Knakande Monster

marbor

Medlem
Knakande Monster
Hej.

Jag har en Scott Genius 950 -21

Det är en mysig cykel som jag trivs bra med. Men…

Trots att jag behandlar den som mitt andra barn så knakar den som en… ja… som en väldigt gnällig cykel.

Styrlager smörjs och göra iordning, men det tar 2-3 turer så börjar det gnälla. Sadel börjar med samma frekvens. Har jag tur å den är helt smord, ja då kan styrsstamen börja knaka.

Ramlager smörjer jag å håller rena, men de hinner jag inte hålla efter nog ofta innan de knakar eller brakar.

Jag förstår att jag gör något fel. Jag använder fina smörjmedel. Drar åt enligt instruktion. Försöker undvika att spruta vatten på fel ställe, använder inte högtryck.

Vad tror ni jag gör för fel? Är det fler som upplever samma på Genius. Har kamrater som kör utan att ens vårda å deras hojar är ljudlösa.

Knakande Monster
Tjenis! Vajrar oljas knappt en gång om året, och kedjan när den är torr och ren. Lager och skruvar och grövre ihopsättning fettas hellre. Olja och verkstadsfett skiljer sig inte mycket åt kemiskt, men fett har fått tillsatser så att det inte rinner bort.
Säga att man hör knak från en cykel är litet som att säga att man har en förkylning: Symtomen är kända, men det kan finnas tusentals orsaker till dem. Vanligen är det ett glapp eller en spricka - nästan samma sak - så gå över cykeln med insex-nycklar och stjärnskruvmejsel för att känna om något behöver dras åt. Om du märker det mest vid styrröret, kanske styrstammens skruvar kan vara en bra plats att börja på.
Editerade bort "lika" och ersatte med "kända".

Senast ändrad:
Knakande Monster
På varje cykel jag haft så har jag behövt byta styrlager, vevlager och oftast lager i länkaget efter ett år.

Så olika det kan vara. På 18 år cyklande och minst lika många cyklar tror jag att jag har bytt två styrlager pga. slitage. Vevlager byts lite oftare men håller i regel några år. Länkagelager varierar från cykel till cykel, vissa har hållit kalas, andra har käkat lager.

Knakande Monster
Allt knakar, tills jag fettar. Då går de fint, men sen börjar de snabbt knaka igen. Kan det vara lagren som är slut då?

Sadel å styre visar inga tecken på slitage, ändå börjar de gnälla efter 5-6 turer.

Knakande Monster
Lagren känns jättefina, inga tecken på slitage enligt mina något begränsade kunskaper. Jag känner att knakljudet kommer från där lagret ligger mot ramen. Kan man byta själva anlägget där kanske.

Knakande Monster
Du kanske har fett på fel ställen, så det lossnar eller rör sig? Gängor har jag loctite 243 på, inte fett. Igus-bussningar är självsmörjande, så görs bara rena och kontrolleras att inte går trögt eller glappar, inget fett.

Fett har jag bara i kullager och på sadelstolpen. Om det inte snurrar så mycket, som styrlager och i leder, så packar jag fullt med marinfett. Öppna tätade lager från ytterkant så tätningen inte skadas där det snurrar.

Edit: Har fett på gängorna till hjulens skruvar, ska ju gå att få loss hjulen ute i skogen med handkraft. Drar dock hårt, för de kan knaka annars.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp