Knakande kolfiberram..

sideburn

Aktiv medlem
Knakande kolfiberram..
Jahaja, verkar som att drömmen inte kommer vara långvarande..

Idag när jag tog ut fioccon hörde jag knäppande ljud vid styrhuvudet men kunde inte lokalisera precis vart.. inga synliga sprickor o ingen delaminering..

när jag flexar lite med hjälp av att "jucka stolpen" och styrstammen åt olika håll hör jag hur det knakar i dom tunna rören.. och det gör en ju som sagt lite orolig..

Visst kolfiber kan knaka.. men varför har den inte gjort det innan? jag är ju första användaren på denna då den bara legat sen sent 90 tal.. så man hade ju inga höga förväntningar..men den e ju så jäkla fin o styv o underbar.. :(

Ska ut o rida den lite runt gårdarna, o jucka lite smått.. så får vi se vad som händer.. håll tummarna

Tänker inte ha hjälm.. im going down with this ship säger jag bara, min pärla ska inte få dö ensam...

IMG_0358-1.jpg

// Patrik

Knakande kolfiberram..
Tror att det kan låta som om det kommer från ramen om det är styrlager/styrstam som knakar, ljudet fortplantar ju sig...

När det lät som att gaffeln knakade på min (alu-cykel) var det min ställbara styrstam som inte var åtdragen.

Knakande kolfiberram..
Och lagren är helt perfekta? Måndags-ex. existerade ju då också.

Är ett stetoskop bra att ha vid dessa övningar?

Senast redigerad av en moderator:
Knakande kolfiberram..
Den är inte massproducerad, handbyggdes åt team Aviotech i slutet av 90 talet, Så den e la bara till för spaghetti-tunna italienare...

Hörs tydligt att det kommer från överröret..

**** också.. blir att hänga skiten på väggen då

// Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Knakande kolfiberram..
Jag tror som flera andra att det är styrlagret som knakar mot ramens innsida. Jag hade nästan exakt samma ljud på min Giant kolfiberram. Jag tog bort styrlagret och fettade in. Sen försvann det.
/J

Knakande kolfiberram..
Ja, den där videon visar ju på intet sätt att det måste vara ramen i sig som knakar, så kolla styrlager,har du carbonspacers så kan de knaka med, det gör mina på mtbn, irriterande.

Knakande kolfiberram..
Fettat styrlager ink skålar check

Knakande ram check

MEN, Det sitter wirefästen i aluminium skruvade med träskruv rätt in i ramen.. såg att ena skruven var något utgängad samt att den inte gängade överhuvudtaget i ramen, så jag försökte dra bort fästet vilket var omöjligt då den ena skruven satt som en Dnepr i rysk stadstrafik..

Men den som inte gängade gick att få ut.. tryckte in massa loctite i hålet o skruvade in den så gott det gick..det kan ju hända att när jag har bromsat osv så har fästet rört sig lite..o att när jag vrider ramen så knakar den?

Det knakade faktiskt när jag skruvade ut den..

Nåja.. ska köra den imorgon o se vad som händer..

Tack för hjälpen

// Patrik

Knakande kolfiberram..
Monterade kolfibergaffel på henne idag o körde skiten ur henne, snabbt ner för gatukanter, stegrandes, klättrandes ståendes med hög växel, juckandes, all tyngd på sadeln juckandes, o hon knakar lite lätt när spänningen släpper.. Hon knakar lite när man flexar henne sidledes känns som att rören ska pajja.. men hittar inga sprickor o ingen delaminering..

Men de känns läskigt.. nåja..får väl börja fisköra henne i skogen istället :/

// Patrik

Tillbaka
Topp