Knakande cykel

Knakande cykel
Hej, då var det dax att fråga om hjälp igen. Cykeln det gäller är en Transition Scout med 2017 ram men den är bara lite över 2 år gammal. Cykeln knakar rellativt högt när man trampar hårt på platt mark och hur man än trampar i uppförsbacke.
För någon vecka sedan så knakade den också då skruvad jag isär det jag markerat på bilden här nedan. Märkte att några kullager inte snurrade så bra. Smorde allt jag markerat blått och skruvade lös det gröna för att sedan spänna om.
Knakandet försvann i några dagar men nu knakar det igen!!

Bilagor

• 8D22EB3E-D7A1-4D68-BB05-5B3A942C2BA0.jpeg
    8D22EB3E-D7A1-4D68-BB05-5B3A942C2BA0.jpeg
    233.9 KB · Besök: 43

Valhalla_

Aktiv medlem
Knakande cykel
Har lagren tagit in grus, damm och skit så blir det som en liten stenkross därinne = knak och knäppande.

Men många andra saker på en cykel kan knaka och knäppa. Det är ofta inte det man tror som knakar..

Bengt-re

Aktiv medlem
Knakande cykel
Har kullager varit grusiga blir de aldrig bra igen. Förmodligen behövs det lite belastning innan de börjar knarka, men troligen är det lagren.

Reserverar mig dock för att det lika gärna kan vara styret eller klingbultarna....

steen

Aktiv medlem
Knakande cykel
Tycker mig känna igen symtomen från min FS. Var oerhört irriterande och svårlokaliserat. Höll på att bli galen på CV med allt knäppande. Köpte nya lager hos Momentum, SKF rakt igenom. Knacka ur de gamla lagren så man kan läsa numren på dem. Bytte de själv på 1 tim och hojen blev tyst efter den operationen.

/steen

Joem

Aktiv medlem
Knakande cykel
Nu skriver du ju iofs att knaket försvann några dagar efter att du smort. Men, kolla även sadelstolpen för sakens skull.

Knakande cykel
När jag höll på o fixa med cykeln där för någon vecka sedan så tog jag ur hela dropper posten och det knakade ändå. Knakade även när jag tagit ut hela vevpartiet. Får plocka isär den när jag har tid, köpa nya lager och smörja det ni tippsat om.
Kollade på när gmbn visade hur man byter hjullager. Äger ni de verktygen de använder eller använder ni improviserade verktyg? I så fall vilka och hur.
Tack på förhand.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Knakande cykel
När jag höll på o fixa med cykeln där för någon vecka sedan så tog jag ur hela dropper posten och det knakade ändå. Knakade även när jag tagit ut hela vevpartiet. Får plocka isär den när jag har tid, köpa nya lager och smörja det ni tippsat om.
Kollade på när gmbn visade hur man byter hjullager. Äger ni de verktygen de använder eller använder ni improviserade verktyg? I så fall vilka och hur.
Tack på förhand.
Det går att byta hjullager med improviserade verktyg, typ metallbrickor, verktygshylsor, gängstav med muttrar. Knacka ut de gamla med skruvmejsel, de ska ju ändå kasseras. Banka inte in nya lager, de ska pressas in på ytterringen. Väldigt viktigt att de ligger rakt när man pressar in dem.

Med det sagt så tror jag inte att det är dina hjullager som orsakar knak. Det är det sista jag skulle kolla. Hjulaxeln är en klassiker, kolla också så att ALLA skruvar i länkaget sitter som de ska.

Knakande cykel
Det går att byta hjullager med improviserade verktyg, typ metallbrickor, verktygshylsor, gängstav med muttrar. Knacka ut de gamla med skruvmejsel, de ska ju ändå kasseras. Banka inte in nya lager, de ska pressas in på ytterringen. Väldigt viktigt att de ligger rakt när man pressar in dem.

Med det sagt så tror jag inte att det är dina hjullager som orsakar knak. Det är det sista jag skulle kolla. Hjulaxeln är en klassiker, kolla också så att ALLA skruvar i länkaget sitter som de ska.
Okej tack, men då börjar jag med att kolla hjulaxeln och känner på alla skruvar så att de sitter ordentligt.

Knakande cykel
Ska beställa ny lager från Transition nu då det är dom som låter. Men undrar lite om det rekommenderas att köpa nya lager spacers när jag ändå håller på eller är det helt onödigt?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Knakande cykel
Ska beställa ny lager från Transition nu då det är dom som låter. Men undrar lite om det rekommenderas att köpa nya lager spacers när jag ändå håller på eller är det helt onödigt?
Verkar väl rätt onödigt om du inte har slarvat bort de gamla. Ska du å andra sidan lägga en order på något konstigt ställe och merkostnaden inte blir så stor för att ta med spacers också så kan de ju vara bra att ha i reserv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer