivå kostar 33000kr.

Spectral med 160mm fram lockar ju ändå lite.. äh, jag får se det som ett årligt byte och vara glad helt enkelt :)

Har du inte redan en 150mm-gaffel? Då kommer väl i princip geometrin bli densamma med din nuvarande gaffel som om du körde en "vanlig" spectral, bortsett från lite lägre BB.

Om du sen kan köpa en annan gaffel för 6000kr så är väl det en trevlig bonus.

Förstår inte hur ni kan tolka detta erbjudande från Canyon som något dåligt? Kedjestagen blir ju inte längre bara för att du sätter på ett mindre hjul. Jag skulle tycka det var toppen om man kunde "byta ut" sin gamla ram utan kostnad om/när den går sönder.

Jo men lite såhär om man köper en Porsche så vill man inte få 14" hjul som orginal bara för att 22" råkade vara slut.

EST skrev:
> Jo men lite såhär om man köper en Porsche så
> vill man inte få 14" hjul som orginal bara för
> att 22" råkade vara slut.

Fast han äger idag en 26"-cykel. Och ersättningsramen går utmärkt att använda med hans befintliga hjul. Att han samtidigt vill uppgradera hjulstorleken är inget som de borde ta hänsyn till. Om de hade trollat fram en likadan ram som den som gått sönder ur någon gömma hade han fått vara nöjd med den. Det här är ju en mycket, mycket bättre deal.

Helt gratis.

Du har ett alternativ till. Och vad garantin säger är helt ovidkommande i det här fallet. Gissar att din konsumentvägledare kommer att föreslå något liknande.

Med reservation för att jag skriver ur huvudet och kanske missar något. Mer info ex här: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm

Reklamera produkten, då gäller lagen istället för garantivillkoren. Att cykeln spricker är inte normalt slitage och beror rimligtvis på ett ursprungligt fel, nämligen att cykeln är för klent konstruerad (du är ju inte särskilt tjock ens) eller har något materialfel. Att köra en endurocykel i en bikepark är ju knappast att klassa som onormal eller användning heller.

Canyon har då enligt samma bestämmelser rätt att reparera eller byta ut varan alternativt ge dig alla pengar tillbaka. Eftersom reservdelar saknas kan de inte reparera den. Det är inte en ram du köpt utan en cykel som är varan. Alltså är det cykeln de bör ersätta. Det förutsätter förstås att du inte bytt ut mer än halva cykeln och sålt delarna som jag gjort.

Ja ifall de då även trollar med "rätt" hjul osv till den så är det en bra deal . Men det är ju ett skämt att han ska behöva köpa saker till en utbytesram. Jag fattar att man kan ha 26" hjul i alla ramar som är tänkta till större hjul men det är fan ingen bra deal om man just köpt en cykeljävel för över 30 papp. Skillnad om de erbjöd en Spectral i 26"

H. skrev:
> EST skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo men lite såhär om man köper en Porsche
> så
> > vill man inte få 14" hjul som orginal bara
> för
> > att 22" råkade vara slut.
>
>
> Fast han äger idag en 26"-cykel. Och
> ersättningsramen går utmärkt att använda med
> hans befintliga hjul. Att han samtidigt vill
> uppgradera hjulstorleken är inget som de borde ta
> hänsyn till. Om de hade trollat fram en likadan
> ram som den som gått sönder ur någon gömma
> hade han fått vara nöjd med den. Det här är ju
> en mycket, mycket bättre deal.
>
> Helt gratis.

+1

Fan va glad jag hade varit om jag sluppit ur en obsolet hjulstorlek så smidigt...

Rätt tråkigt att bli tvingaz att byta stl. Han kan ju ha massa26"däck för olika förhållanden och kanske vinterhjul? Sånt är inte gratis attb yta ut!

mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Rätt tråkigt att bli tvingaz att byta stl. Han
> kan ju ha massa26"däck för olika förhållanden
> och kanske vinterhjul? Sånt är inte gratis attb
> yta ut!

