Knakande Zeb 2023

Valhalla_

Aktiv medlem
Knakande Zeb 2023
Med min vanliga "tur" så har min Zeb -23 jag köpte i höstas börjat döds-knaka i CSU:n
Står mellan två valmöjligheter tror jag...

1) Reklamera till Bikester
Någon som provat detta med knakande gaffel? Gick det Ok, och framför allt hur lång tid kan det ta innan man får den tillbaka?

2) Trek store Gbg - De-creak av CSU:n
Låta @Preacher lägga en helande hand på kronan. Fördelen här är nog att man högst troligt får den tillbaka rätt mycket fortare. Och att den kanske inte börjar knaka typ direkt, vilket verkar vara det vanliga med långslagiga gafflar från fabrik. I alla fall de jag haft. Så får jag CSU:n utbytt åker den väl in igen inom kort..
Har tidigare erfarenhet av de-creak hos Trekstore och det verkade lira fint, även om hojen sedan såldes efter några månader.

Lutar rätt mycket mot de-creak då säsongen typ börjar nu, vill inte vänta för länge. Men å andra sidan ryker nog fabriksgarantin (inte för det nog gör så mycket egentligen)..

Jo, ett tredje alternativ (eller det kanske ingår i första alternativet, som steg 2) är kanske att köpa en att-ha-så-länge-gaffel, som jag sen säljer när denna kommer tillbaka..

Suck.
Vad göra?

Knakande Zeb 2023
Började med att kontakta bikester. Får känslan av att detta kommer bli lite knepigt. Det är lite "goddag yxskaft"... Verkar vara någon i tyskland som svarar på svenska - google translate?

Edit: Gick rätt fort att komma vidare med ärendet bara jag besvarat första instansens något fyrkantiga frågor och försett dem med info och bilder de ansåg passade in i deras format. Som jag skrivit längre ner har de svarat fort och varit över lag rätt smidiga och trevliga hittills. Gaffeln ska in för kontroll och sen får vi se vad som händer. Inte så värst knepigt så här långt helt enkelt.

Med tanke på att jag kanske raljerade lite i förväg tycker jag detta förtjänar att nämnas redan här. ?

Sen kan man iofs raljera en del över kvaliten på grejerna. Fattar inte hur det kan börja knaka så fort ☹️

Senast ändrad:
Knakande Zeb 2023
Började med att kontakta bikester. Får känslan av att detta kommer bli lite knepigt. Det är lite "goddag yxskaft"... Verkar vara någon i tyskland som svarar på svenska - google translate?
Spontant känns det som det kan vara ett helvete att få något reklamerat för att det knakar. Jag vet att som jag själv är hade jag bara betalat och fått den decreakad hos Preacher för att få mina bekymmer ur världen. Risken att det kommer kosta dig mer av ditt förstånd än det är värt att försöka reklamera den.

Knakande Zeb 2023
Spontant känns det som det kan vara ett helvete att få något reklamerat för att det knakar. Jag vet att som jag själv är hade jag bara betalat och fått den decreakad hos Preacher för att få mina bekymmer ur världen. Risken att det kommer kosta dig mer av ditt förstånd än det är värt att försöka reklamera den.
Exakt vad jag befarar. Första svaret jag fick indikerar att de har absolut noll koll på vad jag pratar om. Och då är det inte helt lätt... Dessutom verkar de inte gilla att min video var aningen suddig - men själva vitsen är ju att de ska höra, inte se (filmade iof serienumret också, och det syns då allt..)

Vill verkligen inte vänta mer än några veckor på sin höjd..

Knakande Zeb 2023
Exakt vad jag befarar. Första svaret jag fick indikerar att de har absolut noll koll på vad jag pratar om. Och då är det inte helt lätt... Dessutom verkar de inte gilla att min video var aningen suddig - men själva vitsen är ju att de ska höra, inte se (filmade iof serienumret också, och det syns då allt..)

Vill verkligen inte vänta mer än några veckor på sin höjd..

Nä, dom har nog inte det intresset att ens försöka förstå vad det är som är fel. Dom flesta där cyklar säkert inte själva på den nivån att dom skulle bry sig om deras cykel lät eller något var fel. Kan ju vara värt ett försök men det känns spontant om att det kommer kosta dig mer förstånd än det värt.
Jag hade bara skickat/åkt ner med den till Preacher och fått den fixad så att jag sen kunnat glömma skiten även om det kostar 1500-2000 kr.

Knakande Zeb 2023
Kan ju vara värt ett försök men det känns spontant om att det kommer kosta dig mer förstånd än det värt.
Jag hade bara skickat/åkt ner med den till Preacher och fått den fixad så att jag sen kunnat glömma skiten även om det kostar 1500-2000 kr.
Ja. Egentligen vill jag bara cykla... Smidigast om sånt här kan lösas lokalt med folk som begriper.. ?

Knakande Zeb 2023
Skulle du kunna skicka direkt till Rock Shox i Tyskland Danmark?

När min Reba hade problem skickade LBS gaffeln till Danmark. Det tog en vecka eller kanske några dagar fler.

Men för att det tog en vecka till för att får svar från RS innan gaffeln skickades var det totalt för långt för att vara utan stigcykel för mig, så jag köpte en HT.

Senast ändrad:
Knakande Zeb 2023
Jag reklamerade en ram som sprack mot bikester, tog två veckor med mail fram och tillbaka innan mitt ärende lyckades bli registrerat. Sen tog det 2,5mån att få en ny ram, kan ju iofs bero på leverantören av ramen. Dock var det samma upplägg var tredje vecka då jag mailade dem om status. De återkom en vecka senare varje gång vilket var lite frustrerande. Men kanske rimligt för ett sånt typ av företag ?

Knakande Zeb 2023
Jag reklamerade en ram som sprack mot bikester, tog två veckor med mail fram och tillbaka innan mitt ärende lyckades bli registrerat. Sen tog det 2,5mån att få en ny ram, kan ju iofs bero på leverantören av ramen. Dock var det samma upplägg var tredje vecka då jag mailade dem om status. De återkom en vecka senare varje gång vilket var lite frustrerande. Men kanske rimligt för ett sånt typ av företag ?
Usch. ?

Knakande Zeb 2023
Nej vad trist :(

Jag som precis var ute och firade att min HT blivit knäpptyst. Dränk skiten i Loctite 290!
Ja, det suger. Gör ont i öronen.
Har förvisso en flaska av det där men har inte haft några vidare framgångar med det. Möjligen att det hjälpt litegrann, men det är långt ifrån en fungerande lösning. Det enda rätta är ny csu (kommer börja knaka igen) eller de-creak (vet ej hur bra det funkar över tid).

Knakande Zeb 2023
Zeb CSU för 3200 spänn på bikeinn... Jag är rätt frestad att klicka hem en så jag alltid har en o-knakande på lager. Så kan man lösa original-csun hur långsamt som helst.

Om man skulle ta det på garanti - får de krupp om man då skulle skicka in en lös csu, tro?

Knakande Zeb 2023
Kanske onödig fråga men: har du testat byta/rengöra crown race?

Enda gången jag trodde att jag hade en knakande gaffel visade sig vara lite grusigt skräp som hade satt sig mellan gaffelkrona och crown race. Knäpptyst efter demontering och rengöring.

Knakande Zeb 2023
Kanske onödig fråga men: har du testat byta/rengöra crown race?

Enda gången jag trodde att jag hade en knakande gaffel visade sig vara lite grusigt skräp som hade satt sig mellan gaffelkrona och crown race. Knäpptyst efter demontering och rengöring.
Plockat isär styrlager, crown race, styrstam etc, rengjort och smort styrlagret. Ingen skillnad.

Alltså, för mig börjar alla gafflar knaka förr eller senare, oftare förr än senare. Det är inte det minsta osannolikt att gaffelkronan börjar knaka. Snarare en tidsfråga. Och för mig långt vanligare än övriga knak. Jag har vart med om det flera gånger, jag har tappat räkningen...Men men, ymmv...
Hade varit trevligt om jag haft sådan tur som du, men troligen icke.

Senast ändrad:
Knakande Zeb 2023
Skulle du kunna skicka direkt till Rock Shox i Tyskland Danmark?

När min Reba hade problem skickade LBS gaffeln till Danmark. Det tog en vecka eller kanske några dagar fler.

