Knak i varannat tramptag

Nagini

Ny medlem
Knak i varannat tramptag
Hej. Jag är verkligen inget proffs på cyklar, men jag ska förklara så gott det går och hoppas på hjälp.

Varje tramptag jag tog med vänsterfoten knakade. Jag tänkte att det var något fel med vevlagret (då det dessutom var glappt) så jag bytte det. Men efter ett par kilometers cyklande började det knaka igen. Jag drog åt vevarmarna allt vad jag kunde och det blev tyst igen. Men efter någon mils cyklande började det knaka igen. Nu går det inte att dra åt vevarmarna mer.

Vad är det som gör att det knakar och hur ska jag åtgärda det?

Cycelspecs:

Ram: Kona Kula 1997
Vevlager: Shimano BB-UN53

MVH
Fredrik

Knak i varannat tramptag
Hej,

Hade samma problem med min gamla kärra.
Spelade ingen roll hur hårt jag drog åt.
Löste det hela med att använda aluminiumpasta vid monteringen.
Oljuden försvann omedelbums. Dessutom utan att jag behövde dra åt särskilt hårt.

Knak i varannat tramptag
har du fettat in lagret och där vevarmarna sitter fast och så? det kan låta ganska mycket om man inte gör detta nämligen.

Knak i varannat tramptag
Kolla pedalerna, först infästningen i vevpartiet men om inte det hjälper kan det ng vara pedallagret. Är det Shimano 520 krävs ett specialverktyg i plast (jag har precis beställt ett dyligt) för att lossa axeln från pedalkroppen. Sen ska det bara vara att trycka in nytt fett i pedalen.

Knak i varannat tramptag
fett på pedalgängorna! dra åt men inte för hårt! sen ska de bli tyst:) Prova med att dra åt centrumlåsningen på vevarmarna också.

Knak i varannat tramptag
Aluminium mot aluminium har tendens att knirra och knarra och orsaken är att just aluminium är en så kallad "klibbig" (sticky) metall. När inte hela ytan av den ena delen (komponenten) ligger an mot den andra delen, kan man få såna här oljud. Mekaniskt klibbar ytorna fast sedan släpper de och det är då precis ljudet uppstår. Man kan ha på kopparpasta eller annat, men ganska snart har ytorna som gnager ätit sig igenom och ljudet är igång igen (tennfolie kanske fungerar). Om detta är sant, finns det kanske skäl att skaffa komponenter med bra eloxering samt passning, då målade eller obehandlade alu-delar som sätts ihop kan misstänkas börja låta illa medan eloxering skapar en hård icke-klibbig yta. Detta är min förståelse av det hela.

Knak i varannat tramptag
Har du fyrkantsaxel ska du inte fetta in själva vevaxeln, eftersom vevarna då helt enkelt kan gå på för långt. Jag skulle också sätta en slant på att fetta in gängorna på pedalerna och montera dem igen. Testa annars med att dra runt med en pedal i taget för att eventuellt "frikänna" pedalerna från knakmisstankar

Knak i varannat tramptag
Det var inte pedalerna som knakade.

Nu har jag satt kopparpasta mellan vevlagret och vevarmen och har inte upptäckt något knak sedan dess.

Tack för alla svar.

Knak i varannat tramptag
Då hade du samma problem som jag.
Jag löste iof mitt med aluminiumpasta. Tyckte det såg snyggare ut. Men det spelar nog ingen större roll.

Kul att det löste för dig.

Knak i varannat tramptag
Jag hade samma prolbem på en tidigare cykel.
Det var vevlagret som skulle dras åt (gick på garantin så jag gjorde det inte själv).

Knak i varannat tramptag
måste man skruva av nåt o öppna för att få in pastan?funkar det med fett istället för nån metallpasta?

Knak i varannat tramptag
Det funkar med båda pastorna men alu-pasta är att föredra. Om man smetar på kopparpasta bildas galvaniska element som får alla stålgrejor att börja rosta mycket snabbare. Detta händer inte med aluminiumpasta.

Tillbaka
Topp