knak

knak
Fozz Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har precis fått "knak" också. Sitter i styret
> så jag ska testa o fetta in med kopparpasta o se
> om det gör susen.

Fozz: Jag har samma problem som dig, vid styret tror jag det sitter.. Säg till om du märker nån skillnad efter infettning!

/Mattias

knak
Mathew, Okay.
Ska bara skaffa nåt bra fett först. :)
En kompis och jag skaffade våra cyklar samtidigt, Univega 550 och 560. Båda har börjat knarra nästan samtidigt nu, båda vid styret.

knak
Fozz Skrev:
> Mathew, Okay.
> Ska bara skaffa nåt bra fett först. :)
> En kompis och jag skaffade våra cyklar samtidigt,
> Univega 550 och 560. Båda har börjat knarra nästan
> samtidigt nu, båda vid styret.

Ok. Vare längesen ni köpte dem? Jag har kört ett år på min innan detta hände, fast det har ioförsej hållit på någon månad nu. Får se om jag hittar nå kopparpasta hemma så kan man prova imorrn.
Jag kan ju återkomma när jag testat

/Mattias

knak
2 månader gamla cyklar, gått cirka 50 mil i skogen.
Knakar inte så väldigt mycket eller ofta, men det är ändå störigt när cyklen i övrigt är ljudlös.

knak
Fozz Skrev:
> 2 månader gamla cyklar, gått cirka 50 mil i
> skogen.
> Knakar inte så väldigt mycket eller ofta, men det
> är ändå störigt när cyklen i övrigt är ljudlös.

Ok, det var inte mycket.
Min knakar hela tiden när det är stökig terräng. Ibland blir man tokig på det och ibland tänker man inte på det.
Men störigt är det! Tror ju att cykeln ska braka ihop snart när det låter så ;)

knak
Även jag har råkat ut för ett väldigt knakande när man trampar,tror att det kan vara vevarmarna eller någonting i vevpartiet,det låter allafall som det kommer därifrån.

Det knakar när man står upp eller bara trampar..

====================================================
Där vägen slutar börjar dom bästa cykelturerna.

knak
Jag lyckades få bort mit knak genom att smörja in sadelstolpens insats med kopparpasta. Alltså jag har en insats i sadelröret så (den smalare) sadelstolpen passar. Det var den som knakade.
Nu är det veck! :)

knak
Vad menar du med kabelhylsorna? Där vajern går över från att vara med hölje till utan hölje på ovansidan av toppröret? Låter som ett ovanligt ställe att råka ut på knak från men å andra sidan så skulle jag inte bli förvånad.

Om cykeln är såpass ny och köpt i butik så skulle jag nog gå tillbaka med den för att låta dem åtgärda knaket om jag inte hittade det själv med en gång.

knak
Allt kan knaka... Min hoj knirrar om jag inte ser till att ha lite smörja där vajerhöljena fäster i ramen.

Staffan, dra ut höljena ur ramfästena, torka av ändplupparna, skvätt på lite olja och sätt dit igen, så tystnar det.

/Dag

knak
Mina knak har varit följande:

Styrstammen, äckligt ljud som försvann vid infettning.
Vevpartiet, löstes även det med infettning.
Pedalerna, fett, fett, fett!
Taskig ekerspänning, löstes genom att spänna ekrarna. Fick dock cykelmeck göra då mina färdigheter i hjulbygge kan beskrivas som begränsade.

/C

knak
Ok, då knakdiskussionen är igång igen bidrar jag med min fråga...

Har ett knakande ljud som tilltar ju mer jag belastar pedalerna, kommer vad jag kan förstå från vevpartiet. Korrekt uttryckt är det ett distinkt, orytmiskt tickande.

Var inne hos Dr Spoke i helgen och Phil och Dave ägnade nästan en timma åt att kontrollera och ta isär vevpartiet (dvs loss med pedaler, vevarmar, vevlagret som kontrollerades) allt kollades rengjordes och fettades in. Ingen skam över felsökningen, den var verkligen seriös. Till sist bröt vi då vi inte hittade något som höll på att ge upp i alla fall.

Lik förbannat knakar det. Har läst knaktråden på läsvärt och ska tillägga att det handlar om fyrkants LX eller XT (vet inte riktigt) vevlager, deorevevar, 520-pedaler, BBB-drev.

Idéer på nya områden för efterforskningar mottages tacksamt!
//Oscar

knak
Skogling - Jag har knak och knäpp runt framdelen av cykeln.Typ styrstam/styre eller möjligen gaffel...?

Du å ja har liknande gafflar - Marzocchi, jag har samm problem som du, jag har funderat på att renovera den lite; byta olja kanske packningar, får se om de hjälper, vajrarna är bara en 3-4mån. Irriterande med knäppande/knakande!!

knak
Det är mycket knak, knirr och knarr. Egentligen tror jag att man skulle kunna råda bot på mycket av detta om man körde med tenn-folie eller något annat som kunde ta hand om den s.k. stick-slip friktionen som ger ljudet. Kopparpasta är väl okey men smörjer en del, försvinner och är allmänt skitig. Tyvärr är väl passningen för bra för att man skall kunna komma in med tenn-folie mellan t.ex. stam och gaffelrör, men man kanske skulle testa ...

knak
Min cykel knakade från styrlagret tills igår. Då monterade jag isär hela fronden och kladdade på med white grease. Jag kände mig som Bosse bildoktorn men knaket försvann.
/johan

knak
TommyE skrev:
> Av någon orsak låter knak och andra missljud
> mycket tydligare med en titanram. Ljudet verkar
> sprida sig bättre i det materialet; med en högre
> ton.

- Jahaja, det var intressant. Men uppstår det knakljud även mellan t.ex. titan-stam och titan-styre som med aluminium?

knak
glöm inte bort att kolla klingorna ifram! det va den som knakade hos mej! se till att de sitter ordentligt fast,så kanske de upphör!

knak
Jag tycker det är ett evigt kämpande med knak här och där, ibland känns det som om man borde plocka isär och ihop cykeln en gång i månaden för att allt ska funka ljudlöst, suck och stön. MP3-spelare brukar funka dock.. Trött på att lyssna efter missljud! Men man förstår ju att de uppstår så som man studsar och smäller omkring i skogen..

knak
hmm, jag har knak i mitt styre jag... inget som stör när jag cyklar, men när jag vrider på styret så knekar det, men det märks bara när jag står stilla för annars överröstas det ju...

undra om det är styrlagret som kan knaka kanske?

knak
Mathew: det kan vara ändarna på vajerhöljet som knakar och knarrar mot kabelfärstena på ramen.
Kolla runt styrlagerskålarna så att det inte är några sprickor också, både i själva skålarna och i ramen.

Senast redigerad av en moderator:
knak
Det knakas hejvilt i alla alu-hojar. Det ska det tyvärr göra, när det blir lortigt mellan alla alu-delar som belastas...
Det är bara att skruva isär, göra rent och fetta med kopparpasta.
Oftast brukar knaka i någon av ändarna i vevarmar, styrstam eller/och sadelstolpe.
Det är oftast lättfixat och hojen blir tyst som en mus

knak
Gammal tråd, men ett återkommande problem.
Orsaken till knaket är att aluminium är en kletig/klibbig metall. Det är oftast små minimala rörelser mellan alu-gänga och t.ex vevlagergängan som ger upphov till knaket. Då räcker det med att lossa, smörja gängorna och dra åt HÅRT. Gör man så även med vevarna kommer man ganska säkert slippa knak, i alla från vevpartiet.

knak
Annars kanske man kan distrahera ljudet med typ ett tryckluftshorn (Brööl), eller fästa ett spelkort på ekrarna med en klädnypa (smatter-smatter). När min cykel knakade som värst skrek jag ibland för att överrösta den. Sen tog jag förnuftet till fånga och smörjde och rengjorde allt.

Förresten, vågar ni cykla med Ipod? Jag blir nojjig och tycker jag tappar kontrollen.

knak
Bruce, jag märkte att det funkar med att hota vevlagret också! Mitt ISIS-skitlager på Hossen började knaka och efter några veckor tröttnade jag och fick låna ett verktyg av Crex att lossa det med. Lagret var knäpptyst hela vägen hem och har varit tyst sen dess. Nu har verktyget legat hemma hos mig i 3 månader eller nåt sånt och jag vågar inte lämna tillbaka det ;-)
Tur att det var ok att behålla verktyget ända tills han vill ha det tillbaka, hehe.

Jag vågar inte cykla med Ipod

knak
Började bli smått desperat på min jakt efter ett svagt knakljud på min Cube-racer som jag inte lyckats lokalisera, tagit isär och smort in det mesta från vevparti, sadelstolpe, styrlager, mm.

Idag knäckte jag tillslut var det kom ifrån! Visade sig att den lilla plastbit som sitter i toppröret där bakbromsviren kommer ut ur ramen orsakade ljudet! Smetade på litiumfett och nu är den knäpptyst! =)

knak
Hej! Ny här på happy, i alla fall när det gäller att posta.

Bumpar denna tråd då jag (eller min cykel) lider av otroligt irriterande knakningar. Det är en Commencal Supreme DH

Har kommit fram till att det inte är pedaler eller sadelstolplen som avger ljudet, sen kan jag inte lokalisera ljudet.
Det verkar ha två källor, ett i styrstammen(?), det knakar när jag lyfter upp cykeln i styret och ibland när jag vrider styret. Kan det vara styrlager som behöver bytas ut?

Det andra låter som det kommer från nånstans runt bakdämparen. Det låter när jag sakta lyfter upp cykeln i ramen (precis vid sadelstolplen) och sedan ställer ned den igen. Kanske något lager i dämpningen som behöver bytas?

Känns även lite som det är ett litet glapp i dämpningen för det går att "rucka" lite på den upp och ner utan att liksom ta i för att dämparen ska börja gå (svårt o förklara!). Den knakar inte när jag står på cykeln och dämparen fjädrar mycket när jag tar i.

Det här är min första MTB och jag är inte alls kunnig i det här så ni får ursäkta mig om allt jag skrivit låter helt fel!

Tillbaka
Topp