Knak i BB30

lundatok

Aktiv medlem
Knak i BB30
När jag ställer mig upp och tar i lite har jag ett svagt knak från vevpartiet. Trodde det först var mina nya pedaler, men det tror jag inte, de är monterade med kopparpasta.

Då kommer vi till vevlagret, sitter det fast-tryckt i ramen? Ska man ha något monterings-guck mellan? Kan jag dra ur det själv eller får jag lämna in den för att kolla till vevlagret och om det hamnat smuts mellan vevlagret och ramen?

Har jag missat något självklart ställe det kan knaka på?

Knak i BB30
Kollegan hade herrejösses knak på sitt BB30 efter bara några få mil cyklade. Han lämnade in cykeln hos Cycling som fettade om vevpartiet, osäker om de gjorde nåt med lagren. Sen blev det tyst igen.
Prova att ta loss vevarna först och fetta om?

Knak i BB30
Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det vara aluminiumet i nya racern? Du måste
> kanske köra kålfiber ändå.

Det är ju det som är problemet... Magnus har ju en SuperSix och jag en CAAD10, hans knakar men inte min... Alu åt folket!!

Knak i BB30
Själv har jag knak som attans i mitt BB30 sittandes på en Anthem X29er... Provat med att fetta in vevpartiet men fortfarande knekande och knakande... Får väl prova med att att fetta in mer... Eller?

Knak i BB30
Jag hade knak på Shimanos Holowtech II.
Fick tipps att rengöra och ta om allt från start av lokala cykelaffären.
Borde vara samma sak med BB30.

1) Plocka bort vevar.
2) Skruva bort lager
3) Rengör allt MYCKET noga.
4) Sätt monteringspasta på lagergängor.
5) Fetta in vevar
6) Genomgående axel (lite monterspasta eller fett vid kontaktytor)
7) Skruva ihop. Var noga med att lagret kommer rätt (pilar visar)
8) Knakfritt? JA gå till 9 Nej gå till 1
9) Cykla knakfritt

Knak i BB30
wiknil skrev:
> BB30 ska knaka.

Nja, min scalpel går ljudlöst om den är rengjord. Är den skitig fastnar det tyvärr scheisse runt bakdämparen och dess område medans det låter som om det är vevpartiet. Med vatten och diskmedel är det som nytt igen!

Knak i BB30
Johan A skrev:
> wiknil skrev:
> --------------------------------------------------
> > BB30 ska knaka.
>
> F*ck... Då är det ju fel på mina lager...

Du får köpa nytt johan. Prova en såndär supersix EVO och rapportera goda nyheter så jag kan få tummen ur till nästa sommar.

Knak i BB30
planton skrev:
> Själv har jag knak som attans i mitt BB30
> sittandes på en Anthem X29er... Provat med att
> fetta in vevpartiet men fortfarande knekande och
> knakande... Får väl prova med att att fetta in
> mer... Eller?

problemet med din ram, är bara att den inte har bb30 :D

till trådskaparen, vanligen brukar det rekommenderas att man plockar ur lagrena, fettar in o pressar i lagrena igen (man kan ju pröva att fetta in axeln först). funkar inte det äre loctite istället för fett som brukar rekommenderas. dock inte värsta sortens loctite :D tror det ä grön som brukar rekommenderas då. går att knacka ur me nått rör eller liknande, men jag skulle nog rekommendera speciellt verktyg till bb30 eller speciellt för att dra ur lager. köpte ett själv förra hösen, klart värt de 300 kr eller vad jag gav. det knackar heller inte hur lagrena, utan drar ur dem, o kan även pressa i dem.

Knak i BB30
Ok, allt utom att se över lagrets plats i ramen kan jag göra själv, får riva ner vevpartiet och ta mig an det först då. Verkar enklast.

Slutar det inte får jag kanske skaffa det där BB30-verktyget.

Knak i BB30
Skogling skrev:
> Fetta in med leverpastej. Utan Bostongurka.

Med eller utan tryffel?

Knak i BB30
s skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fetta in med leverpastej. Utan Bostongurka.
>
> Med eller utan tryffel?

Beror på hur exklusiv cykeln är.

Knak i BB30
Ett ytterligare tips är att borra ett 3mm hål under vevpartiet i ramen för att evakuera fukt från ramen. Min cykel börjar knaka direkt jag kör i regn. Så då måste jag plocka ner vevlagrena och fetta om. Men jag fick tipset av Cyclecomponentes att borra ett hål i ramen.
Har gjort det och nu är det tyst...