Men ingen tvingar väl honom att byta hjulstorlek?!

Han får däremot, helt utan kostnad, en ram som förutom att passa till hans existerande komponenter dessutom klarar av ytterligare en hjulstorlek.

Kedjestagen på den 27,5"-spectralen som han erbjudits är precis lika långa som på den 26"-Strive som har gått sönder.

Den enda parametern som möjligen kan vara till det sämre är BB-höjden som blir något lägre om man kör med 26"-hjul på Spectralen. Men det lär väl inte vara någon katastrof?

Edit: Råkade jämföra med kolfiber-spectral, den hade visst kortare CS.

Edit2: Tänkte fel när jag ändrade. Den gamla Striven och den nya Spectral har båda 430mm CS.

Edit3: Lade till Edit2-text.

Senast ändrad:
Å ena sidan håller jag med Rattnalle, men...

...det är knappast skillnaden mellan 29" och 26" vi snackar här. Spectral har 430mm kedjestag, det är väl ungefär samma som Striven. Kör du med 160mm gaffel och 26" fram får du typ 10mm lägre bb, that's all. Det är inte ens säkert att du skulle märka skillnaden om du sen skulle klämma i 650b-hjul.

Kom ihåg att du har gamla gaffeln och dämparen kvar när du tagit alternativ 3 Ny ram inkl dämpare och gaffel 6000- sälja befintlig dämpare och gaffel-3500 kanske =2500 och nya ekrar och fäljar som är slitdetaljer sen när du har råd tid och lust så har du en cykel som går att sälja och har ett värde till skillnad mot din 26:a som säkert tappat mer än 57% i värde bara pga att det är en 26:a.
Annars finns det nog många med 26 ramar som gärna byter med dig och tar kostnaden. Jag har en trek remedy 26 2011 med 2013 framtriangel som du kan få byta åt dig tex.
Jag tycker du fått en bra deal för du får nytt för kostnaden att serva dina gamla dämpare.

Kung_Gustaf skrev:
> Jag får lämna iväg dämpare och ram mot
> dämpare och ram, så det går på ett ut.

Jamen då har du ju ingen kostnad och canyon håller dig skadeslös med en ram som motsvarar din!
Framgaffeln då ? Sälja din och köpa deras, vad blir mellanskillnaden? Sen 27fäljar till dina nav när du krachar dom.

fredrik168 skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Jag får lämna iväg dämpare och ram mot
> > dämpare och ram, så det går på ett ut.
>
>
> Jamen då har du ju ingen kostnad och canyon
> håller dig skadeslös med en ram som motsvarar
> din!
> Framgaffeln då ? Sälja din och köpa deras, vad
> blir mellanskillnaden? Sen 27fäljar till dina nav
> när du krachar dom.

Jag måste fortfarande köpa en ny Pike-gaffel, DT 1501 fälgar, straightpull-ekrar, nipplar, däck. Inte gratis men jag börjar förlika mig med tanken att det är dags att "byta" cykel så att säga och då är det ju en sjukt bra deal :)

Sen är jag iofs lite av åsikten att ett garanti-/reklamationsärende inte ska handla om att skaffa sig en bra deal. Men jag prutar inte heller och förväntar mig då inte köpslagning från andra sidan. Men jag är väldigt glad att jag slipper trassla öga mot öga med någon lokal ÅF när detta händer. Känns jättebra att ha en lokal kontakt i Bålsta som sköter allt mot tyskarna.

Det känns inte direkt seriöst att öht börja dribbla procentsatser när man skeppat en ram med ramgaranti som inte håller, och sedan inte ha nya att skicka ut.

Canyon känns som riktiga skämtare. Även om dealen dom erbjuder inte är hemsk.

underscore skrev:
> Det känns inte direkt seriöst att öht börja
> dribbla procentsatser när man skeppat en ram med
> ramgaranti som inte håller, och sedan inte ha nya
> att skicka ut.

+1

Jag vettefan vad jag själv hade valt faktiskt.

