Knakar i vevpartiet

• Trådstartare Trådstartare Jonas M
  • Start datum Start datum
J

Jonas M

Guest
Knakar i vevpartiet
Hej när jag cyklar med min cykel (en Dirt) så knakar det ifrån vevpartiet, undrar om den är någon som vet vad felet är och vad jag skall göra för att det skall sluta knaka. Hoppas att det är någon som vet skulle vara underbart att slippa detta :) Ha en bra dag!

Knakar i vevpartiet
Så är det med min cykel också, att det knakar från någonstans vid vevpartiet. Vet inte vad felet är eller vad man skall göra åt det tyvärr - behöver ju också hjälp själv! :P
Fast min hoj är en billigare heldämpad mountainbike (Trek Y26), så det kan ju kanske komma från bakdämpningskunstruktionen?
Hade en likadan cykel tidigare innan jag bytte till en nyare årsmodel, och den började också knaka efter den hade gått ganska många mil.
Det är ganska irriterande.. men i brist på kunnande har jag inte gjort något åt det än.
Men visst kan oljudet komma från vevpariet? Den tanken har flugit förbi i mina tankar också.

Så nu är vi två som simmar i samma båt.
Någon som kan hjälpa oss?

Knakar i vevpartiet
halv kapning, utöver knak så har jag ett litet "klickande" som känns mer än det hörs. alltså det torde härstamma från vevlagret och fortplantas genom vevarmen och känns i pedalerna, vevlager slut?

Knakar i vevpartiet
En sak som kan ge sånna ljud är klingorna fram. Kolla om skruvarna behöver dras åt, alternativt lossa dom och fetta in dom med kopparpasta (eller dylikt) innan dom skruvas tillbaka. Det fick tyst på mina iallafall.

(Och i och med att jag skrev så så räknar jag med att min cykel ska gneka som aldrig förr nästa gång jag använder den :)

Knakar i vevpartiet
Kort och gott allt som skruvats/klämts ihop kan avge knak-ljud. En del har hittat orsaken i sadelstolpen. Själv har jag alltid löst knak-problemet genom att lossa pedaler, vevarmar och vevlager och smörja in alla kontaktytor och sedan montera ihop allting igen och dra åt HÅRT. Aluminium är en mjuk och kladdig metall och gillar att flexa och larva sig. Knaken man hör är små små rörelser mellan två separata delar, t.ex små rörelser mellan gängorna i ramen och vevlagret.

Knakar i vevpartiet
Prova att skruva av pedalerna och gnid in gängorna med kopparpasta. Troligt att det är det som är felet, rätt vanligt.

Kopparpasta är väldigt bra mot knakande gängor mm. Köper billigt på Biltema.

Knakar i vevpartiet
Försvinner knaket när man står upp och trampar är det antagligen sadeln eller sadelstolpen. Det mänskliga örat är inte särskilt bra på att lokalisera varifrån ljudet kommer.

Erik

Knakar i vevpartiet
Erik G skrev:
-------------------------------------------------------
> Försvinner knaket när man står upp och trampar
> är det antagligen sadeln eller sadelstolpen. Det
> mänskliga örat är inte särskilt bra på att
> lokalisera varifrån ljudet kommer.
>
> Erik

På min cykel är det tvärtom - det kankar som värst när man står upp och trampar. Kan knaka till i ramen när man lyfter cykeln också (med händerna).
Har inte haft möjlighet än att undersöka de ställena som folket tipsade om innan*

Knakar i vevpartiet
Underbart att så många svarar skall glatt gå ut till cykeln och testa om det hjälper. Tack för hjälpen! Ha en bra dag:)

Knakar i vevpartiet
Hehe jag har exat samma problem, jävlar va de knakar när jag ställer mig upp, ja har fettat in skruvar o.s.v runt kugghjulet m.m. men inget funkar. ska plocka isär vevarmar och allt snart tänkte ja!

Knakar i vevpartiet
E det så svårt o bara ta motorolja o hälla ner i vevlagret så e problemet löst? eller så skruvar du loss vevlagret o dränkar den i olja..

//Hansen

Tillbaka
Topp