Knak i BB30
Klart du ska göra det... Att lämna in hojen bara för ett vevlagerbyte känns ju helt galet.. Fast det är ju klart, kostar da spezialverktyg 2000:- så....

Annars; hur svårt kan det va.... :o)

Knak i BB30
Hehehe, sant, frågan är var det knakar. Knakar det mellan ramen och manteln som man trycker in i ramen så är jag rökt och behöver hjälp (mer än vanligt) men om det är lagret som är dåligt så verkar det ju ganska enkelt.

Ska beställa ett och fetta om det jag har så länge.

Knak i BB30
Det ska du nog inte förvänta dig, efter 13999 inlägg med trams och dumheter kommer det knappast att komma något smart :)

Knak i BB30
Apropå snåljåp, hur FAN får jag loss vevarmen? Fack, det ska ju givetvis till något specialspecial.

Vart tog mina hederliga gamla 105-vevar vägen?!

Knak i BB30
Johan A skrev:
> Klart du ska göra det... Att lämna in hojen bara
> för ett vevlagerbyte känns ju helt galet.. Fast
> det är ju klart, kostar da spezialverktyg 2000:-
> så....
>
> Annars; hur svårt kan det va.... :o)

what? had betalt tip 3-400 kr för mitt :D

Knak i BB30
Sram Red BB30 med keramiska lager.

Nu har jag plockat isär det utan att dra ut lagren och fettat in allt annat. Hjälper det inte får jag försöka knacka ur lagren försiktigt.

Knak i BB30
lundatok skrev:
> Hjälper det inte får jag försöka knacka ur lagren
> försiktigt.

Skärp dig.. Ta en mallet hammer + ANNAT så släpper det nog.

Knak i BB30
*trådkapning i väntan på destruktiva bilder*

-Vad är skillnaden mellan BB30 och PF30?
På mina lager och en skyddspackning står det PF30, på vevarna står det BB30.
Det verkar passa ihop, och knakar faktiskt inget heller. Var nån full när dom bestämde namn eller?

Knak i BB30
Alright, BB omfettad men det knakar fortfarande, ska försöka lyfta på packningen på lagren imorgon för att se om jag kan trycka i mer fett. Annars får jag dra loss lagren och svära lite.

Johan, allt finns i HÅDE.

Knak i BB30
Låter som den manövern jag gjorde idag. Axel, brickor och bultar är omfettade, imorgon tar jag pedalerna.

Lagrena kändes fina och rullade jättebra, eftersom det är keramiska lager är dom ju inte direkt gratis såg jag precis. Annars kan man ju vara lite getto och köpa vanliga. ;)

Knak i BB30
lundatok skrev:
> Låter som den manövern jag gjorde idag. Axel,
> brickor och bultar är omfettade, imorgon tar jag
> pedalerna.
>
> Lagrena kändes fina och rullade jättebra,
> eftersom det är keramiska lager är dom ju inte
> direkt gratis såg jag precis. Annars kan man ju
> vara lite getto och köpa vanliga. ;)

Hur står sig keramiska jmf med vanliga ghetto när det kommer till livslängd btw? Så dyra prylar kan väl gå torra eller snurra med bara vattensmörjning va? ;)

Knak i BB30
Christer skrev:
> *trådkapning i väntan på destruktiva bilder*
>
> -Vad är skillnaden mellan BB30 och PF30?
> På mina lager och en skyddspackning står det
> PF30, på vevarna står det BB30.
> Det verkar passa ihop, och knakar faktiskt inget
> heller. Var nån full när dom bestämde namn
> eller?

original bb30 så pressas lagrena rakt i ramen. PF30, så är hålet i ramen ännu lite större, lagrena ligger i en kopp som pressas i. det är dock samma bredd och lagrena detsamma, bara att man har en metallhylsa mellan ram och lager. alltså behöver inte tillverkaren ha lika hög tolerans på ramens hylsa + att risken för att skada ramen väll är mindre.

till trådskaparen, jag säger det ännu en gång, tvivlar starkt på att det är lagrena det är fel på, tror bara du behöver lite fett mellan lager o ram, alternativt loctite, OM fett inte funkar (inte annars)

Tillbaka
Topp