Knäckt axel i fatbike nav

Moses95

Aktiv medlem
Yello era experter!

Min kollega har köpt sina två senaste cyklar på Biltema, fatbike Yosemite eller va de heter.

Han har på båda efter en sommar knäckt bakaxeln i båda.. Navet är omärkt men han undrar om jag kan hjälpa han!

Kan ni hjälpa mig hjälpa han?

Det är en genomgående axel i navet som sätts fast med mutter på varsin sida dropout, den axeln är rätt tjock och knäckt.. ?

IMG_4207.jpeg
IMG_4208.jpeg

Sitter axel-resterna kvar där inne, eller går den att knacka ur?
De tror jag är lätta att få ut, bekymret är ersättningsaxel men om det är som Coffe säger att dom hjälpt fixa axel så är det den + någon/några kulor som krävs!?
Tror att det är ett känt problem på biltema hojarna och dom har hjälpt att skaffa en ny axel.
Det ante mig då båda gått sönder! Har du mer info ang att de hjälper att hitta ny axel? Har du sett i någon tråd här eller hört av en kompis kompis? Det vore ju toppen om det är så! ?

Baknav med frihjul (d.v.s. ej kassett ) har ett designproblem som kan leda till böjda och trasiga axlar.

Jämfört mot ett frihjulsnav finns det inte några lager på navets högra sida som kunde stödja böjningskrafter på axelns del under frihjulet. Under tyngre cyklister, vid stökigare åkning och med billigare stål har sådan axel högre chanser att tröttna och knäckas.

Det går sannolikt att köpa en ny axel för ett vanligt hjul (130-135 mm brett), men den kommer troligen att vara av samma icke-hög kvalité. Decathlon (RIP) brukade sälja lösa reservkomponenter för enklare nav. Annars är det webbutiker och trial-and-error som gäller.

För en fatbike lär det bli ännu svårare att hitta rätt axelstorlek. Fatbikes komponenter är mer sällsynta or mer unika. Kanske man kan hitta någonting på Aliexpress. Med bredare fatbikenav och axlar (170-190 mm breda) är chanser att böja den igen ännu högre.

https://ae01.alicdn.com/kf/S61c27e598b9e4375b4e3008c2423391bb/Hub-Axle-Mtb-Bike-Rear-Quick-Release-Skewer-Hub-Hollow-Shaft-Replacement-Parts.jpg_.webp

+ någon/några kulor som krävs!?

Sådana nav brukar ha ¼" kulor i baknavet. Det går att köpa dem på flera ställen.
Men jag ser några kulor kvar i navet på bilden. Det säkraste sättet är att få dem ut, mäta dem med skjutmått och köpa lika kulor. Man brukar inte behöva fler än 20 stycken per nav.

Såhär ser axeln ut, med tankespår att den är knäckt är måtten inte på mm, men ungefär! Så en 185mm axel, är de vanligvis 150mm mellan dropout och 110 eller något mellan lager? ? Tusen tack för utförliga svar och analyser @Atakua
IMG_4222.jpeg
IMG_4225.jpeg
IMG_4223.jpeg

Såhär ser axeln ut, med tankespår att den är knäckt är måtten inte på mm, men ungefär! Så en 185mm axel, är de vanligvis 150mm mellan dropout och 110 eller något mellan lager? ? Tusen tack för utförliga svar och analyser @Atakua
Visa bilaga 710733Visa bilaga 710734Visa bilaga 710736
Är lagerbanorna en del av axeln eller skruvas de på från vart håll?

1720507725019.png

Om de skruvas på borde vilken gängstång som helst kunna fungera som en nödlösning?

Såhär ser axeln ut, med tankespår att den är knäckt är måtten inte på mm, men ungefär!
Det är okej tycker jag. Med sådan gängad axel finns det lagom stor marginal för att flytta koner och muttrar några millimeter upp eller ner. Bara att den nya axeln inte är för kort, den måste sticka ut från dropouts för att ändmuttrar skulle kunna skruvas på den.

Jag tror att axelns hela längd spelar viktigare roll än vad avståndet mellan dropouts blir i detta fall. Fatbikes brukar ha bakaxlar antingen 170 mm eller 190 mm för QR-axlar, 177 mm eller 197 mm för genomgående axlar; för solida axlar vet jag inte.

är de vanligvis 150mm mellan dropout och 110 eller något mellan lager?
Du menar kanske Boost axlar (110 mm fram, 148 mm bak). Jag känner inte till om solida axlar ens tillverkas för Boost-standarden. Hursomhelst är Boosts 148 mm inte tillräckligt bred för en normal fatbike. Men detta är inte uteslutet, man kan bygga en fatbike även med ett 135 mm nav (t. ex. Surly Pugsley).

En 6,33±0,02 mm kula är precis ¼ tum, så jag hade rätt på det.

Är lagerbanorna en del av axeln eller skruvas de på från vart håll?

Visa bilaga 710743

Om de skruvas på borde vilken gängstång som helst kunna fungera som en nödlösning?

Tänk på stålkvalité som behövs för ändamålet. Det är faktiskt svårt att hitta gängad stång i rätt storlek som kan hålla vikt utan att böjas. En random förnicklad stång från Hornbach/Bauhaus duger tyvärr inte.

Jag har en custom längre gängad stång som passar till QR-nav. Det tog min svärfar en del letande för att skaffa den, och den såldes inte över disk.

Tänk på stålkvalité som behövs för ändamålet. Det är faktiskt svårt att hitta gängad stång i rätt storlek som kan hålla vikt utan att böjas. En random förnicklad stång från Hornbach/Bauhaus duger tyvärr inte.

Jag har en custom längre gängad stång som passar till QR-nav. Det tog min svärfar en del letande för att skaffa den, och den såldes inte över disk.
Förstår vad du menar, men känner mig högst osäker på vad som krävs.
Alla mina cyklar har någon klen, ihålig, axel av aluminium, så en solid axel av stål borde duga?

Men 12.9 borde väl fungera?

Men till TS:
Innan du ens överväger detta, säkerställ vilken gängstorlek du har. De som länkats tidigare har varit tum-gänga.

Knäckande!

Min ringa erfarenhet av BT-cyklar och i synnerhet av deras hjulaxlar är att gängstigningen inte är av någon av människan känt dimension. Innebär att befintliga koner, skruv och mutter inte omedelbart kan återanvändas på annat gängat. Man kan hoppas på det bästa. Men frukta det värsta.

Svåger att svara alla men det är en gängad axel, 185mm jag behöver. Jag ska se vad det är för gänga på axeln så kanske man kan få en gjord alt testa med gängstav.. Verkar svårt att hitta en, om man inte vänder sig till Alibaba, men därifrån har jag aldrig beställt!

Svåger att svara alla men det är en gängad axel, 185mm jag behöver. Jag ska se vad det är för gänga på axeln så kanske man kan få en gjord alt testa med gängstav.. Verkar svårt att hitta en, om man inte vänder sig till Alibaba, men därifrån har jag aldrig beställt!
Standardstigning ( inte BT-stigning!) på qr-axel är 1 mm. Det lär du inte hitta i gängstång tyvärr.
Men kanske, fast tveksamt, en 10 mm UNF? Ta med en mutter o testa där de finns.

En annan aspekt kan också vara skicket på den här lagerbanan.
Så vida det inte är en synvilla så borde nog mer bytas än bara "gängstången"?
1720542165566.png

Tja, efter en kraftsamling är jag tillbaka!

Jag testade m10 gängstav, det passade inte.. Jag tar en en mutter ut till skruvkillen ute på ön.
Har sökt omkring på google efter 185mm axel och det verkar som att jag har hittat en, Y3F698060. Vad tror ni om den?

1721110681578.png

Senast ändrad:
Alltså, bara ett sätt att lära sig om den axeln passar. Om gängstigning på den är samma som den gamla axeln hade, ser jag inga ytterligare problem.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att en fatbike har en sådan relativt kort axel.
Shimanos bild ovan tyder på att 185–195 mm axlar passar till 130-135 mm navbredder. Har du även mätt avståndet mellan cykelns dropouts? Om det verkligen är 135 mm, blir det MTB:s vanliga design, vilket ger mycket frihet jämfört mot fatbikes mer sällsynta nav.

Alltså, bara ett sätt att lära sig om den axeln passar. Om gängstigning på den är samma som den gamla axeln hade, ser jag inga ytterligare problem.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att en fatbike har en sådan relativt kort axel.
Shimanos bild ovan tyder på att 185–195 mm axlar passar till 130-135 mm navbredder. Har du även mätt avståndet mellan cykelns dropouts? Om det verkligen är 135 mm, blir det MTB:s vanliga design, vilket ger mycket frihet jämfört mot fatbikes mer sällsynta nav.
Well, gängstigning kan jag bara hoppas på att det stämmer, det är inte m10 så mycket vet vi, men om jag kan använda allt ifrån nya axeln gör det väl inget att gängstigningen är annorlunda?

Mellan dropout borde det vara ca 150mm, det mättes från gamla axeln (se bild).

Men om du köper den Y3F698060 som du länkade så är den "komplett" så om det skulle vara en annan gänga spelar ingen roll eftersom lagermutterkonorna medföljer i paktet?

Alltså jag kan svarva till en 3/8" helgängad stång åt dig i valfritt material, men bara materialet kostar mer än vad Y3F698060 är listad för.

Well, gängstigning kan jag bara hoppas på att det stämmer, det är inte m10 så mycket vet vi, men om jag kan använda allt ifrån nya axeln gör det väl inget att gängstigningen är annorlunda?

Enda skulle vara att kulorna är lika stora, dvs att de är rätt storlek för både kon och det befintliga sätet i navet. Tror dock inte att det ställer till det, kullagerkulor mäts (väl?) alltid i tum.

men om jag kan använda allt ifrån nya axeln gör det väl inget att gängstigningen är annorlunda?
I så fall den enda delen från det gamla navet som återanvänds är kroppen, vilken inte har någonting gängat på sig. Skulle funka fint åtminstone i teori.

Det här faktumet förvirrar mig, att Shimanos siffror inte stämmer med dina mätningar.

Observera också att Shimanos ritningar visar ett kassettnav (för Hyperglide kassett), medan vad du har är ett frihjulsnav (med ett äldre gängat frihjul). Detta kan förklara skillnaden i mätningar. Men detta kan också ställa till att vissa muttrar och koner är inte utbytbara.

Men om du köper den Y3F698060 som du länkade så är den "komplett" så om det skulle vara en annan gänga spelar ingen roll eftersom lagermutterkonorna medföljer i paktet?

Alltså jag kan svarva till en 3/8" helgängad stång åt dig i valfritt material, men bara materialet kostar mer än vad Y3F698060 är listad för.
Tungsten, löser du det? Då riskerar man inte att den knäcks igen.. :O Tack, det är ett alternativ men kanske last resort! Men som du säger, om man använder allt så spelar de mindre roll!
Om du mäter 150 mm mellan drop-outs så borde det inte vara den för 135 mm "OLN" (aldrig hört förut, bara hört OLD).
Nej exakt, men axelmåttet är detsamma så kanske funkar, känns som att jag inte kommer hitta rätt del, då gäller trial & error..
I så fall den enda delen från det gamla navet som återanvänds är kroppen, vilken inte har någonting gängat på sig. Skulle funka fint åtminstone i teori.
Right!?
Det här faktumet förvirrar mig, att Shimanos siffror inte stämmer med dina mätningar.
Nej men mina mätningar är +- någom mm för de som mäts är två delar som tidigare var en..
Observera också att Shimanos ritningar visar ett kassettnav (för Hyperglide kassett), medan vad du har är ett frihjulsnav (med ett äldre gängat frihjul). Detta kan förklara skillnaden i mätningar. Men detta kan också ställa till att vissa muttrar och koner är inte utbytbara.
Ja, det tänkte jag faktiskt inte på, har stirrat mig blind på axellängd..

Men summa summarum, jag tror jag kommer beställa ett sånt och testa och se!

Tungsten, löser du det? Då riskerar man inte att den knäcks igen.. :O Tack, det är ett alternativ men kanske last resort! Men som du säger, om man använder allt så spelar de mindre roll!
Om du menar samma tungsten som skärverktyg görs av så är det ett dåligt val. Väldigt känsligt för slag och stötar. :P

Sen kanske man kan fundera om inte hela konstruktionen är feldesignad.
Mitten har smalare diameter och är fast förankrad vid punkterna A och B.
När den sen utsätts för radiell kraft vid punkterna C och D så kommer mitten att flexa väldigt mycket?
Om mitten hade haft något större diameter och om möjligt varit varit en väldigt tight passform i navets rör (om det nu har ett sånt), så hade den böjningen inte kunnat ske och vi hade sett mindre utmattningsproblematik?

1721205251065.png

Sen kanske man kan fundera om inte hela konstruktionen är feldesignad.
Mitten har smalare diameter och är fast förankrad vid punkterna A och B.
Detta problem plågar ibland även boutique nav. Jag läste någonstans att vissa äldre Industry Nine nav utmatningsknäcktes på axlar precis där axeldiametern hade ett steg.

Tillbaka
Topp