Knakande vevlager

tobnyb

Medlem
Knakande vevlager
Har ett vevlager som knakar när man tar i på sonens gamla mountainbike. Ser ut som någon sorts ring som sitter lite löst på vänstra vevarmen på cykeln. ÄR det bara att byta vevlager eller finns det något annat man kan göra? Axeln genom vevlagret rör sig när man sätter lite tryck på vevarmen. Ungefär som i denna tråden. Glappande vevlager

Bilagor

• IMG_2564.jpg
    IMG_2564.jpg
    77.2 KB · Besök: 138
  • IMG_2565.jpg
    IMG_2565.jpg
    52.8 KB · Besök: 119
Knakande vevlager
Riv isär och kolla. Knak och glapp är ju klara indikatorer på att något är fel. Oavsett vad som kom först finns stor risk att vevlagret har gått när vevpartiet glappar. Vevlager är normalt inte så dyra men kan kräva lite speciella verktyg.

Knakande vevlager
Ser ut att vara 4-kantslager. Gissar att det sitter ett vevlager med nylonring på ickedrivsidan och det håller inte speciellt länge. Nylonringen är tänkt att stabilsera vevlagerkroppen som skruvas in från drivsidan. Med tiden nöts nylonringen och vevlagerkroppen sitter löst som ts beskriver.

Ett något bättre vevlager med metallring kostar typ 50 kr mer.

Behövs en lämplig hylsnyckel för att få bort vevarmsbultarna, vevarmsavdragare samt vevlagerhylsa. Tex biltema eller Jula har billiga verktyg om inte någon kompis har.

Senast ändrad:
Knakande vevlager
är du säker på att det är vevlagret som knakar? Lägg av kedjan och kolla om det går trög/"grusigt"
Det kan även vara antingen ringarna/bussningarna av stål som håller lagret, de som skruvas in i vevlagerhylsan. Ta ur, gör rent och detta in och återmontera.
Det kan även vara vevarmarna som är av aluminium som knakar där de sitter på vevaxeln (stål). Ta av, gör rent, fetta in och återmontera.
Sen kan det även vara pedalerna som har gängad tapp av stål som sitter i vevarmen. Samma sak; ta loss, gör rent, fetta in och återmontera.
Fyrkantslager brukar ofta hålla länge... men kan såklart ta slut.

Knakande vevlager
Glappande vevlager
Ser ut att vara 4-kantslager. Gissar att det sitter ett vevlager med nylonring på ickedrivsidan och det håller inte speciellt länge. Nylonringen är tänkt att stabilsera vevlagerkroppen som skruvas in från drivsidan. Med tiden nöts nylonringen och vevlagerkroppen sitter löst som ts beskriver.

Ett något bättre vevlager med metallring kostar typ 50 kr mer.

Behövs en lämplig hylsnyckel för att få bort vevarmsbultarna, vevarmsavdragare samt vevlagerhylsa. Tex biltema eller Jula har billiga verktyg om inte någon kompis har.
Jag tror du har rätt. Cykeln har bra många år på nacken såantagligen är nylonringen eller vevlagret i sig dålig. Jag har faktiskt en vevarmsavdragare och vevlagerhylsa från när jag bytte från min egen mountainbike så jag får se om jag kan använda samma vertyg. Det är i vart fall 4kantslager jag har på min cykel med.

Följer nylonringen med när du köper vevlager eller den måste man köpa separat?

Knakande vevlager
Följer nylonringen med när du köper vevlager eller den måste man köpa separat?
Om du drar loss vevarmen på ickedrivsidan bör du se om vevlageraxeln glappar. På ickedrivsidan sitter en gängad nylonring som med tiden nöts ut. Nylonringen skruvas ut med vevlagernyckeln, dvs den med en massa fyrkantiga tänder.

Nylonringen är en del av vevlagret. När du köper ett nytt lager, se till att du får lika axellängd som det gamla.

Knakande vevlager
Om du drar loss vevarmen på ickedrivsidan bör du se om vevlageraxeln glappar. På ickedrivsidan sitter en gängad nylonring som med tiden nöts ut. Nylonringen skruvas ut med vevlagernyckeln, dvs den med en massa fyrkantiga tänder.

Nylonringen är en del av vevlagret. När du köper ett nytt lager, se till att du får lika axellängd som det gamla.
IMG_2628.jpeg

Det bara ramla ut rost och kulor på icke drivsidan. Dock fick jag inte bort lagret från icke drivsidan. Jag hade rätt vevaxelavdragare men de små taggarna bara smulade sönder. Vad gör jag nu?

Bilagor

• IMG_2627.jpeg
    IMG_2627.jpeg
    656.2 KB · Besök: 95
  • IMG_2626.jpeg
    IMG_2626.jpeg
    1.2 MB · Besök: 96
Knakande vevlager
Skruvar du åt rätt håll? I vanliga fall lossar man väl "plastlocket" först och sen följer hela vevlagret med när man skruvar loss andra sidan. I ditt fall ser det ut som att vevlagret har delat sig. Jag skulle tro du kan få loss allt genom att knacka sönder plasten med ett stämjärn eller liknande.