Till att börja med är det iofs rätt kasst att inte ens klara av att hålla ramgarantin i 1,5 år. Är garantin tre år? Känns ju sådär. Är man nu toknöjd med cykeln och den inte råkar ha föråldrad hjulstorlek så är det ju rätt surt.

Köra fel hjulstorlek i ramen hade jag kanske kunnat förlika mig, i synnerhet om jag hade fräscha däck som jag trivdes med, med men då skulle jag vilja byta in gaffeln också så att jag senare när jag har ork och lust bara kan ekra om hjulen. Fälgar är ändå delvis förbrukning.

Du måste väl inte köpa nånting egentligen?
Kan du inte bara ta ramen och skruva över dina pryttlar och köra tills du hittar en grym deal på hjul och gaffel?
Om det är som H.och marran skriver så blir ju skillnaden lägre bb och det behöver ju inte vara negativt.
? nytt är alltid kul,

Rattnalle skrev:
> Jag vettefan vad jag själv hade valt faktiskt.
>
> Till att börja med är det iofs rätt kasst att
> inte ens klara av att hålla ramgarantin i 1,5
> år. Är garantin tre år? Känns ju sådär.

Det är hela sex års ramgaranti. Cykeln är modellår 2014.

> Är man nu toknöjd med cykeln och den inte råkar ha
> föråldrad hjulstorlek så är det ju rätt
> surt.

Föråldrad hjulstorlek? Snart kommer alla inse att 26" är de shit och att det andra något påhitt för XC-folk att komma ut i skogen ;)

Kung_Gustaf skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Jag vettefan vad jag själv hade valt faktiskt.
> >
> > Till att börja med är det iofs rätt kasst
> att
> > inte ens klara av att hålla ramgarantin i 1,5
> > år. Är garantin tre år? Känns ju sådär.
>
> Det är hela sex års ramgaranti. Cykeln är
> modellår 2014.

Åfan. Mindre användbart i praktiken alltså. Vettefan om jag hoppas på att min går av eller inte, den är ju ett helt år äldre så det lär ju inte finnas en enda reservdel ;)

> > Är man nu toknöjd med cykeln och den inte
> råkar ha
> > föråldrad hjulstorlek så är det ju rätt
> > surt.
>
> Föråldrad hjulstorlek? Snart kommer alla inse
> att 26" är de shit och att det andra något
> påhitt för XC-folk att komma ut i skogen ;)

Jo. Men då är det hippt igen. Just nu är det ute ;)

Att få 16k och behålla massa delar låter ju toppen, finns ju massa porrigt från små obskyra märken att få för dom pengarna.

Mange. skrev:
> Att få 16k och behålla massa delar låter ju
> toppen, finns ju massa porrigt från små obskyra
> märken att få för dom pengarna.

Fel, för 16k ska dom ha in hela cykeln. Annars hade jag köpt en Banshee-ram och varit som ett barn just nu :)

Ah. Okej, jag har missat.. Vilken sits du har då, antar att cykeln du hade redan funnits några år . Vilket gör aatt den nya ersättaren kommer att finnas om du skrotar en ny inom nåt år. Enligt jofa äär det mesta på en cykel slitdelar och behöver bytas vartannat år ändå, så nya fälgar om 2 stenkistor är väl inte så mycket att bråka om, det är ju gaffeln ssom står fför irrirritation

(mimin mobils keyboard app har ffått spel ochjag ororkar ininte ändra alalla fel)

Står ju på deras hemsida att de erbjuder 6år utöver konsumentköplagen.

Jag skulle inte acceptera det dom erbjuder. Du bör få ram och gaffel gratis och i värsta fall skicka in din 26" ram och gaffel. Eu reklamations lagstiftning är vad som gäller här. Bråka på mera och säg att de själv säger att konsument lagen gäller!

"Dina rättigheter vid fel på varan

Enligt EU-direktivet har du rätt att reklamera ett fel på en vara upp till två år efter köpet. Medlemsstaterna har dock rätt att i sin nationella lagstiftning bestämma om längre reklamationsrätt vilket bland annat Sverige har gjort med tre års reklamationsrätt.

Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Reparation eller byte skall ske kostnadsfritt, det vill säga att du inte ska behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig.

Om reparation eller byte inte kommer ifråga, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig, har du rätt att kräva ett lämpligt prisavdrag eller häva avtalet. Hävning av avtalet betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som du har betalat mot att du lämnar tillbaka varan. Du har dock inte rätt att häva avtalet om felet är obetydligt."

Senast ändrad:
Inte för att vara sån, men jag känner människor som råkat ut för exakt samma sak. Knäckt en 26" och fått en 27,5" utan att knorra.

I en bransch där standarder byts ut varannan säsong känns det som man får räkna med att saker inte ligger på lagerhyllor och blir dammiga i väntan på en reklamation. De flesta gör inte fler hojar än de säljer på en säsong. Det kan man väl tycka vad man vill om, men det är nog bara att tugga i sig bajsmackan och svälja om man vill pyssla med mtb. Det är nog inte unikt för Canyon.

Jag tycker att dealen med Piken är schysst, du kan ju kränga den om du inte vill ha den.

Happykonsensus verkar vara att det är bättre att få en två år gammal ram istället för en nyare modell.

Eftersom den nya modellen även kan köras med den mer framtidssäkra hjulstorleken 27.5.

Just nu känner jag mig väldigt nöjd över att inte vara i cykelbranschen.

Fast man ska inte erbjuda en massa års ramgaranti på prylar man inte tänkt ha tillgängliga kan jag tycka. Jag hade ju inte accepterat att få en ny sving med annan axel som inte passar hjulet till exempel även om den nya standarden är häftigare. Inte utan att få ett nav också.

Att ha en garanti är en kostnad man får väga mot att den eventuellt kan locka kunder.

Men de lär ju inte ha haft koll på exakt vilka hojar de skulle lansera och plocka ur sortimentet när de började sälja Strive i 26"? Om de var tvungna att sitta på stora överlager ifall de behövde skicka iväg reklamationsramar skulle de antagligen inte ha så överkomliga priser.

Rattnalle skrev:
> Fast man ska inte erbjuda en massa års ramgaranti
> på prylar man inte tänkt ha tillgängliga kan
> jag tycka. Jag hade ju inte accepterat att få en
> ny sving med annan axel som inte passar hjulet
> till exempel även om den nya standarden är
> häftigare. Inte utan att få ett nav också.

Kommer TS få några problem gällande matchning med vevlager, styrlager, sadelstolpe eller nav?

Som sagt var, det enda problemet jag kan se att sätta 26"-hjul på en 27.5"-spectral är att man får 12mm lägre BB än vad som var tänkt.

> Att ha en garanti är en kostnad man får väga
> mot att den eventuellt kan locka kunder.

TS har blivit erbjuden en helt ny ram och bakdämpare utan kostnad. Det är väl toppen. Hur kan det vara dåligt att han får en 2015-modell istället för en äldre? Tycker ni att han ska tjata tills de startar upp maskinerna och ger honom en gammal modell istället?

Det handlar väl i slutändan om man ska äta bajsmackan eller vara principfast.

Jag är rätt "Svensson" av mig så att troligtvis knyter jag handen i byxfickan, ler åt min nya 650B-moppe och lägger ut dom pengar som krävs för att göra den perfekt. Det blir ju i alla fall en cykel jag skulle vilja ha.

Men återigen så vill jag ändå säga att dom har bemött mig bra, varit resonliga och svarat relativt fort. Det har ju inte varit kalla handen om jag har haft några egna förslag.

Av ren nyfikenhet, vad är det du skulle försöka åstadkomma om du inte knöt handen i fickan?

Tror du det är helt omöjligt att de kan ordna 10% rabatt åt dig på en Spectral 7EX? Det skulle isåfall innebära att du får en helt ny cykel för 6000:- om du lämnar in den gamla (och får 16' för den).

Tillbaka
Topp