--> Knäont... lite åsikter tack

• Trådstartare Trådstartare __a
  • Start datum Start datum

__a

Medlem
Har tränat lite för mycket de senaste dagarna och presis som jag befarat kommer smärtan i knäna krypande, precis som de gjorde i våras.

Jag vet att man bör träna kringliggande muskler i benen för att undvika skador som denna och därför brukar jag köra ett löppass/vecka, men när man redan har ont i knäna hjälper det ju inte direkt att sticka ut och springa...

Frågan är alltså: Är det rätt att vänta ut knäontet och sen fortsätta springa eller borde jag testa något annat??

//__a

Hmm... Själv fick jag ont i knäna av att springa, så det har jag inte gjort sedan -97. Har bara cykeltränat och det har varit mycket skonsammare, inga problem med knäna längre.

/Leo

Stretcha! A och O för att säkra att inte lårmuskeln drar ihop sig och skapar tryck på knäskål och annat i trakten. Med hiskeliga smärtor som följd.

Kan det inte vara miniskel som spökar? Jag har lite ont i vänsterknät, inget i höger, undviker springandet och styrketränar. Men det vill inte ge sig heller, misstänker en (lindrig?) miniskelskada - risken finns. Bäst att fråga doktorn...

Om du har haft problem med det en tid så är svaret ett klart JA. Du skall testa något annat. Och något annat är till lika med sjukgymnast. Han/hon kommer att ge dig ett träningsprogram specifikt för just ditt problem.

Gör det nu. Då finns det goda chanser att du är problem fri till våren.

Sjukgymnaster har landstingsavtal och ett besök hos dem kostar 80-100 kr.

Själv har jag tyvärr erfarenhet av dåliga knän. Ett släktdrag.
Har även opererat höger knä för 2,5 år sedan pga av en gammal skada. Men nu är de i hyffsad form.

Uhm... Själv får jag mer ont av löpning än cykling...

Finns en del linement på Apoteket som tidigare var receptbelagda, kan vara idé att slå en kik.

Tror mer på styrketräning, innan jag började med det hade jag mycket mer problem med knät än nu. Nu kan jag tom springa ett eller två terrängpass i veckan. Men asfalt dödar. Ungefär som med cyklingen :P

Tror Linnex råd är det bästa hittills!

Har också haft problem med knäna, insidan på låren där lårmuskeln fäster i knäet. Stretcha lårmusklerna hjälpte inte nämnvärt...

Var hos naprapaten (kan varmt rekommenderas trots att det är dyrt) för ett par år sedan och fick lite tips; Stretcha höftböjare + rumpa/korsrygg. Flera av lårmusklerna fäster här, smärtan i knäna kan alltså bero på korta höftböjarmuskler/baksida rumpa. Jag hade haft ont i knäna i ca ett år, framförallt vid löpning med även vid cykling. Efter att ha börjat stretcha höftböjarna så gick besvären över omgående.

I mitt fall stramade det ordentligt i knäet då jag stretchade höftböjarna, ett tydligt tecken på för kort höftböjarmuskel.

/Ola

Vad kör du med för pedaler?
Vissa får problem av pedaler som fixerar foten för mycket, t.ex. svarta Look-klossar. Detta smyger sig då på en vid större träningsmängder.

Strecha är som tidigare sagt A & O (dock ej för alla problem).

När jag nyss hade börjat köra MTB så hängde jag med några polare under en lång helg och det blev ett par riktigt långa pass (för en nybörjare som jag var då) och mycket riktigt fick jag känning i ett knä. Utsträckt känndes inget men när jag böjde knät känndes det ordentligt... lårmuskeln hade börjat växa / dragit ihop sig och jag hade inte strechat ordentligt. Lite vila och lite streching så var jag fit for fight igen efter ca 2 veckor. Jag har sedan dess inte haft känning en enda gång, trots att passen blivit både tyngre och längre och oftare ... + att jag löptränar mer än jag gjorde då (nu 1-2 löp pass i veckan).

Men det är inget som säger att dina problem beror på för lite streching.

Vila, strecha (försiktigt...det skall inte göra ont) och blir det inte bra så rådgör med läkare / sjukgymnast.

Lycka till

Hej!

Gå till doktor utan att passera gå. Fast du måste hitta någon med bra kunskaper om idrottsrelaterade knäskador.

I Göteborg rekommenderar jag Gothenburg Medical Clinic. Sten Björnum. Fast just nu är det dyrt, regionen har kört slut på subventionerad ortopedi för året. I andra hand Sport Rehab. Dom har bra sjukgymnaster, men har fått en feldiagnos där en gång, så prata med GMC först, om du nu bor i närheten.

För övriga landet har jag ingen pejl, fråga runt bland cykelklubbarna.

Och... knäskador kan ta fruktansvärd tid att läka! Har gått ett och ett halvt år hos sjukgymnast sedan jag övertränade inför Vätternrundan 2001...