Eller så kanske man kan slå loss innanmätet inåt och sen slå sönder plastlocket inifrån

Knakande vevlager
Skruvar du åt rätt håll? I vanliga fall lossar man väl "plastlocket" först och sen följer hela vevlagret med när man skruvar loss andra sidan. I ditt fall ser det ut som att vevlagret har delat sig. Jag skulle tro du kan få loss allt genom att knacka sönder plasten med ett stämjärn eller liknande.

Eller så kanske man kan slå loss innanmätet inåt och sen slå sönder plastlocket inifrån
Det måste väll vara gängat på något sätt och jag måste få bort allt för att kunna hänga i ett nytt vevlager. Blir gängorna dåliga kan jag inte detta. Men du har rätt det gamla vevlagert har delat sig.

Knakande vevlager
Om jag inte minns fel så finns det bara metallgängor på den sida som du har skruvat loss. På andra sidan vill jag minnas att det är ett rör och plastlocket. I så fall borde allt lossna om du slår sönder plasten.

Knakande vevlager
Om jag inte minns fel så finns det bara metallgängor på den sida som du har skruvat loss. På andra sidan vill jag minnas att det är ett rör och plastlocket. I så fall borde allt lossna om du slår sönder plasten.
Jag är tveksam på om det är plast men jag kollar om jag kommer hem. Som jag förstår det så ska du skruv "anti-clockvise" dvs åt vänster och det har jag gjort. Jag prövar att knacka av det innan eller utifrån och ser om det funkar. Annars får jag försöka såga inifrånfram till gängorna på två ställen så kanske det går att få bort den gängade delen. En del i andra forum har tipasat om att värma elelr kyla eller svetsa på en hävarm alternativt sätta hela gängdelen i ett skruvstäd. Det sistnämda låter dock omständigt. Vill bara inte sabba gängorna för då kan jag inte använda cyklen något mer.

Knakande vevlager
Är det t ex ett sånt här så är bara plast:

Skulle tro att det går att slå loss resterna av vevlagret (inåt) och sen attackera plastlocket. Går det inte så knacka sönder plasten direkt istället.

Knakande vevlager
Plastringen kläms nog i röret och håller fast det. I övrigt bör röret vara löst. Om du kan slå på endast röret (bort från ringen) så kan du kanske slå ut det och då blir det lättare att knäcka plasten

Knakande vevlager
Plastringen kläms nog i röret och håller fast det. I övrigt bör röret vara löst. Om du kan slå på endast röret (bort från ringen) så kan du kanske slå ut det och då blir det lättare att knäcka plasten
Lyckades få ut ”röret” och plastringen även om gängorna fick sig en törn. Går det ändå att sätta på ett annat vevlager eller konvertera det till en annan sorts vevlager och i sådana fall byta klinga och vevparti fram? Detta har jag i form av mått
Står Bc 1.37x 24 på det gamla vevlager. Axeln är 122mm i bredd och bredden på hålet i ramen 68 mm.

Ett sådan här: https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-122-5-68mm-bb-un300-fyrkant-d-nl
Borde t.ex. funka

Bilagor

• IMG_2639.jpeg
    IMG_2639.jpeg
    535 KB · Besök: 94
  • IMG_2638.jpeg
    IMG_2638.jpeg
    512.6 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Knakande vevlager
Precis som jag trodde så gängar inte det nya vevlagret i på icke vevarmssidan. Finn det något annat sätt att lösa detta? Enda lösningen jag kan komma på är att säga av halva den insats som sitter på icke vevarmssidan och sedan ha kvar vevlagret til cykeln ska till de sälla jaktmarkerna. Fräsa om spåren i ramen antar jag är för dyrt i förhållande till cykelns värde? En sådan här kanske? Gänglöst Vevlager

Senast ändrad:
Knakande vevlager
Lyckades få ut ”röret” och plastringen även om gängorna fick sig en törn. Går det ändå att sätta på ett annat vevlager eller konvertera det till en annan sorts vevlager och i sådana fall byta klinga och vevparti fram? Detta har jag i form av mått
Står Bc 1.37x 24 på det gamla vevlager. Axeln är 122mm i bredd och bredden på hålet i ramen 68 mm.

Ett sådan här: https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-122-5-68mm-bb-un300-fyrkant-d-nl
Borde t.ex. funka
En bra cykelverkstad ska ha skärverktyg för BSA gänga som får bort dom upphöjda delarna i jacket. Ska inte vara några problem i min erfarenhet iaf att montera nytt BSA lager i den ramen mtp att det är så pass mycket hel gänga kvar.

Knakande vevlager
Känns det för dyrt/omständigt så testa annars att fixa till det själv genom att dra med något spetsigt i spåren och fila lite på det som sticker upp för mycket. Om lagret sen bara börjar följa gängorna lite så fixar det sig nog med mycket fett och skruva lagret en massa gånger fram och tillbaka lite lite längre i taget.

Tillbaka
Topp