Men för att det tog en vecka till för att får svar från RS innan gaffeln skickades var det totalt för långt för att vara utan stigcykel för mig, så jag köpte en HT.
Kanske skulle kolla den möjligheten.. Eller behöver det gå genom en lbs?

Knakande Zeb 2023
Alltså, för mig börjar alla gafflar knaka förr eller senare, oftare förr än senare.
298067033_5693169774049661_582087543675628588_n.jpg
Lös med större gaffel?

Knakande Zeb 2023
Snart är det nog i rullning. Blir reklamation.
Den ska först in på kontroll hos bikesterverkstan sen ser vi vart det barkar. Worst case är väl om reklamationen inte godkänns av någon anledning men då är väl plan B i så fall de-creak och en framledes havererad garanti.

Visst var första kontakten med Bikester lite yxig kanske, men tycker ändå att det tog sig och de har varit överraskande smidiga över lag. Snabb hantering, trevliga och tillmötesgående. Är det någon som är osmidig är det förmodligen jag, som bara bävar för att behöva ta hojen ur bruk och ägna mig åt att vänta (huvva).?
Får ha lite tålamod kanske. Och än är det inte färdigt förstås.

Det är ju en väldig tur att man stenhårt kört på n+1. Så är man inte helt utan.

Knakande Zeb 2023
Liten uppdatering.
Bikesterbutiken/verkstan konstaterade CSU knak.
Sedan gick den iväg till tyskland och nu befinner den sig hos rockshox sedan 2-3 veckor.

Gissar att de nog lär byta csu. Men det återstår väl att se antar jag. Än är detta inte klart. De vill säkert inspektera den själva också, får hoppas de kommer fram till samma sak som Bikesterverkstan..

Någon som vet vad ledtiden kan vara på ett ungefär, när den väl kommer till rs?

Knakande Zeb 2023
Jag fick vänta i lite över 6 månader på nya nederben från Rockshox vid reklamation... Fick iofs använda gaffeln under tiden jag vänta så var inget problem.

Knakande Zeb 2023
Nu är gaffeln tillbaka. Lagad på garantin.
2023-03-21 - Första kontakt
2023-06-06 - Plockade ut gaffeln

Bikester var i allmänhet snabba och bra att ha och göra med. Sram var lite sega. De bytte CSU, och vad jag kan se byttes även lowers av någon outgrundlig anledning. Men de är nya och fina så jag klagar inte på det.
Men jäklar vad jag fick vänta - 11 veckor. Och nu när man söker på gaffelns serienummer får man upp att det är en CSU för 27,5/29", istället för allmän info om gaffeln. Strålande. ? Men åtminstone lär serienumren finnas "i rullarna" hos sram, och jag har sparat ner det gamla ifall att.

Var det värt detta? Nej. Hade alla dagar i veckan lämnat in för de-creak med facit i hand. Blev lite för mycket meck. Har varit ett antal mail fram och tillbaka, ett par telefonsamtal, två resor till bikesterverkstan, och ett evinnerligt väntande. Bikester var trevliga osv, men det är ändå inget kul att hålla på och krångla.

Knakande Zeb 2023
Nu är gaffeln tillbaka. Lagad på garantin.
2023-03-21 - Första kontakt
2023-06-06 - Plockade ut gaffeln

Bikester var i allmänhet snabba och bra att ha och göra med. Sram var lite sega. De bytte CSU, och vad jag kan se byttes även lowers av någon outgrundlig anledning. Men de är nya och fina så jag klagar inte på det.
Men jäklar vad jag fick vänta - 11 veckor. Och nu när man söker på gaffelns serienummer får man upp att det är en CSU för 27,5/29", istället för allmän info om gaffeln. Strålande. ? Men åtminstone lär serienumren finnas "i rullarna" hos sram, och jag har sparat ner det gamla ifall att.

Var det värt detta? Nej. Hade alla dagar i veckan lämnat in för de-creak med facit i hand. Blev lite för mycket meck. Har varit ett antal mail fram och tillbaka, ett par telefonsamtal, två resor till bikesterverkstan, och ett evinnerligt väntande. Bikester var trevliga osv, men det är ändå inget kul att hålla på och krångla.
Fyfan min SID började knaka oroväckande igår. Ska plocka ner allt imorgon och hoppas verkligen det inte är CSU. Om det är det vettefan om man orkar garantiärende.

Tillbaka
Topp