Knakande boxxer-gaffel

Foxis

Aktiv medlem
Knakande boxxer-gaffel
Då så. YT Tues:en har rullat i Järvsö och är kanon. Men något knakar och skramlar lite. Frågade verkstadskillarna på JBP och båda sa fjädern. Krympslangarna kan röra sig nedåt och låter då + att fjädern kan gå mot överbenet då den komprimeras.

Hur vanligt är det där, att prylarna rör på sig, och direkt i ny gaffel? Tipset var att köpa krympslang med klister som håller den på plats.

Lång story short: Är det något annat jag bör kolla? Har känt på styrlager (inget glapp) och hittar inga sprickor eller annat läskigt...

Tack på förhand! :)

Knakande boxxer-gaffel
Det är jättevanligt att krympslangen rör sig. Du behöver en ordentlig varmluftspistol för att värma på krympslangen så att den sätter sig.

Knakande boxxer-gaffel
Jag tycker man har rätt tydligt att det är fjädern som slår mot stanchionen när det är boven. Skulle inte beskriva ljudet som ett knak, men det skramlar.

Knakande boxxer-gaffel
Tack! :)

Får väl öppna upp och kolla på hemmaplan om det inte tilltar imorrn, då skruvar jag upp skrället här. Kan ju dock hoppas att JBP-folket har koll... till skillnad från undertecknad. :)

Knakande boxxer-gaffel
Fast patetisk nörd som man är ställer man sig och mekar cykel sent. Visade sig att det var spänningen på styrlager som släppt. Förmodligen jag som monterade gaffeln klantigt och det fanns väl mån för den att släppa efter.

Medans jag ändå slösar plats med en meningslös tråd så kan jag raljera lite över att hojen fått sin första ordentliga repa. Längst fram på ramen på loggan. Inte efter speltakulär vurpa utan snarare pga cykel-mot-cykel-gnugg på hållare. Irriterande.
Nån som vet vilken färg man lägger igen lacken med lättast? Alu-ram. Tack! :)

Knakande boxxer-gaffel
Men va fan, jag vill ju ha riktiga repor. Den där räknas ju inte. Det var ju bilen som gjorde den, inte jag. :D

Hursomhelst, grym hoj. Ska posta längre i rätt tråd. :)

Knakande boxxer-gaffel
Min gaffel "skramlar" också, vet inte om det är fjädern eller nåt annat. Den verkar funka iaf, de tre krympslangarna som sitter på sitter rätt löst så ska ev byta till en blå där de sitter fast men vetifan om det är det alltså. Tror också att styrlagret var lite klent åtdraget från fabrik för det fick jag dra åt efter knak från gaffel/styre.

Dessutom har bulten som håller vepartiet på plats en tendens att gänga ur sig så den får jag kolla lite då och då och dra åt.

Edit: Jag har också fått repor, från cykelstället på bilen.... ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp