Knak i C-dale F-si ram

ICEPICK

Medlem
Knak i C-dale F-si ram
Hej
Jag har ett knäppande/knakande ljud från ramen när jag belastar vevarmarna
Det blir som ett tickande ljud, det låter som att något knäpper till när det belastas o sedan återgår när man släpper trycket,
har provat hö o vä var för sig o det verkar som att det knakar bara på vevpartisidan:((
Har även en annan fråga o de e om man kan höra om en kolfiberram har sprickor?
Har svårt o felsöka detta irriterande ljud o man blir såklart orolig att ramen e körd

Knak i C-dale F-si ram
Cannondale har livstids garanti så det är bara att gå till din närmaste cannondalehandlare om du är orolig. Om du vill felsöka själv så kontrolera att vevarmarna, drevet och pedalerna är dragna med rätt moment och att det inte är något glapp i vevparti och pedaler. Kolla även så att bakhjul och sadelstolpe/sadel sitter som det ska.

Knak i C-dale F-si ram
Men tyvärr gäller bara "livstisgarantin" om du är förste ägare o reg. den inom 1 år (rätta mig om jag har fel)
Har kollat bakhjulet och kollat utan sadelstolpe/sadel o knaket består

Knak i C-dale F-si ram
ICEPICK sa:
Har nu testat o ta bort kedjan o belasta vevarmarna o då så märker jag inget knak....kan då va kedja, kassett?

Tror jag har exakt samma problem som dig. Efter att ha lokaliserat ljudet så visar det sig att det kommer från kassetten/navet/bodyn .Testade fetta in bodyn och trycka tillbaka kassetten (efter att ha läst att det hjälp somliga med sitt oljud). Men det hjälpte inte mig dock. Men är hundra procent säker på att det kommer från bakhjulet någonstans, men vet inte vad som orsakar ljudet. Men testa annars att smörja in bodyn. Du kanske har mera lycka än mig ;)

Knak i C-dale F-si ram
Niklassonen93 sa:
ICEPICK sa:
Har nu testat o ta bort kedjan o belasta vevarmarna o då så märker jag inget knak....kan då va kedja, kassett?

Tror jag har exakt samma problem som dig. Efter att ha lokaliserat ljudet så visar det sig att det kommer från kassetten/navet/bodyn .Testade fetta in bodyn och trycka tillbaka kassetten (efter att ha läst att det hjälp somliga med sitt oljud). Men det hjälpte inte mig dock. Men är hundra procent säker på att det kommer från bakhjulet någonstans, men vet inte vad som orsakar ljudet. Men testa annars att smörja in bodyn. Du kanske har mera lycka än mig ;)

Ska testa detta p se om de hjälper!

Knak i C-dale F-si ram
Är cykeln ny? Då kan lagret bara ha satt sig ordentligt, dvs efterdra och det försvinner. Annars plocka ut lagret, rengör, smörj och montera. Hoppas det löser sig!

Knak i C-dale F-si ram
K sa:
Är cykeln ny? Då kan lagret bara ha satt sig ordentligt, dvs efterdra och det försvinner. Annars plocka ut lagret, rengör, smörj och montera. Hoppas det löser sig!

Cykeln e modell -16 så lite mer än 1 år gammal, hade den på service för ca 2,5 månad sen där dom bytte lagren på båda sidor,
har sen dess inte kört mer än ca 3 h, dock en gång i riktigt skitväder men snö, lera, o blaskväder

Knak i C-dale F-si ram
Mina BB30 brukar börja knaka o låta innan de ger upp, men ditt är ju helt nytt så det låter konstigt. Har även varit med om att knakat visade sig komma från en spricka i sadelstolpen, så det är egentligen bara uteslutningsmetoden som gäller. Hatar när det knakar så störande....

Knak i C-dale F-si ram
ICEPICK sa:
K sa:

Cykeln e modell -16 så lite mer än 1 år gammal, hade den på service för ca 2,5 månad sen där dom bytte lagren på båda sidor,
har sen dess inte kört mer än ca 3 h, dock en gång i riktigt skitväder men snö, lera, o blaskväder

Då låter det ju rimligt att lagren satt sig, dra åt veven och se om det hjälper.

Tillbaka
Topp