Se upp!

Med vänlig hälsning,
Peter

Tror jag ska diskutera saken med min idrottslärare eller skolsyster...

När det var som värst i våras använde jag inflamationshämmande gel (Ibumetin) och blev på så vis av med problemen då.

Tror att jag stretchar tillräckligt, möjligen borde jag stretcha ytterligare någon muskel...

Skaparn: Ett par vanliga SPD-pedaler... har funkat i tre-fyra år hittills, så jag tror inte det är det som är felet...

Peter: Bor i Sandviken så göteborg va ju inte närmaste vägen direkt då :-)

Tack för all hjälp!

//__a

Jag känner bara av mitt onda vänsterknä när jag cyklar. Det började göra ont i tiden runt Lidingöloppet. Det gör ont när jag har det böjt, utsträckt går jättebra. Har mina funderingar på om det var själva Lidingöloppet som tog knäcken på knät men är inte säker. Har smörjt med Zon nu fram & tillbaka i 3 veckor (vilat i en vecka) och jag har inte cyklat på flera månader. Ganska trist ja!
Och läkartider är det ju inte så gott om nu för tiden men den som söker (och väntar) skall ju finna.

Läste i ngns inlägg att knäskador tar extra lång tid för sig att läka. Detta är ju inte så jättebra eftersom jag snart skall in i lumpen...

Knän är ett par knepiga saker! Jag kör med ett värmare knäskydd när jag är ute och promenerar (känns som om det är det enda när man kan göra när man är skadad + förkyld). Är det ngn idé att använda det? kan jag förvärra skadan om knät blir kallt? För det är ganska bökigt att trä på och det hasar sig ju ner med en gång man börjar röra på sig....

Fick inflamation i käskålarna efter vätternrundan hade tränat mycket men inte tillräkligt med styrka.Gick till idrotskliniken i stockholm (ligger i solna stadion) som gav behandling med akupungtur för att skapa blödningar som skulle driva ut infektionen. efter 2 månader var det bra och började träna upp muskulaturan som sitter runtomking för att hålla knäet på plats så att säga.bytte även till ett par styvare spd skor vilket hjälpte.så mitt tips är som några ovan skrev, kolla med en idrots läkare. mvh,Björn

Om det knäonda uppstått av överansträngning så har du troligen en inflamation i något muskelfäste eller dylikt.

Det första du borde göra är att försöka förstå varför du har fått ont. Kolla din träningsdagbok om du kan korrelera någonting i tid med när du började känna det onda. Det kan vara en onödigt snabb ökning av träningsmängd, det kan räcka med några pass så är det kört, eller kanske ett långt pass med kalla knän, eller något annat. Om du hittar något som kan förklara det onda så är det ett bra tecken, då kan du lära dig något och antagligen slippa samma problem igen.

Nästa steg är att försöka förstå vilken muskel som fäster där du har ont och hur du stretchar den. När detta är gjort är det bara att ta det lungt, smörj det onda med antiinflamatorisk gel (orudis, zon, etc) 2 ggr/dag (läs instruktionen) och kombinera med stretchning av den specifika muskeln 1-2 gg/dag och glöm inte att värma upp lite lätt innan du stretchar (typ: hopp på stället framför TVn i 5 minuter). Detta görs i två veckor och trappa sedan upp träningen i ett lungt och kontrollerat tempo, och känn efter och lyssna på kroppen.
Viss smärta härdar men inte all smärta, lär dig känna skillnaden:)

Jag har själv en för mig ny knäsmärta på insidan av knät som jag tänkte få bort med ovanstående, om jag nu identifierat rätt muskelfäste.

Lycka till, Lars

Jaja, stavning är inte så lätt.
tror det var 120kr per gång, idrotskliniken är inte privat utan fungerar som en vårdcentral.( det var 5 år sedan så kan ha fel.)

elias: testa att få hjälp med stretchingen. Vanliga stretchen med att stå på ett ben och dra bak det andra funkar inte. Istället utnyttjar man t ex rumpmuskeln och hamstrings för att tippa bäckenet i en position där du kan sträcka framsidan utan att bäckenet tippar fram. Kan självklart inte svära på att det går över med den här behandlingen men tror att utsikterna är mkt goda! För dålig stretch gör att knäskålen trycker hårdare mot ledytan under, vilket gör ont (detta märks främst i böjt läge!).

bugge: excentrisk belastning brukar funka mkt bra på hälsenor om det är inflammation som är problemet. Bara att ställa sig i trappan, gå upp på tå mha det friska benet och hålla emot ner med den vad som trilskas. Har du känningar i båda så gå upp i kontraherat läge mha båda benen och håll emot ner med ett ben i taget...Stark i vaderna? Bara att hitta något att hålla i händerna (vikt) eller leta upp en vadmaskin på gymmet...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp