Knakar enormt mycket när jag trampar (video)

Har ett problem som dök upp idag när jag skulle prova min nya trainer för andra gången (typiskt).
Grejen är att när det är lite motstånd så knakar / tickar det rätt hårt från området runt där pedalerna sitter. det knakar så pass mycket att jag känner det rätt mycket när jag trampar (det knapar ett par gånger per varv). har provat o ta bort pedalerna o trampat lite för hand och problemet e fortfarande kvar.

Det jag har gjort sedan jag skaffade trainern för en vecka sedan är följande:

1: Bytt ut bakhjulet mot Shimano R500 hjul (med 10 delat kassett - SHIMANO 105 ) samt trainerdäck
2: Smörjt in kedjan.

Har spelat in en video på hur det låter. Videon finner ni här (se till o skruva upp volymen lite):

OBS, är helt nybörjare när det kommer till cykel delar så om ni vet vad problemet kan vara så får ni gärna förklara detaljerat :) (har bokat tid @ cykloteket om en vecka men vill gärna få skiten fixat så fort som möjligt!)

Cykeln är en Scott CR1 2011

Senast ändrad:
Låter som/ser ut som att du har för lång kedja. Prova att lägg upp kedjan på stora ringen fram och se om det slutar. Om det är så så bör du korta kedjan med någon länk, alt. låta bli att cykla på lilla/lilla kombon.

Alltså, det som får det att låta är att övre trissan i växelföraren ligger emot kassettan.

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som/ser ut som att du har för lång kedja.
> Prova att lägg upp kedjan på stora ringen fram
> och se om det slutar. Om det är så så bör du
> korta kedjan m
ed någon länk, alt. låta bli att
> cykla på lilla/lilla kombon.
>
> Alltså, det som får det att låta är att övre
> trissan i växelföraren ligger emot kassettan.

Nej låter lika mycket

Hcan skrev:
> ta bort och fetta om vevlagret vanligt fel när
> man har hollowtec 2 vevlager

Finns det någon video guide på hur man gör sånt?

phattrance skrev:
> Hcan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ta bort och fetta om vevlagret vanligt fel när
> > man har hollowtec 2 vevlager
>
>
>
> Finns det någon video guide på hur man gör
> sånt?

Google?

om jag fattar det rätt så fungerade allt innan du monterade den i trainern?
Om du tar loss cykeln från trainern och cyklar runt i vardagsrummet, fortsätter den låta?

Jag tvivlar på att det är vevlagret, låter alldeles för mycket. jag tror att det är kedjan som tar i ngn-stans.

Sitter hjulet rakt i cykeln? Ibland kan man misslyckas så att hjulet inte sätter sig ordentligt och då få problem med rassel. Det fungerar bra att växla? Inte nå hopp eller så när du växlar mellan olika växlar?

Har för dålig uppkoppling så jag kan inte se filmen så jag reserverar mig för att jag kan vara ute och cykla lite i min analys.

Håller med dem som tror att det inte är vevlagret låter för mycket och följer med varvtalet för bra. Låter som kedjan skrapar emot nånting. Det går inte att se på bilderna men jag tycker det låter som dålig justering indexering i bak så att kedjan tuggar på drevkanten. Eller att främre växelföraren skrapar i, fast det känns för enkelt. Annars är det troligaste en kedja som inte är följsam pga styvhet någonstans. Blir intressant att få reda på vad det verkligen är och hur fel man är ute. Bra film i övrigt, även om det kanske hade gått bättre att se om det var filmat från andra sidan.

Använder du den medföljande snabbkopplingen?

Har du provat att variera hur hårt du har spänt fast cykeln i trainern? (inte hur hårt rullen ligger an mot hjulet alltså) Det kan vara så att ramen rör sig lite mot infästningspunkterna på sidorna och det är där knaket uppstår.

Har för att det lätt blev ett litet knak som lät ungefär sådär när jag körde med min trainer förut (också en Flow), men jag brydde mig aldrig om det speciellt mycket...

Hej!

Tack för all tips!

testade o byta tillbaka till gamla hjulet nu och då försvann ljudet helt, så jag antar att det är nya trainer hjulet som strular. någon som har en aning på hur jag kan fixa till den? är det kassetten som strular isåfall?

Köpte hjulet (Shimano R500) med 10 delat kassett (SHIMANO 105) från cykel city i stockholm igår och dom satte ihop hjulet samt däcket på plats så att jag bara behöver sätta in hjulet här hemma. Tanken med två bakhjul är att jag ska kunna cykla ute när jag känner för det och sedan ha möjlighet o skifta snabbt till trainer hjulet ifall jag behöver köra multiplayer hemma när det regnar osv :)

Senast ändrad:
manurhin skrev:
> Ny kassett gammal kedja ?

Japp. Kedjan är samma som följde med cykeln när jag köpte min cr1 (2011) i juni

Kassetten köptes igår

Jag föreslår att du sätter gamla kassetten på trainerhjulet om du tror att du kommer sitta inomhus för det mesta i vinter. Blir det sedan en grön vinter helt eller delvis. Så skaffar du ny kedja och en till ny kassett, sen försöker du slita på dem så jämnt som möjligt. Plus att du inte låter kedjan bli för lång och sliten för den tar med sig kassetterna i förfallet.

Konkret förslag att pröva.
Dock så knakade inte min lika mycket som din och fick leta ett tag innan jag hittade att kassetten faktiskt inte var riktigt åtdragen.
Sen var det tyst

phattrance skrev:
> manurhin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny kassett gammal kedja ?
>
>
> Japp. Kedjan är samma som följde med cykeln när
> jag köpte min cr1 (2011) i juni
>
> Kassetten köptes igår

Med största sannolikhet så att det du hör är när den enda länken som drar kassetten släpper , blir alltid så med för lång kedja , dvs den som precis lämnar kassetten .
Stämmer också bra med att det låter mera 2 ggr per varav när du lägger mer tryck på pedalerna .
Prova att sitta på kedjesidan och snurra pedaalen med handen och ha koll på kedja/kassett för att se om oljudet kommer därifrån .

Om det är så och du inte kan skruva själv skulle jag nog köpa en ny kedja med snabblås att använda till nya hjulet , alternativet annars kortsiktigt är att sätta den gamla kassetten på nya hjulet .

Ta för vana att låta kedjan följa hjul/kassett så uppstår aldrig problemet .
När man blir van så är det en liten sak att skifta , går faktiskt att göra i samband med kedjevård efter ett pass när man ändå vet vad man ska köra nästa gång .

Att alltid använda samma kedja till samma kassett ger också mindre motsånd än att ha flera kedjor att skifta mellan som då inte exakt passar mot kassetten .

du spar flera tusen genom att slippa köpa lättare skitlite bättre carbondelar ;-)

Martin

tack för alla förslag!

att byta kedja eller kassett varje gång jag ska byta hjul tar ju bort ideen med att kunna lätt byta hjul mellan trainer passen o vanliga cykel passen :(

phattrance skrev:
> tack för alla förslag!
>
> att byta kedja eller kassett varje gång jag ska
> byta hjul tar ju bort ideen med att kunna lätt
> byta hjul mellan trainer passen o vanliga cykel
> passen :(

jepp, och det vill jag tro att flera sa till dig redan i vilken trainer ska jag köpa tråden, eller någon annan tråd du skapat. men nu har du ett ypperligt tillfälle att köpa de verktyg du behöver och träna i vinter på kedje/kassett byten & växelinställningar. även att ta av och på däck kan du öva hela vintern

phattrance skrev:
> tack för alla förslag!
>
> att byta kedja eller kassett varje gång jag ska
> byta hjul tar ju bort ideen med att kunna lätt
> byta hjul mellan trainer passen o vanliga cykel
> passen :(

Vet inte om det framgick av min text men jag menar att du kör lagom slut på kedja och kassett på trainern. Om mängden inom/utomhuscykling blir 50/50 så kör du med två nya kassetter men bara en ny kedja. Inte optimalt men löser det där med snabba byten. Ett annat alternativ är ju att byta slang och däck på R500 hjulet och bara köra på det ute och inne i vinter. Låter nog som ett jobbigt förslag men jag gissar att balansen ute/inne snarare är 10/90 än 50/50 när man väl har möjligheten att köra trainer. Har du ingen annan enklare cykel som tar grövre däck att köra med ute på vintern?

Kedje/kassettslitageskräcken är helt obefogad. Byt du friskt med samma kedja. Det tar flera år att slita ut kedja och kassett på racer. Jag tror inte du cyklar tillräckligt mycket för att det extra besväret ska vara befogat eftersom det handlar om några hundralappar om året max.

Tycker förövrigt inte att det låter som knak utan snarare skrap. Det låter som att kedjan antingen skrapar i framväxeln alternativt insidan på stora drevet eller att bakväxeln ligger för nära kassetten och övre trissan går i kassetten. Kan även bero på att kassetten på dina två hjul inte sitter exakt lika långt ut på båda och växeln behöver justeras när du byter hjul. Då kan det knorra när du kör med det hjul som växeln inte är inställd för.

JT skrev:
> Kedje/kassettslitageskräcken är helt obefogad.
> Byt du friskt med samma kedja.

+1

Eller i varje fall starkt överdriven.

Phattrance, ungefär hur långt har du kört sedan du köpte cykeln?

manurhin skrev:
> Hur gick det ?
>
> M

gav upp :) bytta tillbaka till orginal hjulet o satte på trainer däcken istället :)

Tillbaka
Topp